بین الملل

نخست وزیر عراق: با ایران برای تسویه بدهی به توافق رسیدیم که در مقابل نفت سیاه به تهران بدهیم

محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق شامگاه سه شنبه اعلام کرد که این کشور برای پرداخت بدهی خود به ایران به توافق رسیده است.

السودانی با اشاره به توقف صادرات گاز ایران به عراق به دلیل تحریم های آمریکا، گفت: بغداد با عرضه نفت سیاه به ایران در ازای واردات گاز موافقت کرده است.

نخست وزیر عراق به بحران کمبود برق در این کشور اشاره کرد و گفت: از ابتدای این دولت ریشه های بحران برق را شناسایی کرده و راه حل های فوری، میان مدت و بلندمدت برای آن تعیین کرده ایم.

وی گفت: بحران برق مورد انتظار است و در ابتدای هر تابستان این اتفاق می افتد و ما برای تعمیر و نگهداری نیروگاه رفتیم و پس از شروع تابستان آن را به پایان رساندیم.

السودانی گفت: «ما ساخت یک نیروگاه در حال کار را تسریع کردیم و یک نیروگاه در صلاح الدین افتتاح کردیم و تولید برق به دلیل اقدام دولت به 26000 مگاوات رسیده است.

نخست وزیر عراق گفته است که راه حل میان مدت به بحران واردات برق و گاز در این کشور پایان می دهد.

وی به قراردادهایی با چند کشور برای تولید گاز در عراق اشاره کرد و گفت: امارات کار روی 3 حلقه چاه را آغاز کرده و همکاری با شرکت های چینی در حال انجام است و بر اساس این قراردادها، عراق 600 میلیون مترمکعب گاز تولید خواهد کرد.

السودانی قول داده است که بحران برق کشور پس از عدم نیاز به این کشور ناشی از واردات گاز خواهد بود که طی دو تا سه سال آینده محقق خواهد شد.

نخست وزیر عراق گفته است که این کشور در حال اتصال شبکه برق خود به اردن است و توافق نامه ای برای اتصال شبکه برق این کشور به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس امضا شده است.

وی افزود: عراق تمامی بدهی های خود را پرداخت کرده و به حساب شرکت های ایرانی واریز کرده است، اما به دلیل تحریم های آمریکا ارسال گاز ایران متوقف شده است.

السودانی گفت: صادرات گاز ایران به عراق بیش از 50 درصد کاهش یافته است که بر تولید برق تأثیر گذاشته است.

وی گفت: بحران واردات گاز از ایران برای تولید برق در نیروگاه های کشور به پایان رسیده و برای اولین بار توافق حذف نفت سیاه عراق با گاز ایران برای پایان دادن به مشکل واردات گاز از ایران صورت گرفت.

310310

نشر بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا