علمی و پزشکی

نخستین کهکشانها مشت شان را برای جیمز وب باز می کنند

این هفته، عملیات جیمز وب برای پرتاب دستگاه های NIRCam، NIRISS و NIRSpec چراغ سبز نشان داد و به هفت حالت از 17 حالت در نظر گرفته شده برای عملکرد کامل تلسکوپ فضایی جیمز وب رسید.

NIRCam دستگاهی در تلسکوپ فضایی جیمز وب است که دو عملکرد اصلی دارد. این دستگاه به عنوان یک دستگاه تصویربرداری با طول موج 0.6 تا 5 میکرون و همچنین یک حسگر موج جلویی عمل می کند تا فرآیند 18 لنز را به عنوان یک لنز واحد حفظ کند. از طرفی این دستگاه یک دوربین است و همچنین برای ارائه اطلاعات جهت تراز کردن 18 قسمت لنز اصلی استفاده می شود و در عین حال یک دوربین مادون قرمز با 10 آرایه جیوه-کادمیم-تلوریتر (HgCdTe) و هر یک. این آرایه دارای رزولوشن 2048 است که در 2048 پیکسل است.

FGS-NIRISS همچنین دستگاهی در تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) است که راهنماهای دقیق و ابزار علمی را با تصویربرداری نزدیک به مادون قرمز و طیف ترکیب می کند. این دستگاه توسط آژانس فضایی کانادا (CSA) طراحی و توسط Honeywell به عنوان بخشی از یک پروژه بین المللی برای ساخت یک تلسکوپ مادون قرمز بزرگ با ناسا و آژانس فضایی اروپا FGS-NIRISS ساخته شده است. چهار حالت مختلف مشاهده

NIRSpec یکی از چهار ابزار علمی است که با تلسکوپ فضایی جیمز وب پرواز کرد. NIRSpec یک مولتی متر است که می تواند طیف مادون قرمز را به طور همزمان تا 100 جرم مانند ستاره ها یا کهکشان ها را با وضوح کم، متوسط ​​و بالا اندازه گیری کند. مشاهدات همچنین در محدوده طول موج 0.6 ម៉ែត្រm تا 5.0 ូ៉ែត្រm انجام شد. همچنین دارای مجموعه ای از دیافراگم برای طیف سنجی با وضوح بالا از یک منبع جداگانه، و همچنین یک واحد میدان انتگرال (IFU) برای طیف سنجی سه بعدی است. این دستگاه توسط آژانس فضایی اروپا طراحی و توسط شرکتی به نام آستریوم ساخته شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب برای تمرکز بر اولین کهکشان

اعلامیه اخیر ناسا بر تنظیم MRS MIRI و چشم انداز به اشتراک گذاری داده های مهندسی با آن تاکید دارد.

اصطلاح “MIRI” مخفف “Medium-Infrared Instrument” است که با “MIRI’s MRS” و “Intermediate spectroscopy mode” ترکیب شده است.

آلوارا لابیانو و دیوید لا، محققین تلسکوپ فضایی، به طور همزمان گفتند: “حالت MRS یکی از پیچیده ترین اشکال تلسکوپ جیمز وب است که شامل یک طیف میدان یکپارچه است که اطلاعات، وسعت و فضا را نمایش می دهد.”

آنها افزودند که این طیف نگار یک “مکعب داده” سه بعدی را ارائه می دهد که در آن هر پیکسل در تصویر دارای طیف خاصی است. این طیف‌ها ابزار قدرتمندی برای مطالعه ترکیب و سینماتیک اجرام نجومی هستند، زیرا مزایای تصویربرداری سنتی و طیف‌سنجی را با هم ترکیب می‌کنند.

دستگاه “MRS” برای حفظ وضوح طول موج مشاهده شده، تقسیم بر کوچکترین اختلاف طول موج قابل تشخیص طراحی شده است. لاو و لابیانو در بیانیه‌ای گفتند: «این دستگاه قدرت کافی برای مشاهده خواص اتم‌ها و مولکول‌های اصلی در محیط‌های مختلف را دارد و حداکثر انرژی آن می‌تواند آزاد شدن هیدروژن از کهکشان اول را مطالعه کند.

تأیید کیفیت تصویر و تراز برای “MIRI’s MRS”

لا و ​​لابیانو می گوید: “در انتقال به طول موج های طولانی تر، این دستگاه ویژگی های مولکول های هیدروکربن را در کهکشان های غبارآلود مجاور نظارت می کند و نور عناصری مانند اکسیژن، آرگون و نئون را که گازهایی را برای تشخیص منتشر می کنند نظارت می کند.” ” جو بین ستاره ای را تشخیص می دهد.

آنها افزودند: “در فواصل نزدیکتر به زمین، MRS نقشه هایی از خواص یخ و مولکول های آلی ساده در سیارات غول پیکر در منظومه شمسی خودمان و روی دیسک هایی که سیاره های اطراف ستاره های دیگر را تشکیل می دهند، تولید خواهد کرد.”

هنگامی که کیفیت تصویر و تراز مکانی پانل های مختلف داده به خوبی مشخص شد، تیم ابزار MIRI روی کالیبره کردن پاسخ طیف دستگاه کار خواهد کرد، که لا و لابیانو می گویند شامل چندین مرحله است، مانند: تعیین طول موج و وضوح طیف صحیح در همه موارد. 12. میدان دید برای «جیمز وب» است.

این دو دانشمند گفتند: “ما یک راه حل طیف ویژه MRS با کسر کوچکی از طیف به دست آمده از مشاهدات مهندسی اخیر هسته کهکشان فعال در هسته کهکشان Sigert NGC 6552 ارائه می کنیم.” پس از تکمیل MRS، نقش کلیدی در برنامه علمی ایفا خواهد کرد، یکی از اولین وظایفی که تلسکوپ فضایی جیمز وب در خدمات نجومی انجام خواهد داد و تنها چند هفته باقی مانده است.

46

دکمه بازگشت به بالا