اجتماعی

نحوه نگهداری انواع داروها در خانه

اگر به سلامت خود و خانواده تان اهمیت می دهید، باید یاد بگیرید که چگونه داروها را به درستی نگهداری کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید و سلامت خود و اطرافیانتان را تضمین کنید.

به گزارش سلام آنلاین. برای نگهداری دارو در منزل حتما به شرایط نگهداری دارو روی جعبه یا برچسب دارو یا بروشور داخل جعبه دارو توجه کنید و سوالات خود را در مورد نحوه نگهداری دارو از داروساز بپرسید. لازم به ذکر است که مقدار دارویی که باید در یخچال نگهداری شود کم است. هنگام دریافت دارو از داروساز خود بپرسید که چگونه دارو را ذخیره کند. دارو در یخچال به همان اندازه لازم و مناسب داروی داخل یخچال است. یخچال هایی مانند وان حمام مرطوب هستند و قبل از تاریخ انقضای روی بسته بندی به دارو آسیب می رسانند.

طبق اعلام سازمان غذا و دارو، در عین حال از نگهداری داروهای بدون مارک و بدون استفاده در منزل خودداری کنید. دارو را در بسته بندی اصلی دور از نور، گرما، یخ زدگی و رطوبت نگهداری کنید. سرنگ ها و دستکش های استریل نیز تاریخ انقضا دارند. سرنگ های ضدعفونی شده یا دستکش های تاریخ مصرف گذشته یا نوار ماسک آن پاره، استریل و غیرقابل استفاده است. همچنین از استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌هایی که قوام خود را از دست می‌دهند، سفت می‌شوند یا آب از بسته‌بندی بیرون می‌ریزد و دور ریخته می‌شوند، خودداری کنید. دارو را در ظرف دیگری نگهداری نکنید. این به این دلیل است که می تواند شما یا عزیزانتان را مسموم کند.

توجه داشته باشید که دارو باید در بسته بندی و ظرف اصلی نگهداری شود. بیرون آوردن آن از ظرف و تقسیم آن به کیسه های کاغذی یا پلاستیکی تجزیه آن را تسریع می کند.

نحوه نگهداری قرص و قرص

قرص و قرص خوراکی: به دلیل دمای پایین یخچال، هوا رطوبت بیشتری نسبت به محیط بیرون دارد و اگر این قرص ها در یخچال قرار گیرند، زودتر خراب می شوند.

قرص و قرص واژینال: در صورت رعایت شرایط نگهداری و دفع تا تاریخ انقضا قابل استفاده است.

در مورد قرص‌ها و کپسول‌هایی که شمارش، بسته‌بندی و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، در صورت وجود رطوبت‌گیر و سفت بودن ظرف، ملاک نگهداری آن تا تاریخ انقضای دارو است.

نحوه نگهداری پماد، کرم و ژل

پمادها، کرم ها و ژل ها: اگر قسمت استفاده شده لوله جمع شده و درب آن محکم باشد، می توان آن را تا تاریخ انقضا نگهداری کرد.

پمادها، کرم ها و ژل های دور چشم: تا یک ماه پس از باز شدن قابل استفاده است.

کرم ها و ژل های واژینال: تا یک ماه پس از باز شدن قابل استفاده است.

چگونه قطره ها را ذخیره کنیم

قطره چشم: در صورت عدم تماس چشم با قطره می توان تا یک ماه پس از بازکردن قطره از آن استفاده کرد.

انواع قطره گوش و بینی: اگر درب ظرف بعد از صرف غذا سفت باشد، اگر یخ نزند و تغییر رنگ ندهد تا تاریخ انقضا قابل استفاده است. البته باید در نظر داشت که با مصرف تدریجی احتمال تجمع دارو وجود دارد.

نوع دهان: اگر دهان خود را باز کنید، می توانید آن را تا یک ماه نگه دارید. فقط قطره نیستاتین را می توان تا یک هفته پس از عرضه در یخچال نگهداری کرد.

نحوه نگهداری شربت و سوسپانسیون

نحوه نگهداری انواع چوب لباسی: برخی از چوب لباسی ها آماده و برخی با افزودن آب جوشیده سرد آماده مصرف هستند. سوسپانسیون را می توان تا هفت روز در دمای اتاق و تا 14 روز در یخچال نگهداری کرد. به جز سوسپانسیون کوآموکسی کلاو که به حرارت بسیار حساس است و پس از آماده سازی باید سریعا در یخچال نگهداری شود که در این صورت می توان آن را تا هفت روز در یخچال نگهداری کرد. توجه داشته باشید که در صورت تغییر رنگ سوسپانسیون کوآموکسی کلاو از کرم روشن به تیره قابل استفاده نیست.

توجه داشته باشید که سوسپانسیون دارای دو مرحله است که با تکان دادن بطری، فاز جامد در فاز مایع پراکنده و یکنواخت می شود. اگر لایه زیرین سوسپانسیون با تکان دادن معمولی یکنواخت نشود، کیک تشکیل شده و غیر قابل استفاده است.

نحوه نگهداری انواع شربت: هنگام باز کردن درب بطری، در صورتی که درب بطری محکم باشد و خواصی مانند بو، طعم و رنگ تغییر نکند در شربت تا یک ماه و در مورد الگزیر تا زمانی که پایان تاریخ انقضا… اما به دلیل نگهداری طولانی مدت این دارو، مصرف آن در کودکان و افراد مسن توصیه نمی شود.

نحوه مراقبت از اسپری های تنفسی و بینی

در صورتی که سیلندرها به درستی تمیز شوند تا پایان تاریخ انقضا قابل استفاده هستند. از آنجایی که پوسته راه هوایی قابل اشتعال است، لازم است از تنفس اسپری در نزدیکی آتش جلوگیری شود.

نحوه صرفه جویی در آمپول

آمپ به عنوان داروی یکبار مصرف استفاده می شود و باید بلافاصله پس از باز شدن استفاده شود و بقیه باید دور ریخته شود.

نحوه مراقبت از بطری

فرم دوز چندین بار تکرار می شود و بطری مایع را می توان تا 4 هفته پس از شروع استفاده نگهداری کرد. (مانند ویال های انسولین و لیدوکائین) و انواع دیگر، مقدار باقی مانده باید پس از شروع مصرف دور ریخته شود. در مورد ویال های پودری پس از حل شدن با حلال ها می توان آنها را طبق بروشور سازنده نگهداری کرد.

نحوه صرفه جویی در محلول تزریق فله

نوع چند تزریقی: باید بلافاصله پس از استفاده از سرم تزریق شود.

انواع محلول های پاک کننده زخم: باید بلافاصله پس از باز شدن برای تمیز کردن زخم ها استفاده شود، در غیر این صورت ممکن است باعث عفونت در زخم های باز شود.

از انجماد محلول های تزریقی حجیم باید اجتناب شود. آنها را می توان در دمای اتاق نگهداری کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا