عمومی

ناگفته‌های خالق ایرانی نماد جام‌جهانی ۲۰۲۲

زمانی که قرعه کشی مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر را می بینیم تا حریفان ملی خود را در این مدت بشناسیم، نماد جام جهانی 2022 در ابتدای مراسم معرفی می شود. اما در آن زمان نمی دانستیم که یک ایرانی آن را طراحی کرده است.

به گزارش سلام آنلاین، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: نمادی که خیلی زود در شبکه های اجتماعی ظاهر شد و حتی شایعاتی درباره ماهیت آن منتشر شد. برخی آن را شبح می دانند و برخی دیگر آن را «خلیج فارس» می خوانند اما بدون این تعابیر، «لایب» صحیح نیست. لایب در زبان عربی به معنای بازیکن بسیار ماهری است که همه فوتبالدوستان را به دیدن تکنیک و البته دعوت می کند. نکته اصلی این طرح این است که طراح گرافیک ایرانی آن را طراحی کرده است. «سید حسین اجاقی» مردی است که در روزهای اخیر نامش در رسانه ها مطرح شده و به عنوان طراح نمادین جام جهانی معرفی شده است. دستاوردی ویژه برای او سال ها به عنوان یک «شخصیت طراح» اما حالا می تواند برای اولین دوره جام جهانی غرب آسیا به موفقیت های ویژه و بزرگی دست یابد.

او در گفتگو با ما از آغاز داستان این طرح، رابطه امیر قطر با وی، چالش های طراحی این نماد و … می گوید.

از بچگی عاشق نقاشی بودم.

این انیماتور جوان و با استعداد در اولین سوال درباره حرفه خود گفت: از کودکی عاشق طراحی بودم و در سال 84 در آزمون طراحی در بندرعباس قبول شدم. از سال 90 به صورت حرفه ای در زمینه طراحی کاراکتر و طراحی دیجیتالی انیمیشن و بازی های رایانه ای فعالیت می کنم. گفتنی است وی در پروژه های انیمیشن و سینمایی بسیاری در زمینه طراحی شخصیت و هوافضا همکاری داشته است. همچنین طراحی و پردازش دو کتاب طنز (کمیک استریپ) و طراحی استیکر برای پیام رسان های مختلف فارسی از دیگر فعالیت های وی است.

فیفا یک سال و نیم پیش به من ایمیل زد

وی در پاسخ به این سوال که داستان طراحی جام جهانی قطر از چه زمانی آغاز شد، گفت: روند طراحی نمادهای جام جهانی در گذشته، مانند برزیل یا روسیه که جزئیات بیشتری در مورد آن دارم، این است که فیفا رقابت بین طراحان است. وی سه پیشنهاد را انتخاب کرد که مورد تایید همه کارشناسان قرار گرفت. سپس فیفا این سه طرح را در معرض دید عموم قرار داد و طرحی که بیشترین رای را به خود اختصاص داد به نماد دوران ساخت محصولات جام جهانی تبدیل شد.همان نماد. از این نظر، تقریبا یک سال و نیم از زمانی که ایمیلی از کمیسیون عالی جام جهانی دریافت کردم می گذرد. این سازمان کمیته مشترک فیفا و مسئولان کشور میزبان جام جهانی، قطر است. “در ایمیل ذکر شده بود که نمونه کار شما را دیدیم، مورد تایید و پسند ما قرار گرفت، پس در صورت تمایل لطفا پروپوزال خود را به عنوان نماد جام جهانی رسم کرده و برای ما ارسال کنید.”

طرح اصلی من به یکی از 3 طرح برتر فیفا تبدیل شده است

این طراح گرافیک گفت: پس از دریافت ایمیلی از کمیته برگزاری جام جهانی، آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردم و سپس پیشنهادی را برایم ارسال کردند که شامل طرح چه و چه معیاری برای آنها باشد. طرح‌های نمادهای جام جهانی قطر مهم هستند و می‌خواهند روی آن‌ها کار کنند و استانداردهایی که دنبال می‌شود… بلافاصله پیشنهادم را شروع کردم و در نهایت به آنها لوگو دادم. نماد جرثقیل معروف به پرنده ملی قطر است و من در چند مرحله به نام چکش روی آن کار کردم تا به نتیجه نهایی رسید و به عنوان یکی از سه جانور آخر و طرح برتر در سال 2018 نامگذاری شد. انتخابات عمومی، فیفا در شبکه های اجتماعی خود درگیر شده است. گفته می شود انیمیشن بر اساس این شخصیت ها ساخته می شود و مخاطبان پس از دیدن انیمیشن به این نمادها رای می دهند. یک سال پیش این اتفاق افتاد و قرار بود نتیجه را به من اعلام کنند اما دو ماه گذشت و خبری نشد. من به همان کمیته ایمیل زدم که کشور میزبان جام جهانی مخالف رفراندوم است و بدیهی است که آنها برنامه هایی دارند و می خواهند به عنوان نماد جام جهانی روی آن کار کنند.

امیر قطر می خواهد این نماد توسط من طراحی شود

«اجاقی» ایمیلی از سوی فیفا دریافت کرد مبنی بر اینکه «قطر هیچ یک از این سه طرح را نپذیرفته و قصد دارد لوگوی جام جهانی خود را طراحی کند و این پروژه در آنجا متوقف شده است». او گفت: تقریبا یک ماه طول کشید تا پاسخ ایمیلم را دریافت کنم تا اینکه ایمیل دیگری از رئیس بخش برندسازی کمیته عالی جام جهانی دریافت کردم. پیشنهاد شده که ایده ای داریم و می خواهیم روی آن کار کنید و طرح را تمام کنید. سپس متوجه شدم که خود امیر قطر ایده ای دارد که تقریباً شبیه به آنچه اکنون ایجاد می شود است و شما در روزهای اخیر بارها آن را در رسانه ها دیده اید. به من گفتند که امیر قطر طرح من و طراحان دیگر را دید و از من خواست که این ایده را اجرا کنم و خودم آن را تمام کنم زیرا طرح شاهین من از دیگران جذاب تر است.

این نماد نشان دهنده پوشش محلی قطر است.

این طراح شخصیت درباره ماهیت این نماد گفت: برای طراحی کانسپت امیر قطر قرارداد مستقیمی با کمیته برگزاری جام جهانی بستم و از شش ماه پیش دوباره شروع به کار کردم. ایده آنها این است که روسری های مشکی مردان قطری و قطری ها به عنوان نماد رسمی جام جهانی قطر استفاده شود. آنها می خواهند از فرصت جام جهانی نهایت استفاده را ببرند و این پوشش را نماد و پوششی فرهنگی معرفی کنند که برایشان مهم است و باید در دنیا شناخته شود. “آنها می خواهند این نماد با چشم غیر مسلح دیده شود تا همه مردم جهان بدانند لباس کاتالان چگونه است و به نظر می رسد در فرهنگ مردم این کشور بسیار مهم است. این “.

طراحی یک شخصیت جام جهانی بدون دست سخت است

اجاقی درباره چالش طراحی لوگوی جام جهانی 2022 قطر گفت: طراحی این لوگو را زمانی شروع کردم که گفتم برای من به عنوان یک طراح شخصیت با 15 سال سابقه و تجربه زیاد در این زمینه، این شخصیت وجود دارد. رقابت زیاد.” . وقتی می خواهیم شخصیتی را طراحی کنیم یک سری اهداف برای خلق آن داریم که باید در طراحی به آن توجه کرد. از این نظر شخصیت ما باید یک فوتبالیست باشد و این ورزش مربوط به تحرک است و شرایطی را می طلبد که داشتن اندامی برای بازی با توپ بسیار مهم است اما زمانی که در مراحل اولیه پروژه راه می رفتم. ، راضی نیست. بازخوردی که از امیر قطر در مورد این اتودها گرفتم همین بود و به من گفت که این شخصیت دست و پا ندارد و باید با همان چفیه به هدف رسید، حالا می توانی کاری انجام بدهی! Iron Hammers در مورد نحوه طراحی انیمیشن برای این شخصیت با تیم انیمیشن فیفا در تماس بوده است تا بتواند یک برنامه فوتبالی ارائه دهد، در نهایت به طرحی رسید که همه ما عاشق آن هستیم. ادامه دادیم تا بهتر شدیم تا به نتیجه نهایی رسیدیم که در قرعه کشی جام جهانی مشخص شد و حالا می توانید ببینید.

نقش اسلیمی روی نماد طرح حنای زنان قطری است

این نقاش همچنین توضیحات جالبی درباره طرح روی لوگو داشت و گفت: پس از اتمام طرح نهایی، چندین تزیین مختلف برای آن طراحی کردم و گزینه های زیادی را در نظر گرفتم و برای انتخاب آن ها به کمیته ارسال کردم و مرحله نهایی باز است. برخی از آنها بسیار شلوغ هستند و ما دوست داریم زیاد شلوغ نباشند که باعث ایجاد استرس بصری می شود زیرا ممکن است برای مخاطب غیرعادی باشد. نماد جام جهانی که چند سال پیش به خاطر این کاراکتر چاپ شد قرار است این نماد از همین نماد باشد.نقش اسلیمی که در پایین شخصیت دیده می شود نیز الهام گرفته از نقش حنا است که زنان قطری به عنوان دکور استفاده کنید.” “اجازه دهید این شخصیت نماد جامعه مردان و زنان قطر به عنوان کشور میزبان جام جهانی باشد.”

من علاقه مند به فوتبالیست شدن و صداقت امیر قطر هستم

اجاقی که برای طراحی این کانسپت از طریق دفتر امیر قطر به طور مداوم در تماس بوده و نظرات وی را دریافت کرده است، گفت: نکته جالب مکاتبات، توجه و تخیل بسیار اوست. این هم مهم است که او طرفدار پر و پا قرص فوتبال است و سعی می کند در آن نقش ایفا کند. مثلا در پایین طرح از هنر زنان قطری با حنا استفاده کردم و فیفا تاکید کرد که طرح شلوغ باشد. در نهایت امیر قطر گفت که ازدحام کم طراحان باعث ایجاد مزاحمت برای خود حوله سفید شده است. این را به فیفا هم گفتم اما قبول نکردند و در نهایت وقتی امیر قطر این را گفت قبول شد. برای من جالب است که او مراقب بود.»

من خوشبین هستم که از تیم خود خارج خواهیم شد

اجاقی در پاسخ به این سوال که آیا طرفدار فوتبال هستید، گفت: من فوتبال را دوست دارم اما فوتبال بازی نمی کنم و علاقه ام به ورزش بیشتر می شود. در مورد تیم ملی برای جام جهانی قطر، من از جوانی عاشق تیم ملی آلمان و انگلیس بودم. از آنجایی که خاطرات خوبی از بازی با آمریکا در گذشته داریم، خوشبین هستم که در این مدت اتفاقات خوبی برای تیم ملی کشورمان بیفتد. انگلیس مثل سابق در مستطیل سبز قوی نیست و فکر می کنم راحت تر از آرژانتین است. در مجموع، من خوشبین هستم که به کوه صعود خواهیم کرد.»

کار من هنوز تمام نشده و استیکرهای جذابش هنوز هست.

اگرچه طراحی لایب نماد جام جهانی 2022 به پایان رسیده است اما کار این گرافیست ایرانی همچنان ادامه دارد. او گفت: «کار من هنوز تمام نشده است. همچنان در حال کار بر روی استیکر این نماد هستیم و در روزهای آینده علاوه بر تب هایی که در حال نمایش هستند، المان های جالب دیگری نیز اضافه خواهد شد. فقط اولین بسته در قرعه کشی نشان داده شده است. در چند روز آینده استیکرهایی را برای شبکه های اجتماعی در اختیار فیفا و کمیته برگزاری جام جهانی قطر قرار خواهم داد که خودشان منتشر خواهند کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا