نامه خانه سینما و نگرانی از برخی مفاد یک آیین‌نامه

نامه خانه سینما و نگرانی از برخی مفاد یک آیین‌نامه

خانه در نامه ای به رئیس جمهور و رونوشتی به دکتر رئیس جمهور منتخب، با نامه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ضوابط صدور فیلم و نمایش فیلم ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش سلام آنلاین، این نامه برای دکتر محمد مخبر (رئیس جمهوری اسلامی ایران) ارسال شده است.
از جانب:
«اخیراً در رسانه های مجازی تصاویری از آیین نامه صدور پروانه ساخت و نمایش فیلم با سربرگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد که باعث نگرانی شدید سینماگران و سینماگران شد. بر این اساس نقطه نظرات هیات مدیره سینمای خان جهت بررسی و دفاع از ابلاغیه آن تقدیم می گردد:

1) اولاً، فلسفه و کارکرد نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مفاد و تصویب قوانین و مقررات نیست، بلکه مفاد اسناد و سیاستگذاری است. به این ترتیب تصویب و ارائه قوانین و مقررات در صلاحیت شورا نیست و به نظر می رسد اقداماتی که به درخواست مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می گیرد، ابتکاری برای کاهش و تخریب این امر باشد. شورای عالی.

2) خانه سینما که موقعیت قانونی خود را در احقاق حقوق بازرگانی فعالان سینمایی و بر اساس قانون بهبود مستمر کسب و کار مستند کرده است، طی مکاتبات متعددی با دبیر حوزه هنری به این موضوع اشاره و خواستار اطلاع رسانی شد. این موضوع و گرفتن بازخورد از جامعه سینمایی از سوی مسئولانی است که علیرغم وعده هایی که در جلسات حضوری داده اند از ندانستن این موضوع پشیمان هستند.

3) در آیین نامه یک دستگاه شرورانه برای تخریب سینماهای گرانبها و با ارزشی که پس از انقلاب اسلامی به وجود آمد تعبیه شد و این حقیقتی است که سینمای واقعی ایران با تغییر تکنولوژی و مردم در طول سالیان متمادی متولد شد. نگرش ها و تفکرات قدیمی که در متن و محتوای آیین نامه ها و اصلاحیه ها نوشته شده بود، مصوبه صدور پروانه ساخت فیلم در سال های 1356 تا 1340 رها شده و اکنون نیازمند باورها و زمینه های جدیدی برای مشارکت عمومی است مهمترین بخش آن، حضور خانه سینما به عنوان تنها تشکل صنفی سینمایی است که متاسفانه در این آیین نامه کاملاً نادیده گرفته شده است.

انجمن سینمای ایران برای دهمین بار از سال 1987 تاکید می کند که نگاه مردان حکومت به فیلمسازان کوچک و منفرد گذشته و غیراخلاقی است، همانطور که در مقالات عمدی منتشر شده است.

اینک با توجه به مطالب فوق، وظیفه تخصصی خود می دانیم که قبل از امضای این ماده، تذکر دهیم و به شأن شورای عالی انقلاب فرهنگی و جایگاه شما «اطمینان دهید».

سلام آنلاین آمادگی دارد پاسخ های مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی را درباره موضوعات مطرح شده و این گونه توضیحات تفصیلی هیات سینما منتشر کند.

به گزارش خبرنگار سلام آنلاین، عدم رایزنی و عدم اطلاع شورای فیلم در خصوص آیین نامه این نگرانی را تشدید کرده است. همانطور که به طور غیررسمی از آن مطلع شدند.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص فیلم اهلی متعلق به بهمن 1402 بوده که گفته می شود هنوز ابلاغ نشده است.

با توجه به برخی از تحلیل های این ماده که منجر به نگرانی می شود:

رئیس صنعت سینما می‌تواند به‌طور قانونی در هر مرحله از تولید، تولید را متوقف کند و تولید آن را لغو کند و می‌تواند اکران فیلم را تا شش ماه متوقف کند و تا یک سال یا بیشتر ادامه دهد.

نه تنها این هنرمند به عنوان کارمند وزارت خانه به حساب می آید.

بدیهی است که این ماده هنوز منتشر نشده است و سینمادوستان امیدوارند رئیس جمهور جدید آن را منتشر نکند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا