علمی و پزشکی

می‌خواهید خلاق باشید؟ سلبریتی‌ها را آنفالو کنید!

غزل زیاری: هنگامی که افراد مختلف دور هم جمع می شوند و به یاد می آورند که نیت بدی ندارند، ایده های جدیدی در گروه آنها ظاهر می شود که نوآوری را هدایت می کند و این به رشد اقتصادی کمک می کند. این بخشی از یک میزگرد توسط دریک هلبینگ، یکی از اعضای هیئت علمی مرکز علوم پیچیده و استاد دانشگاه ETH زوریخ است.

او معتقد است که حفظ و ارتقای تنوع اجتماعی نقش مهمی در زندگی مردم دارد. در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله انجمن سلطنتی علوم، هلبینگ و همکارانش شواهدی را گزارش کردند که نشان می‌دهد تنوع اجتماعی کمتر از رسانه‌های اجتماعی مرکزی است. زیرا در این فضاها برخی از چهره های مهم با افراد زیادی در ارتباط هستند.

دارا ثروتمندتر می شود

به گفته محققان واقعی، در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام و ایکس که افراد می توانند فالوورهای زیادی داشته باشند، این شبکه بسیار شلوغ است و در حالی که اکثر افراد در این شبکه های اجتماعی فالوورهای بسیار کمی دارند، افرادی هستند که تعداد محدودی دارند. پیروان احتمال بیشتری نسبت به دیگران دارند، آنها را فرمان و راهنمایی می کنند.

1679467444568.jpg

آندریا موسو می‌گوید: «واقعیت این است که افرادی که فالوورهای بیشتری دارند بیشتر دیده می‌شوند و احتمالاً زودتر فالوور پیدا می‌کنند. او این تأثیر را «ثروتمندتر ثروتمندتر» می نامد و معتقد است که این نفوذ تمرکز را در شبکه افزایش می دهد. برعکس، این تمرکز نقش حمایت از عقاید اقلیت را تضعیف می کند. بر اساس این مطالعه، تمرکز باعث کاهش تنوع اجتماعی می شود.

مکانی برای نظرات اقلیت ها

هلبینگ توضیح می دهد: «در رسانه های اجتماعی مرکزی، نظر اقلیت به راحتی توسط اکثریت از دست می رود. گاهی اوقات این به معنای از دست دادن ایده های ارزشمندی است که در این شرایط مهم می شوند و در عین حال تضمینی برای یافتن راه حل مناسب نیست. در واقع، رسانه‌های اجتماعی باید پناهگاهی امن برای رشد ایده‌های جدید بدون نیاز به رقابت مستقیم با جریان اصلی فراهم کنند.»

موسو گفت: “وقتی افراد عضو یک گروه هستند، ایده های خود را به اشتراک می گذارند.” در غیر این صورت، آنها احتمالاً با اکثر آنها مطابقت خواهند داشت و بنابراین فرصتی برای نوآوری وجود نخواهد داشت. اما نکته مهم این است که حمایت از چنین گروهی به شبکه اجتماعی فرد بستگی دارد نه اینکه این ایده به طور کلی پذیرفته شود.

Helbing Brief: “شبکه هایی که تنوع اجتماعی را ترویج می کنند دارای ویژگی های ساختاری هستند که از دیدگاه های اقلیت ها نیز محافظت می کنند.”

ردیابی افراد VIP را متوقف کنید

راه حل پیشنهادی موسو برای این موضوع در نوع خود جالب است: “اگر می خواهیم تنوع اجتماعی را ارتقا دهیم، باید رسانه های اجتماعی را غیرمتمرکز کنیم.”

به عنوان مثال، یک پلتفرم رسانه اجتماعی مانند Meta یا X را در نظر بگیرید. هلبینگ توضیح می‌دهد: «ممکن است یک عمل ساده به نظر برسد، مانند پیروی نکردن از برخی افراد VIP، یعنی افراد تأثیرگذار با پیگیری‌های زیاد به ارتقای تنوع اجتماعی کمک می‌کنند.

با گذشت زمان، این منجر به تفکر بیشتر، نوآوری بیشتر، رونق اقتصادی، انعطاف پذیری در برابر اختلالات اجتماعی و هوش جمعی شده است.

شبکه مصنوعی و واقعی

در راستای یافته‌های خود، محققان روش جدیدی برای درک توانایی شبکه در ارتقای تنوع اجتماعی ایجاد کردند تا ببینند این شبکه چقدر در فراهم کردن فضایی برای عقاید اقلیت مؤثر است. آنها این رویکرد را با استفاده از یک مثال ساده از چگونگی تغییر ایده‌ها تأیید کردند: افراد می‌توانند ایده‌های شبکه‌های همسایه را تقلید کنند یا با آنها سازگار شوند یا ایده‌های جدیدی خلق کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد که شبکه‌های مختلف ممکن است سطوح مختلفی از تنوع اجتماعی را نشان دهند، حتی اگر میزان تقلید و نوآوری یکسان باشد. نکته اینجاست که روش جدید می تواند این تفاوت ها را به خوبی پیش بینی کند.

bigstock-Popular-social-media-logo-sign-118526204.jpg

به گفته موسو، در گام اول، محققان قدرت پیش بینی این روش را بر روی شبکه های مصنوعی آزمایش کردند. مزیت شبکه های مصنوعی این است که پارامترهای مربوطه را می توان به دلخواه تغییر داد. به عنوان مثال، یک شبکه پیشرفته را می توان با اتصال بیشتر عناصر با برخی از عناصر مرکزی انتخاب شده در یک کامپیوتر ایجاد کرد. به روشی دیگر، شبکه ها را می توان با اتصال تصادفی شبکه ها به یکدیگر غیرمتمرکز کرد. آیا موسو عناصر آن را به طور تصادفی توضیح می دهد.

سپس محققان این روش را در بیش از صد شبکه اجتماعی واقعی از پلتفرم هایی مانند Meta یا X ارزیابی کردند. هلبینگ گفت: «نتایج این مطالعه پیامدهای مهمی برای چگونگی حفظ یا حتی افزایش تنوع عقاید دارد.

به گفته نویسندگان، تولید بازخورد تنها موردی نیست که رفتار سیستم به ساختار شبکه و وقوع اثرات مضر، گسترش بیماری، کارایی مدل ترافیک و سطح انتشار و کارایی بستگی دارد عملیات واکنش به بلایا همه نمونه هایی هستند که نتیجه آن تا حد زیادی توسط شبکه تعامل تعیین می شود.

هلبینگ در پایان می‌گوید: «این وابستگی‌ها اغلب متناقض هستند و نظریه شبکه و علم سیستم‌های دینامیکی پیچیده را به بخشی هیجان‌انگیز از تحقیقات تبدیل می‌کنند.

منبع: physics

54321

دکمه بازگشت به بالا