عمومی

موسسه های پژوهش اسلامی و بحران ناکارآمدی (قسمت سوم)

در کلام امام علی (ع) زمان ملاک شخصیت انسان شمرده شده است (بحارالأنوار، ج 75، ص 80) زیرا در پرتو آن می توان زندگی کرد و با هم بود. با جامعه و بالاتر از آن، برنامه‌ریزی مددکاری اجتماعی، به‌ویژه برای کسانی که در آن هستند، می‌تواند جایگاه مؤثری داشته باشد. این موضوع بیش از هر چیزی در جهان امروز اهمیت دارد. تغییرات روزانه و سریعی که ما در آن قرار داریم، هر انسان عاقلی را به دانستن واقعیات و برنامه ریزی و حرکت بر اساس آن می رساند و اساساً مدیریت چیزی بیش از این نمی خواهد.
مردم نباید تغییر را رد کنند و از آن نترسند و همچنین غیرمنطقی و هوشمندانه از آن چشم پوشی کنند. راه حل منطقی تصمیم گیری بر اساس آن است. همچنین در زمینه تحقیق، این مقوله علاوه بر دو پیش مسئله شناسی بسیار مهم است و فرآیند را تسهیل می کند – مگر اینکه دغدغه شخصی وجود داشته باشد و مأموریتی نباشد.
بدون شک آنچه به عنوان محصول تحقیق/نتایج در پژوهشکده های اسلامی مانند پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی که نویسنده از اعضای آن است ارائه می شود باید با روحیه و سلیقه مخاطب و بیشتر همخوانی داشته باشد. مهم نیاز به زمان است. توضیح این است:
آ. جریان گسترده اطلاعات از همه جا، دسترسی آسان به درخواست‌ها، جستجوی آسان برای نیازها به زبان ساده و قابل درک برای همه، و همچنین دسترسی آزاد به آنچه برای متوقف کردن مردم لازم است به متون طولانی با ادبیات اشاره می‌کند. سنت با رویکرد غیر به روز آمیخته با دیدگاه های بالا مانع می شود.
ب. مهمترین نیاز زمان رسیدن به نتیجه در کوتاه ترین زمان ممکن است. جریان سریع تغییرات باعث شده است که همه در سریع ترین زمان ممکن به اهداف خود برسند و مردم دیگر وقت خود را برای هزینه های غیر ضروری تلف نمی کنند. یافتن ظروف یکبار مصرف برای غذاهای آماده یا فست فود همان روحیه ای را نشان می دهد که همه نمی توانند آن را راهنمایی کنند. این گونه افراد به فعالیت های سنتی در زمینه مطالعه و تحقیق می پردازند و یا با اصرار بر روش های قدیمی ادامه می دهند.
بر این اساس باید به نتایج تحقیقات و نوع عرضه محصول فکر کرد و حداقل با روش سنتی فاصله دارد. اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که فضای مجازی باید در اولویت اول نمایش اکتشافات باشد. نکته دیگر این است که محصول باید در قالب یک مقاله کوتاه و حداکثر ۱۵۰۰ کلمه ارائه شود و در صورت لزوم به عنوان یک متن کوتاه در نظر گرفته شود. سه قطعه دیگر به صورت کلیپ کوتاه منتشر خواهد شد. چهارم، انعکاس تحقیق با استفاده از اشکال هنری و در نهایت چاپ گروهی از اسناد در قالب یک جمله یا پاراگراف.
بدیهی است که چنین مقوله ای شنونده را با محقق در کنار هم قرار داده و به دغدغه های پژوهش نزدیک می کند.
اگر مقاله را دوست دارید، لطفاً برای گسترش آن عضو شوید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. a.vasei@isca.ac.ir

دکمه بازگشت به بالا