موج انتقاد از فساد مدیریتیِ یک خادم و نوکر مردم!

موج انتقاد از فساد مدیریتیِ یک خادم و نوکر مردم!
اطلاعات تکمیلی:

انتقادها از عملکرد علیرضا زاکانی به حدی رسید که مهدی چمران، قدیمی ترین و قوی ترین حامی او در شورای شهر، اکنون سپر شهردار را کنار گذاشته و به جای آن به منتقدان حمله می کند. به شهردار گفتیم آماده پاسخگویی در شورا باشد. موضوع این پرسش و پاسخ «بررسی سازمان املاک و مستغلات شهر تهران» است. این گزارش از شورای شهر می خواهد که هر شش ماه یکبار به شورا ارائه شود، اما به گفته نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران. زاکانی تاکنون گزارشی در این خصوص ارائه نکرده است.

اما سیاهی کار علیرضا زاکانی فقط بازگشت به املاک نیست. در طول سه سال گذشته، اجراهای او نه تنها رقبای سابقش را تحت تاثیر قرار داده است، بلکه طرفداران سابقش را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث شده است که بسیاری از حامیان سابقش در ردیف منتقدانش از این مسابقه حمایت کنند.

در اظهارات اخیر مصطفی میرسلیم، بازپرس محلی سابق تهران نیز از درگیری در شهرداری انتقاد کرد و گفت: «شهرداری پروانه ساخت را به سازمان بازرسی داده است. آنها همچنین به آزار او توجه نکردند». فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی با اشاره غیرمستقیم به زاکانی گفت: «آنچه در سال های اخیر در سیاست تهران رخ داده قابل پیشگیری نیست. اشاره او به ساخت و سازهای غیرعادی است که حریم تهران را رعایت نمی کند.

البته این صحنه های تاریک به صنعت ساختمان محدود نمی شود روز گذشته ناصر امانی از گم شدن 30 تابلوی با ارزش موزه امام علی (ع) خبر داد و ساختمان شهرداری در حال ساخت است. به گفته امانی، یکی از تابلوها به تنهایی حدود 30 میلیارد تومان ارزش مادی دارد.

این گروه کوچک تنها در اپوزیسیون زاکانی نیستند. بسیاری از اعضای شورای شهر که روزگاری حامی او بودند، اکنون به منتقدان او تبدیل شده اند، بنابراین به نظر می رسد اگر شهردار از زاکانی حمایت نکند، یک نفر دیگر بهشتی فرستاده می شود باید نگران باشد.

تیرگی کارنامه علیرضا زاکانی در خصوص بنگاه های معاملات ملکی، قرارداد با چینی ها، وعده های دروغین در مورد تاکسی های برقی و ناوگان کشتیرانی، بی حفاظی سیاست های وی در قبال تهران. در سه سال اخیر نه تنها صدای رقیب سابقش، بلکه حامیان سابقش نیز شنیده می شود و بسیاری از حامیان این کاندیدای پوششی را در ردیف منتقدان خود قرار داده است.

مهدی چمران حامی سرسخت زاکانی

البته باید صف طویلی از شهروندان را در لیست مخالفان شهرداری قرار داد. چند ماه پیش ماجرای قطع درختان پارک قیطریه به بهانه ساختن مسجد در این پارک نه تنها اعتراض بسیاری از شهروندان را برانگیخت، بلکه برخی از اهالی نیز برای حفاظت از درختان به پارک قیطریه رفتند و تظاهرات خواهند کرد . آنجا جمع شوید. حتی در 22 آوریل کمپینی علیه این تغییر راه اندازی شد و به دنبال آن درخواست برکناری شهردار تهران که تنها پس از چند روز به امضای هزاران نفر رسید.

اما به نظر می رسد زاکانی اساساً به تهران و مردم آن و خواسته های آنها گره نخورده است، زیرا بدون توجه به همه این مسائل وارد رقابت های ریاست جمهوری شده است. سه سال پیش از مجلس خارج شد و به دنبال حضور در آن بود. اما حضور به عنوان کاندیدای پوششی در این انتخابات نتایج مطلوبی را از گذشته به همراه نداشت چرا که بیش از گذشته زیر ذره بین تهرانی ها قرار گرفت. در نتیجه کمپین برکناری شهردار تهران پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر مورد توجه کاربران اینترنتی قرار گرفت و تعداد این پیشنهادها در زمان نگارش این مقاله به نزدیک به 192 هزار امضا رسید.

تخلف از امکانات شهرداری

انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران پیامدهای گسترده ای داشته است. از آرزوی رسیدن به ارگ ​​ریاست جمهوری گرفته تا دیدار خانوادگی که انتقادات زیادی را به همراه داشت.

پس از سقوط هلیکوپتر ابراهیم رئیسی و همدستانش، بسیاری برای کاندیداتوری ریاست جمهوری به وزارت کشور رفتند و از جمله علیرضا زاکانی شهردار تهران بود که شیوه انتخابات و اجرا را در شهرداری داشت. او همیشه مجذوب فعالان و کارشناسان این شهر بوده است. چون می توان پیش بینی کرد از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و بتواند از امکانات شهر برای تبلیغ خود استفاده کند.

البته در سوابق ایشان که بارها خود را خادم مردم معرفی کرده بود، اشاره ای به این خدمت نشده است. حدود یک سال پیش، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران فاش کرد که 9 نفر از دامادهای زاکانی، پدرزن زاکانی، در تهران حکم و ممنوع الخروج شده اند و در امور مالی و غیرمالی شهر فعالیت دارند سازمان فرهنگی هنری

پولشویی در تهران

اما این روزها مصطفی میرسلیم، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از منتقدان اصلی شهرداری زاکانی است.

ناصر امانی، عضو شورای شهر روز گذشته از مفقود شدن 30 تابلوی هنری ارزشمند از موزه امام علی (ع) خبر داد و شهرداری در مظان اتهام قرار دارد. به گفته امانی، یکی از تابلوها به تنهایی حدود 30 میلیارد تومان ارزش مادی دارد

وی بارها به مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران و علیرضا زاکانی درباره فعالیت های غیرقانونی در شهرداری تذکر داده است و در اظهارات اخیر خود گفته است: «مواردی وجود دارد که با کمک اختیارات ویژه، بر خلاف شهرهای دیگر، ، شورای شهر تهران بر اساس ماده 5 است بله، پولشویی زمانی صورت گرفت که گزارش های تایید شده و مستند آنها به قوه قضاییه ارائه شد.

وی گفت: «اما شهر نحوه تبدیل طرح‌های قانونی را می‌داند زیرا ابزارهای دفع خوبی مانند صدور پروانه ساختمانی دارد، به‌ویژه برای کسانی که به مسکن در سایر نهادها مانند شهروندان نیاز دارند». و وقتی این محبت یا توجه خاص شهر را می بینند بیشتر به آن علاقه مند می شوند و دیگر تمایلی به برخورد با تخلفات شهر ندارند.»

قرارداد نامشخص با چینی ها

اما چیزی که به پاشنه آشیل زاکانی تبدیل شده، قرارداد 2.5 میلیاردی تهران با چین برای واردات خودروهای برقی است.

در پی این قرارداد که در خرداد ماه امسال در رسانه ها منتشر شد، برخی از اعضای شورای شهر تهران از جمله جعفر تشری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شهر تهران اعلام کردند که نمی توانند این قرارداد را دریافت کنند. .

جنجال این قرارداد به جایی رسیده که به صورت «محرمانه» آنلاین و موم شده تا جزئیات آن منتشر نشود. با این همه تنش و فراز و نشیب، سرانجام آن طور که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت، قرارداد به برخی اعضای شورای شهر تهران داده شد. اعضای شورای شهر تهران از محرمیت این قرارداد خارج شده اند.

در همین حال پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران که این قرارداد را محرمانه خواند، گفت: شهرداری باید همه پول را بدهد و دولت هم در این زمینه کمک خواهد کرد. دولت در این شرایطی که مشکل مالی دارد 2.5 میلیارد یورو به ما نمی دهد. ما مطمئناً تبادلات زیادی با دولت داریم و نتیجه می گیریم.» این در حالی است که شورای شهر در هنگام دریافت مصوبه شورای شهر تهران اعلام کرد که از تجهیزات اختصاص داده شده به صندوق های بلوکه شده ایران، اتوبوس برقی خریداری کرده است. اما پس از تایید شورای شهر تهران، اعلام کردند که شرکت ایرانی در ازای عقد قرارداد، ملکی را از شهرداری خریداری می کند و هزینه اتوبوس را در چین پرداخت می کند.

زاکانی در حالی که پشت این قرارداد فاش شده ایستاده بود و آن را یک افتخار می دانست، مهرماه سال گذشته قول داد که با شروع رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، 20 هزار خودرو و تاکسی برقی را به تیم تاکسیرانی معرفی کند و حتی حدود هزار واحد برق را به آنها نشان دهد . انجام شد اما برخی از اعضای شورای شهر این عدد را صحیح ندانستند و از 200 تاکسی برقی و حتی 79 تاکسی برقی صحبت کردند. رقم وعده داده شده با 20000 مورد فاصله دارد.

حتی چند ماه از آن روز می گذرد، ما شاهد اعتراض تاکسیرانانی بودیم که تاکسی های برقی خریدند، اما اکنون تاکسی وجود ندارد و به همین دلیل اهمیت شهردار را رها کردند. .

در همین راستا علیرضا زاکانی شهردار تهران در گفت و گو با ایلنا برای اولین بار به این موضوع پاسخ داد و در پاسخ به این سوال که رانندگان تاکسی معتقدند شهرداری تهران به وعده خود در خصوص تاکسی، برق عمل نکرده است. “چه برنامه ای برای انجام تعهدات خود در قبال رانندگان تاکسی دارید؟” وی گفت: «این خارج از مسئولیت شورای شهر است» و در عمل دروغ بودن وعده های خود را در مورد خودروهای برقی عمومی ثابت کرد.

با وجود وعده های محقق نشده و محقق نشدن قراردادهای میلیاردی، شهردار بیشتر به فکر مشکلات شهر است. او علاقه مند به عضویت در هیئت مدیره است.

در روزهای اخیر جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات با انتشار توییتی از حضور علیرضا زاکانی در جلسه هیئت دولت انتقاد کرد و نوشت: «خیلی جالبه! آیا فردی که مدعی است پزشکان اجازه رئیس جمهور شدن ندارند می تواند امروز در جلسه کمیته دولتی شرکت کند؟

حال باید دید آیا منتقدان زاکانی چمران و دیگر حامیانش را مجبور خواهند کرد تا زاکانی را از بهشت ​​بیرون کنند و او را به شورای شهر بسپارند که به توسعه تهران بیشتر از بالا رفتن از نردبان قدرت علاقه دارد؟

منبع: توسعه ایران

دکمه بازگشت به بالا