اجتماعی

مهمترین آلاینده‌های هوا در داخل خانه

در سال‌های اخیر، مشکل آلودگی‌های خارجی به حدی تبدیل شده است که گاهی فراموش می‌کنیم کیفیت هوایی که در داخل خانه تنفس می‌کنیم به اندازه هوای بیرون اهمیت دارد.

بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، میزان آلودگی هوای داخل ساختمان نه تنها می تواند 100 برابر بیشتر از آلودگی هوای بیرون باشد، بلکه حتی گاهی اوقات تأثیر جدی بر سلامت انسان دارد.

اثرات آلودگی هوای داخل خانه به نوع آلودگی موجود بستگی دارد، اما به طور کلی می تواند مشکلاتی مانند سرطان، ذات الریه، آسم، آلرژی، نارسایی قلبی و حتی تولد نوزادی با وزن طبیعی در زنان باردار ایجاد کند.شکم. افراد مبتلا به بیماری های خاص مربوط به مشکلات تنفسی یا قلبی و همچنین کودکان خردسال و افراد مسن در معرض خطر بیشتری هستند.

هنگامی که در خانه نشسته اید و سابقه مشکلات تنفسی ندارید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که کیفیت هوای منطقه خود را بررسی کنید. اما نباید فراموش کرد که وجود آلاینده‌ها و اثرات مضر و عوامل بیماری‌زای آن‌ها بر بدن می‌تواند تا سال‌ها پنهان بماند.

برای جلوگیری از اثرات مضر فرمالدئید، می توان مبلمان دست دوم را به جای مبلمان جدید خریداری کرد زیرا انتشار فرمالدئید به مرور زمان کاهش می یابد.مجله ایندیپندنت در این مقاله علاوه بر شرح مختصری از مهم ترین آلاینده های هوا در محیط داخلی، راهکارهای متعددی را برای کاهش آلودگی هوای داخل خانه پیشنهاد می کند:

آلودگی را شناسایی و کاهش دهید.

یکی از مهم ترین راه ها برای تمیز نگه داشتن هوای داخل منزل، شناسایی منبع آلودگی عمومی و اجتناب از افزودن به آن است. برخی از منابع آلودگی هوای داخل ساختمان عبارتند از:

– رادون: آلاینده های رایج در اکثر خانه ها عبارتند از “گاز رادون” در خاک، سنگ ها و مصالح ساختمانی.

دود دوم و سوم: در واقع، این دود سیگار است که افراد غیر سیگاری با آن مواجه می شوند، زیرا احتمال بیشتری برای استنشاق آنها وجود دارد و احتمال ابتلا به بیماری های مشابه سرطان بیشتر از افراد غیر سیگاری است. نوع دیگر به اصطلاح دود سیگار است که روی سطح لباس یا مبلمان است و در صورت تمیز نبودن محیط برای سلامتی مضر است.

– فرمالدئید: این گاز یک ترکیب آلی فرار است و مضرترین گازی است که از برخی لوازم خانگی ساطع می شود. فرمالدئید (یا فرمالدئید) معمولا در چسب های مورد استفاده در کامپوزیت های چوب و مبلمان یافت می شود. برای جلوگیری از اثرات مخرب فرمالدئید، مبلمان مستعمل را می توان به جای مبلمان جدید خریداری کرد زیرا انتشار فرمالدئید در طول زمان کاهش می یابد.

محصولات پاک کننده: برخی از محصولات پاک کننده حاوی مواد شیمیایی بسیار مضری هستند که می توانند در هوا باقی بمانند، مانند شیشه پاک کن، تصفیه کننده آب، تصفیه کننده هوا و غیره. با انتخاب محصولات ایمن تر، می توانید میزان این سموم را در خانه خود کاهش دهید.

مدیریت آلرژی

معمولاً در اکثر حیاط های خلوت، آثاری از مواد محرک و حساسیت زا مانند گرد و غبار کپک و گرد و غبار خانه یافت می شود. دوری از این مواد و مواد حساسیت زا نه تنها کیفیت هوای خانه شما را بهبود می بخشد، بلکه خطر مشکلات تنفسی مانند آبریزش بینی، خارش چشم، گلودرد، عطسه، خارش و قرمزی روی پوست را کاهش می دهد.

دور نگه داشتن این اقلام هم نیاز به محافظت و هم نگهداری دارد. راهکارهای پیشگیرانه برای خلاص شدن از شر آلرژی شامل استحمام و مراقبت از حیوان خانگی، شستن مرتب تخت با آب داغ و انتخاب بالش های ضد حساسیت است.

همچنین می توانید مرتباً جاروبرقی بکشید تا خانه را از مواد حساسیت زا و سطوح گرد و غبار تمیز کنید، سطوح کپک زده را با صابون یا مواد شوینده بشویید و فرش و مبلمان را جابه جا کنید تا از شر کپک و کپک خلاص شوید.

از تهویه مطبوع استفاده کنید

نصب کولر گازی در خانه یکی از موثرترین راه ها برای تمیز نگه داشتن هوای شماست. البته کولر گازی همه آلاینده های موجود در هوا را از بین نمی برد، بنابراین بهتر است از فیلترهای مخصوص برای کاهش میزان دود، کثیفی، کپک، دی اکسید کربن اضافی و حشرات استفاده کنید. تصفیه کننده های هوا با این فیلترها نیز می توانند به خلاص شدن از شر ذرات ویروس آنفولانزا کمک کنند.

بهبود جریان هوا

حفظ جریان هوای ثابت در خانه یکی از ساده ترین (و احتمالا کم هزینه ترین) راه ها برای بهبود کیفیت هوا است. اگر هوای بیرون تمیز است، باز کردن درها و پنجره ها راهی عالی برای وارد کردن هوای تازه به خانه شما است.

هوا از طریق دریچه های موجود وارد خانه می شود. بنابراین، بهتر است فیلترهای سیستم گرمایش و سرمایش را به طور مرتب تعویض کنید، از تمیز بودن کانال های هوا و عاری از گرد و غبار اطمینان حاصل کنید و فیلترهای تهویه مطبوع را مرتب چک کنید.

کاهش رطوبت

رطوبت در خانه منجر به شرایط کثیف مانند کپک می شود و محیط مناسبی برای آلاینده هایی است که به راحتی وارد هوای داخل خانه می شوند. رطوبت در خانه می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد: آب و هوای مرطوب، نشتی لوله یا سقف، وجود حوض یا استخر در خانه، عدم تهویه هوا و بخار آب بیش از حد در حمام و آشپزخانه.

حفظ جریان هوای ثابت در خانه یکی از ساده ترین (و احتمالا کم هزینه ترین) راه ها برای بهبود کیفیت هوا است.قرار گرفتن منظم در چنین محیط های مرطوبی می تواند منجر به بیماری های تنفسی مانند آسم، سیاه سرفه و آسم شود. برای کاهش رطوبت در محل زندگی خود می توانید از رطوبت گیر استفاده کنید، هنگام دوش گرفتن یا آشپزی، پنکه را روشن کنید یا پنجره را باز کنید، آب و رطوبت خانه را پیدا کرده و از بین ببرید.

تجهیزات گرمایشی را بررسی کنید

وجود برخی از بخاری ها نیز تاثیر بسزایی بر کیفیت هوا دارد. به عنوان مثال، بخاری های گازی و همچنین شومینه های چوب سوز که سموم را در هوای داخل خانه منتشر می کنند، می توانند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان ریه را افزایش دهند.

بخاری های گازی می توانند مونوکسید بیشتری را در هوا آزاد کنند، گازی که می تواند باعث خفگی و مرگ شود. به گفته کارشناسان برای جلوگیری از ترکیب گاز با هوای داخل ساختمان باید از لوله های مجزا برای نصب دستگاه گرمایش استفاده شود. بخاری های خورشیدی و برقی گزینه های بهتر، ایمن تر و تمیزتری هستند که هوای داخل خانه را نیز تمیز نگه می دارند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا