تازه های کسب و کارعمومی

منظور از تخطی از محدودیت های سرعتی در راه ها کدام است ؟

اگر میخواهید در هر آزمونی موفق باشید، بهتر است چندین بار در آزمون های آزمایشی شرکت کنید، هم اکنون آزمون سی و چهار آیین نامه راهنمایی و رانندگی پیش روی شماست، در آن شرکت کنید و توانایی خود را در پاسخ به سوالات محک بزنید. این آزمون آزمایشی آیین نامه راهنمایی و رانندگی شامل ۳۰ سوال است شما برای پاسخ به آن ۲۰ دقیقه فرصت دارید. در پایان آزمون می توانید پاسخ سوالات و نتیجه را در قسمت نمایش سوالات آزمون آیین نامه درایوینگ بیابید.

سرعت یکی از پارامترهای بسیار مهم در ایمنی ترافیک است. سرعت عبارت است از نرخ حرکت و یا به عبارت ساده تر، مسافت پیموده شده در واحد زمان. یکی از عوامل مهم در بروز سوانح ترافیکی، بی توجهی به موضوع سرعت است.

عکس العمل رانندگان در مقابله با حوادث جاده ای و شرایط ترافیکی مختلف دارای زمانی مشخص و طبیعی می باشد. اگرچه این زمان با توجه به مهارتها و استعدادهای فردی ممکن است برای افراد مختلف مقداری متفاوت باشد اما به هر حال مقدار آن صفر نمی باشد. بنابراین هر چه بر سرعت خودرو افزوده شود، بر احتمال وقوع حادثه نیز افزوده می شود چرا که در همان مدت زمان لازم برای ارائه عکس العمل طبیعی، مسافت بیشتری توسط خودرو پیموده می شود و سرنشینان را به میزان بیشتری به محل خطر نزدیک می کند. به طور خلاصه می توان گفت که در سرعتهای بسیار بالا، راننده از ارائه واکنش مناسب به هنگام مواجهه با خطر تا توان خواهد بود.

سوالات آیین نامه اصلی – مفهمومی

دسته اول سوال آیین نامه جدید از آن دسته سوالات است که شما با دانش مربوط به رانندگی خود به آن پاسخ می‌دهید. این سوالات می‌تواند در هر زمینه‌ای طرح شود. از فهم شما نسبت به قوانین آیین نامه بیشترین موارد سوالات طرح می‌شود. اهمیت این سوالات به گزینه‌های شک برانگیزی است که پرسیده می‌شود. شاید شما حتی دقیق قانون مربوط به سوالی که طرح شده را بدانید اما نتوانید بین دو گزینه پاسخ سوال مورد نظر را تشخیص دهید. زیرا در حین خوانش قانون به نکته مطرح شده در سوال توجه نکرده‌اید. تنها راهی که به شما می‌آموزد از چه زاویه به متون آیین نامه نگاه کنید بررسی نمونه سوالات آیین نامه اصلی است که شیوه طرح سوالات را به شما نشان می‎‌دهد.

سوالات آیین نامه اصلی – حفظی

بخش حفظی سوالات به تکنیک و فهم خاصی نیاز ندارد. کافیست پیش از آزمون دو یا سه بار نکته مربوط را خوانده باشید. اگر قوانین و تابلوها در ذهنتان باشد مشکلی در پاسخ دادن به سوالات حفظی پیدا نخواهید کرد اما این داستان زمانی است که زمان مطالعه از آزمون دور نباشد. طبیعی است که حافظه‌تان برای مدت طولاتی نمی‌تواند موارد مربوط به حفظیات آیین‌نامه را در خود نگه دارد. چاره چیست؟ تکرار . تکرار بهترین راه برای ماندگاری موارد حفظی در ذهن است. اگر یک هفته سوالات آیین‌نامه را بررسی کنید متوجه خواهید شد موارد حفظی در ذهن تثبیت شده است. سوالات آیین نامه اصلی در بخش حفظی در بخش تابلوها بیش‌تر خود را نشان میدهد و حافظه تصویری با تکرار می‌تواند این موارد را برای مدت طولانی در خود نگه‌دارد.

افزایش سرعت علاوه بر بالا بردن خطر تصادف، بر شدت ضایعات انسانی ناشی از سوانح ترافیکی نیز تاثیر گذار است. بدیهی است با افزایش سرعت، مسافت مورد نیاز برای توقف خودرو نیز افزایش می یابد و با توجه به این که سرعت عکس العمل راننده نیز محدود است، بنابراین در صورت وقوع تصادف، شدت آن نیز افزایش می آید.

همچنین در سرعتهای بالا در اثر برخورد با سایر کاربران ترافیک نظیر عابر پیاده نیز، شدت تصادف و در نتیجه احتمال مرگ عابر پیاده افزایش قابل توجهی می یابد. برخورد با عابر با سرعتهای بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت، آسیبهای وارده به وی را تا حد چشم گیری بالا می برد. همچنین برخورد با سرعتهای بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت، احتمال مرگ عابر را به میزان زیادی افزایش می دهد.

رانندگی با سرعت غیر مجاز و یا مجاز ولی نامتناسب با شرایط موجود محیطی، به دلایل مختلف از جمله موارد زیر، خطر ایجاد سوانح ترافیکی را افزایش می دهد – احتمال از دست دادن کنترل وسیله نقلیه توسط راننده افزایش می یابد و در

صورت از دست دادن کنترل و پایداری خودرو، برگرداندن آن به شرایط تعادل اولیه بسیار سخت تر و در بسیاری موارد غیر ممکن خواهد بود.

– فاصله مورد نیاز برای توقف خودرو به هنگام ترمزگیری افزایش می یابد. – زمان کافی برای ارائه واکنش مناسب از سوی راننده وجود نخواهد داشت. باید در نظر داشت که مقدار کمی افزایش سرعت، خطر تصادف را تا مقدار زیادی افزایش می دهد، به عنوان نمونه، افزایش سرعت به میزان ۱۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر از حد مجاز، باعث افزایش قابل توجه خطر تصادفات رانندگی می شود.

رعایت سرعت مجاز و راندن خودرو متناسب با شرایط محیطی، ایمنی ترافیک و مزایای زیر را به دنبال دارد – در اختيار داشت زمان کافی برای آگاهی از خطرات احتمالی و ارائه واکنش مناسب نسبت به آنها کنترل مناسب وسیله نقلیه در صورت پیش بینی بروز تصادف کمتر بودن مسافت توقف و در نتیجه ممانعت از برخورد و یا کاهش شدت برخورد

منظور از رانندگی با سرعت مطمئنه صرفا رانندگی با سرعتهای پایین نمی باشد بلکه در مواردی نیز حرکت با سرعتهای بسیار پایین اشتباه است. اگر چه سرعتهای بالا خطر بروز تصادفات و شدت آسیبهای وارده را افزایش می دهد اما در مواردی حرکت با سرعتهای پایین نیز عامل تصادف و خطر وقوع آن را افزایش می دهد. بر اساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان حق ندارند در راهها با سرعت بسیار کم که باعث کندی عبور و مرور و بی نظمی در ترافیک شود رانندگی نمایند مگر آنکه خطر سانحه یا برخوردی را پیش بینی نمایند.

رانندگی با سرعتهای کمتر از ۷۰ کیلومتر بر ساعت در آزادراهها ممنوع است مگر آنکه شرایط محیطی و یا تراکم ترافیکی ایجاب نماید. در چنین مواردی ضروری است که راننده در خط شماره ۱ قرار گیرد و از تردد در خطوط دوم و سوم آزادراه اجتناب نماید. رانندگان موظفند در تقاطع هایی که فاقد چراغ راهنمایی و یا تابلو ایست است، با سرعت مطمئن حرکت نمایند.

برای رانندگان متخلف که سرعت مجاز را رعایت نمی کنند علاوه بر پرداخت جریمه، نمره منفی نیز در نظر گرفته شده است.

مقدار حداکثر سرعت مجاز در معابر چقدر است؟

حال به سراغ پاسخ پرسش اصلی یعنی حداکثر سرعت مجاز در هر یک از معابر درون و برون شهری ۱۴۰۱ می‌رویم. به عبارتی میزان سرعتی که شما نباید بیشتر از آن رانندگی کنید.

حداکثر سرعت مجاز در معابر درون شهری و مسکونی

حدکثر سرعت مجاز در معابر شریانی درجه یک به صورت زیر است:

  • آزادراه‌ها حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت
  • بزرگراه‌ها حداکثر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

در معابر شریانی درجه دو به صورت زیر است:

  • خیابان اصلی حداکثر ۶۰ کیلومتر بر ساعت
  • خیابان فرعی حداکثر ۵۰ کیلومتر بر ساعت

در معابر محلی و میدان حداکثر ۳۰ کیلومتر بر ساعت است.

حداکثر سرعت مجاز در راه های برون شهری و غیرمسکونی

طبق مقررات پلیس راهنمایی و رانندگی، حداقل و حداکثر سرعت در بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و دیگر جاده‌های برون شهری و غیرمسکونی به صورت زیر است:

در آزادراه ها:

  • سواری و وانت حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت
  • خودروهای سنگین حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت

در بزرگراه ها:

  • سواری و وانت حداکثر ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت
  • خودروهای سنگین حداکثر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت

در جاده‌های اصلی و برای انواع وسیله نقلیه:

  • در روز حداکثر ۹۵ کیلومتر بر ساعت
  • در شب حداکثر ۸۵ کیلومتر بر ساعت

در جاده‌های فرعی و برای انواع وسیله نقلیه:

  • در روز حداکثر ۸۵ کیلومتر بر ساعت
  • در شب حداکثر ۷۵ کیلومتر بر ساعت

میزان جریمه تخطی از سرعت مطمئنه

وقتی از سرعت مطمئنه بیشتر برانید، مطمئن باشید که جریمه خواهید شد. حالا این جریمه می‌تواند به صورت مستقیم و از طریق نگه داشتن خودروی شما توسط پلیس راهنمایی و رانندگی باشد یا اینکه دوربین تخلف شما را ثبت کند. البته برخی به این مسئله اعتقادی ندارند و باز هم بیشتر از سرعت مجاز رانندگی می کنند. این افراد همیشه هم نسبت به این مساله اعتراض دارند؛ از این لحاظ که چرا باید با یک خودرویی با شتاب بالا و در یک جاده خلوت با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کرد. در بالا هم توضیح دادیم که تعیین سرعت به صورت کارشناسی و دقیق است و بر اساس شرایط جاده یا آن خیابان این مقدار مشخص شده است.

میزان جریمه تخطی از سرعت مطمئنه به صورت زیر است (مبلغ جریمه به ریال است):

چند نکته مهم در خصوص تخلف سرعت

در خصوص رعایت نکردن حداکثر سرعت مجاز در معابر مختلف باید چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • تخلف‌هایی که با دوربین ثبت می‌شوند، مشمول دو برابر شدن به دلیل پرداخت نکردن نخواهند شد. البته ثبت خلافی با دوربین نسبت به ثبت مستقیم توسط افسر خیلی دقیق‌تر است.
  • برای رانندگانی که با سرعت مجاز رانندگی نکنند، نمره منفی گواهینامه در نظر گرفته خواهد شد. میزان نمره منفی برای خودروهای شخصی بین ۵ تا ۱۰ و برای وسایل نقلیه عمومی بین ۱۰ تا ۱۵ است.
  • بر اساس گفته‌های رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، افرادی که با سرعت بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت (۵۰تا بیشتر از حد تعیین شده) و بیش از سه بار جریمه شوند، خودرویشان به پارکینگ منتقل خواهد شد. البته آن‌هایی هم که سرعتشان خیلی بیشتر از حد تعیین شده باشد، در همان اول خودرویشان به پارکینگ منتقل می شود.
  • با اینکه ۱۰% ترددها با سرعت غیرمجاز است؛ اما همین مقدار به ظاهر کم، عامل ۵۰ درصد تصادفات است.
  • برای بار اول پیامک اخطار یا جریمه به مالک خودرو ارسال خواهد شد. در صورت تکرار زیاد، مالک به صورت تلفنی احضار شده و ثبت شکایت پلاک خودرو برای او در نظر گرفته خواهد شد.
  • وزارت راه باید حداکثر سرعت مطمئنه را با استفاده از تابلوها مشخص کند؛ اگر شما تابلویی را مشاهده نکردید، بهتر است که با مقدار پیشفرض نوشته شده در بالا، رانندگی خود را ادامه دهید.
  • برای کاهش سرعت به ویژه تغییر جاده، از خط (لاین) کاهش سرعت استفاده کنید. خطوط سمت راستی کمترین میزان سرعت رانندگی را دارند. البته فراموش نکنید که از راهنما برای پیچیدن به چپ استفاده کنید.
  • البته آن‌هایی هم که با سرعت بسیار پایین رانندگی می‌کنند و باعث ایجاد ترافیک می‌شوند، پلیس آن‌ها را هم جریمه خواهد کرد. این مسئله در جاده‌ها بیشتر از همه اهمیت دارد. اگر هم خودرو جریمه نشود، پلیس تا باز شدن ترافیک، مانع از حرکت آن خودرو خواهد شد.
  • در نظر داشته باشید که در بیشتر مواقع، مقصر تصادف رانندگی کسی است که با سرعت بیش از حد مجاز رانندگی کرده باشد.

رعایت حداکثر سرعت مجاز در معابر فقط برای در امان ماندن از جریمه پلیس نیست؛ بلکه امنیت سفر و رانندگی شما را تضمین می‌کند. در صورتی که خودرویتان به دلیل رعایت نکردن سرعت مطمئنه به پارکینگ منتقل شود، باید قبل از ترخیص، خلافی خودروی خود را صفر کنید. البته اگر بیمه شخص ثالث شما اعتبار داشته باشد. در غیر این صورت باید آن را تمدید کنید. نکات مربوط به به آموزش رانندگی را می توانید از سایت درایوینگ دنبال کنید

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا