عمومی

مغز زنان برتر است یا مردان؟

این سوال که آیا تفاوت معناداری بین مغز مردان و زنان وجود دارد یکی از بحث برانگیزترین موضوعات مطرح شده در تاریخ نوروپاتی است.

به گزارش سلام آنلاین سلام آنلاین: با پیشرفت دانش و فناوری، تمرکز بر یافتن تفاوت های مغز زنان و مردان قوی تر شده است. البته تفاوت های طبیعی در فیزیولوژی بدنی زن و مرد وجود دارد و مثلاً تفاوت میانگین قد یک چیز است، اما سوال مهمتر این است که این تفاوت ها چقدر عمیق هستند و چقدر اهمیت دارند یا خیر. ?

در غیاب ابزارهای علمی واضح و پیچیده، محققان قبلی مغز را به صورت تجربی وزن کرده و مغز بزرگ‌تری را به معنای هوش بیشتر گرفته‌اند. این روش شکی ندارد که مردان باهوش تر از زنان هستند زیرا فیزیولوژی آنها مغز بزرگتری دارد.

با انقلاب علمی در جهان در قرن نوزدهم، این استدلال های قدیمی به تدریج در شک و تردید قرار گرفت و در نهایت منجر به کنار گذاشتن سریع جمجمه شناسی به عنوان “شبه علم” شد. به خصوص پس از اینکه تیمی از محققان نشان دادند که یک سری مغزهای کم وزن متعلق به گروهی از مردان و آناتومیست های معروف است. در عین حال، تلاش‌هایی از سوی برخی متفکران صورت گرفته است که پیشنهاد می‌کنند اگر به دختران فرصت‌های عادلانه و دسترسی برابر به آموزش داده شود، نه تنها مانند پسران ظاهر می‌شوند، بلکه هر دو می‌توانند از آنها فراتر روند.

این واقعیت که مغز مردان بزرگتر از مغز زنان است، هنوز هم می تواند بسیاری از افراد را دچار تردید کند که باید تفاوت خاصی وجود داشته باشد. یک دلیل ساده برای تفاوت اندازه مغز این است که مردان متوسط ​​از زن بزرگتر هستند. تفاوت های مشابهی را می توان در سایر اندام ها نیز مشاهده کرد، البته نه به اندازه مغز بحث برانگیز.

یورونیوز گزارش می دهد: دیگر تفاوت های مغزی که عموماً توسط سنت گرایان ترویج می شود، در واقع ریشه در تفاوت در اندازه و جنسیت دارد. اینها شامل نسبت ماده خاکستری به ماده سفید و نسبت ارتباط بین دو نیمکره مغز (“corpus callosum”) است که هر دو در افراد دارای مغز کوچک در مردان و زنان بزرگتر هستند. با این حال، تحقیقات اخیر، این تصور را که تفاوت در رابطه بین نیمکره چپ و راست به تفاوت های رفتاری بین زن و مرد مربوط می شود، کاملا رد می کند.

نقش محیط زیست
علوم اعصاب مدرن هر روز اکتشافات جدیدی در مورد چگونگی سازگاری مغز انسان انجام می دهد. ایده اصلی این است که مغز مرد یا زن ما با کسب مهارت‌های جدید، از نظر فیزیکی تغییر می‌کند.

به عنوان مثال، پس از معرفی یک برنامه آموزشی به رانندگان تاکسی در لندن برای آشنایی آنها با خیابان های بادخیز شهر، دانشمندان دریافتند که ساختار مغز آنها نیز در نتیجه مطالعه این دانش و ماده خاکستری در قشر مغز مغز تغییر کرده است. . جایی که حافظه فضایی مرتبط است نشان دهنده افزایش است. محققان می گویند که حتی یادگیری یک آلت موسیقی نیز تأثیرات خود را در مغز نشان می دهد و به همین دلیل ذهنیت عمومی به جایی رسیده است که ممکن است تفاوت های این دو مغز به تجربیات متفاوت مربوط شود تا یادگیری، جنسیت بر اساس بیولوژی آنها.

دانشمندان می گویند تا کنون، به جز تفاوت های ساده در اندازه، هیچ تفاوت قابل توجهی در ساختار یا فعالیت مغز در مردان و زنان جوامع مختلف پیدا نکرده اند. مطالعات نشان می دهد که اگرچه اندازه مغز نرها حدود 11 درصد بزرگتر از ماده ها است، اما برخلاف برخی از پرندگان، هیچ ناحیه مغز خاصی بزرگتر از نرها یا ماده ها نیست.

دانشمندان علوم اعصاب مدت ها امیدوار بودند که مطالعات بزرگتر و روش های بهتر در نهایت تفاوت های جنسیتی “واقعی” را در مغز آشکار کند. اما واقعیت این است که با انجام مطالعات بیشتر، تأثیر قابل توجه جنسیت بر عملکرد مغز منتفی است.

در همین حال، برخی از دانشمندان استدلال می کنند که مغز انسان یک عضو واحد است، حتی قلب، کلیه ها و ریه ها. این اعضای بدن به راحتی از زن به مرد منتقل می شوند و مغز نمی تواند بیشتر از این متفاوت باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا