اقتصادی

مسیرهای دیگر جایگزین ترانزیت گاز روسیه از اوکراین می‌شوند

اگر توافق روسیه با اوکراین برای ترانزیت گاز از طریق این کشور تمدید نشود، مسکو از مسیرهای جایگزین و صادرات گاز در قالب LNG استفاده خواهد کرد.

به گزارش سلام آنلاین، قرارداد پنج ساله فعلی مسکو و کیف برای تحویل گاز روسیه به اروپا در پایان سال 2024 به پایان می رسد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: اگر قرارداد گاز اوکراین تمدید نشود، زنجیره تامین گاز روسیه تغییر خواهد کرد.

چند منبع رسانه ای گزارش دادند که دولت اوکراین اعلام کرده است که با مسکو بر سر احتمال تمدید قرارداد گاز مذاکره نخواهد کرد.

پسکوف گفت: «مشکل این است که چگونه گاز به اروپا تحویل خواهد شد. البته مسیرهای مربوط به ترکیه وجود دارد. همچنین عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) وجود دارد که اکنون تقاضای زیادی دارد. مسیرهای جایگزین وجود دارد، اما ابتدا همه آنها رزرو می شوند و این منجر به تغییر در کل زنجیره حمل و نقل می شود.

اوکراین در گذشته مسیر اصلی روسیه برای صادرات گاز به اروپا بود. با این حال، حمل و نقل گاز روسیه در سراسر کشور با ساخت خط لوله از زیردریایی نورد استریم که اکنون شکسته شده و خط لوله ترک استریم از طریق دریای سیاه کوتاه شده است.

صادرات گاز روسیه به اروپا در بحبوحه پیامدهای سیاسی جنگ در اوکراین به شدت کاهش یافته است و روسیه جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز اروپا به نروژ از دست داده است.

در همین حال، کومرسانت گزارش می دهد که گازپروم تا سال 2023 404 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید خواهد کرد که به دلیل کاهش صادرات به اروپا، 9 درصد کاهش نسبت به سال قبل را نشان می دهد. بزرگترین تولیدکننده گاز روسیه آمار تولید خود را فاش نکرد.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات گاز روسیه به چین از طریق این خط لوله در سال جاری به 91.4 میلیارد متر مکعب خواهد رسید. کاهش است.

انتهای پیام/

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا