مسعود ریگی؛ یاغی بی سروصدا!

مسعود ریگی؛ یاغی بی سروصدا!
اطلاعات تکمیلی:

مسعود ریگی در 12 اسفند 1369 در شیراز به دنیا آمد. طایفه ریگی معروف ترین طایفه بلوچ ایران است که ریشه آن به سیستان و بلوچستان و میرجاوه برمی گردد. ریگی که در فارس بازی می کند از مشهد به لیگ برتر آمد و جزو معدود بازیکنانی بود که پیراهن سه قهرمان استقلال، پرسپولیس و سپاهان را بر تن کرد!

زندگی ورزشی ریگی یکی از جالب ترین نمونه هاست و برخلاف اتفاقات عجیبی که برای او افتاده، شخصیتی بسیار آرام دارد. مسعود در دوران تحصیل به فوتبال علاقه مند شد اما از 16 سالگی شروع به بازی های باشگاهی و جدی کرد. پس از یک تیم محلی در شیراز در سال 1385 در حالی که 16 سال داشت به تیم جوانان فجر سپاسی شیراز راه یافت و دو سال بعد در سال 1387 به تیم بزرگسالان راه یافت. البته او همچنان برای جوانان بازی می کرد و تا سال 1989 با بزرگسالان تمرین می کرد.

ریگی در سال 1388 یک سال به پیام مخابرات فارس رفت اما فرصت نشد! در سال 1390 به فجرسپاسی بازگشت و شرایط ایجاد شده پس از سقوط فجر به لیگ آزادگان واقعاً به درد جوانانی چون مسعود می خورد.

تا زمانی که فجر در لیگ برتر بود، نفرات برتر (لیگ نهم) برای خدمت سربازی به شیراز می آمدند و پیراهن فجر و فرصت بازی نه مانند ریگی بلکه پس از سقوط به لیگ به دست جوانان رسید. برای او شرط گذاشته شد و ریگی بلافاصله پس از فارغ التحصیلی می خواست برای خدمت و پایان خدمت سربازی خود در فجر سپاسی گواهینامه آمادگی بگیرد.

ریگی از سال 1390 تا 1395 با فجر در دسته دوم فوتبال ایران بازی کرد. در تابستان 95 به بادران رفت و دو سال برای این تیم بازی کرد، اما به لیگ برتر نرسید تا اینکه در تابستان 1396 طلسم شکست و ریگی مورد توجه شهرخودرو مشهد قرار گرفت و در سال 1376 – فصل 1998 در لیگ هجدهم برای این تیم در سطحی که برای اولین بار بازی کرد.

30 بازی کامل در هر فصل و یک گل برای این هافبک دفاعی که مورد توجه “استراماکونی” سرمربی ایتالیایی استقلال قرار گرفت و در ابتدای تابستان 2018 در سن 28 سالگی لباس آبی پایتخت را به تن کرد، آمار بسیار خوبی است.

اولین بازی او در لیگ برتر برای پدیده مقابل پرسپولیس بود! این پدیده بازی را با نتیجه 0-1 واگذار کرد. تنها گل او در دیدار مقابل نفت مسجد سلیمان به ثبت رسید که در آن پدیده با نتیجه 0-3 پیروز شد. ریگی در 28 سالگی دیر به شهرت رسید اما هیچ وقت سن را عامل ندید و بعدها همین روحیه در پرسپولیس به کمک او آمد.

ریگی عاشق جدیت و مسئولیت پذیری استراماچونی شد و بلافاصله اعتماد سرمربی سابق اینتر را جلب کرد. هافبکی که ساده بازی می کند و اهل ریسک نیست. ریگی فیکس با 177 سانتی متر قد و پای راست استقلالی شده و با حضور شیرازی هایی چون داریوش شجاعیان، سید حسین حسینی و فرشید اسماعیلی به راحتی در اردوی استقلال جا می گیرد.

در گیم ویک خوزستان در هفته دوم لیگ نوزدهم اولین بازی خود را برای استقلال انجام داد و در هفته بیست و یکم با یک شوت عالی از راه دور مقابل سایپا و نفت اولین گل خود را برای آبی ها به ثمر رساند. پاس گل اول مسجد سلیمان به مهدی قائدی

هافبک بوسکتس در فصل نوزدهم و بیستم لیگ برتر در استقلال بازی کرد. او هر دو فصل را با یک مربی (استراماچونی و فکری) شروع کرد و با همان مربی (فرهاد مجیدی) به نایب قهرمانی بسنده کرد. چند اتفاق در مدیریت با روحیه ریگی نمی گنجید و این بازیکن کم حرف و بی ادعا در پایان قراردادش از تمدید قرارداد دو ساله خود ناراضی بود و در 15 شهریور 1400 قراردادی دو ساله با سپاهان امضا کرد .

دو سال دوندگی در همین تیم را به دنبال داشت و در 24 تیر 1402 با قراردادی دو ساله به پرسپولیس پیوست! او در سپاهان هم با درخواست مورایس برای ادامه بازی مواجه شد اما ترجیح داد برای قهرمانی به پرسپولیس برود.

ریجی با سپان نایب قهرمان شد! او بعدها به هم تیمی هایش در پرسپولیس گفت که تازه فهمیده چرا استقلال و سپاهان با آن تیم ها قهرمان نشدند و اختلاف فرهنگی خانواده سرخ ها دلیل قهرمانی بود.

جالب اینکه حضور ریگی در پرسپولیس با حاشیه همراه است! قرمزها قرارداد کمال سقید نیا را تمدید نکردند و وقتی ریگی با او قرارداد امضا کرد، کاپیتان پرسپولیس به ذوب آهن رفت و در مصاحبه ای گفت که این بازیکن 33 ساله را به خدمت گرفته اند. البته کمال در اصفهان بازی نکرد تا ثابت کند بحث سنی اش مطرح نیست.

ریگی در فصل اول توانست طلسم شکست با پرسپولیس را بشکند و به قهرمانی لیگ برتر برسد. اولین قهرمانی او با تیمش در لیگ برتر که شخصا در جام حذفی نقشی کلیدی داشت، گل پیروزی شمس آذر را در هفته بیست و نهم پرسپولیس به ثمر رساند تا پرسپولیس همچنان در صدر جدول بماند و در نهایت تبدیل به یک قهرمان شود. قهرمان

ریگی هر کدام دو فصل در استقلال، سپاهان و پرسپولیس بازی کرده است. از بین این سه نفر، او همیشه مدعی قهرمانی فیکس بود و هیچگاه خبری از او منتشر نشد، اما عجیب ترین آمار او این بود که با لباس این سه تیم بزرگ یک گل به ثمر رساند! برای هر 3 تیم معروف گل زد!

با استقلال ریگی دو بار به فینال جام حذفی رسید و دو بار در مرحله پایانی ناکام ماند تا باور کند با این تیم جام حذفی را نخواهد برد. او که دو فصل در تمام بازی های دربی با لباس استقلال حضور داشته، در شش دربی آبی ها اخطار گرفته است. در چهار بازی اخیر لیگ 19 و 20 دو باخت و دو تساوی کسب کرده اند. اما در هر دو بازی جام حذفی در طول دو فصل، پس از تساوی در وقت های اضافه و اضافه، طعم پیروزی را در ضربات پنالتی چشید و البته در فینال ناکام ماند.

او در 6 بازی با استقلال بازیکن ثابت تیم اول بود و تنها در دربی اول و آخر تعویض شد، یک بار در دقیقه 86 و دوم در دقیقه 95 تا به امروز هر دو دربی را با لباس قرمز بازی کردند.

ریگی اولین تیم پرسپولیس در بازی برگشت لیگ 23 بود که سی و پنجمین بازیکن غیرقانونی تاریخ شد که با لباس دو تیم در دربی به میدان رفت و هر دو بازی با تساوی به پایان رسید. او عالی بازی می کند و در دربی اول می بیند که بازیکن بعدی از او عبور کند. رامین رضاییان و سعید مهری پیش از این با لباس رقیب دربی را پشت سر گذاشته اند و اگر در زمین بودند ریگی مقصر آخر نبود!

او با روحیه و شخصیت سایر یاغی هایی که تا به امروز در فوتبال ایران دیده ایم کاملاً متفاوت است، او تا به حال در سطح ملی ظاهر نشده است، هرچند در سه تیم بزرگ حتی ایران بازی کرده است.

ریگی در سال 2008 به تیم ملی زیر 20 سال دعوت شد و تاکنون دو بار به میدان رفته است. او سپس از سوی ویلموتس به اردوی تیم ملی بزرگسالان در دوران استقلال دعوت شد اما بازی ملی رسمی انجام نداد.

دکمه بازگشت به بالا