فرهنگ و هنر

مرگ تدریجی فرش دستباف ایرانی

سلام آنلاین/ خراسان رضوی قالی‌ها در فرهنگ ایرانی جایگاه بالایی دارند و می‌توان گفت که فرهنگ و فرش ایرانی در هم تنیده هستند و از هر دو جهت مانند حیوانات گرده‌افشانی می‌شوند، اما متأسفانه امروزه فرش دستباف ایرانی که بخش مهمی از خانه ایران را در خود جای داده است. محل. به فرش ماشینی داده می شود.

مونا سلطانی، عضو هیئت علمی گروه فرش دانشگاه هنر در گفت وگو با سلام آنلاین، در خصوص جایگزینی فرش ماشینی با فرش دستباف ایرانی، گفت: تاریخچه فرش ماشینی در ایران وجود دارد. یک تاریخ است بازگشت به دهه 1950. درآمدها کاهش یافته است و متاسفانه در چند دهه گذشته با کاهش قدرت خرید انسان به دلیل تورم، تعداد مشتریان فرش ماشینی روز به روز افزایش یافته است.

وی افزود: به دلیل اینکه سرعت فرش ماشینی بسیار بالا و قیمت آن بسیار پایین است، فرش دستباف انرژی لازم برای رقابت با فرش ماشینی را ندارد. به عنوان مثال می توانید فرش 6 متری ماشینی با طرح و نقش و نگار با کیفیت قابل قبول کرمان را با قیمت 5 میلیون تومان خریداری کنید اما فرش 6 متری دستباف کرمان را با همان طرح و کیفیت متوسط ​​خریداری کنید. مدل رو به کاهش است حداقل 30 میلیون تومان هزینه شود.

تغییر سبک زندگی یکی از دلایل استفاده از کفپوش خودرو است

یکی از اعضای هیأت علمی گروه فرش دانشگاه هنر با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی مردم ایران در چند دهه گذشته یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از فرش ماشینی است، می‌گوید. تا سه دهه اخیر در بسیاری از نقاط ایران به ویژه در میان روستاییان و راهبان قالی بر اساس شیوه زندگی و سبک زندگی آنان و بر اساس ذائقه بافندگان بافته می شد که معمولاً قالیباف بود. ظاهراً ایرانیان قالیچه های مورد نیاز خود را بر اساس نیاز خود و مطابق با سنت های بافت منطقه خود می بافند.

سلطانی گفت: البته بیشتر این قالی ها با بافتی پیچیده با طرحی بسیار ساده به نام خرس بافی هستند، اما نکته مهم بافت و استفاده از قالیچه های دستبافت است. بخشی از سبک زندگی ایرانی. این شیوه زندگی مردم ایران را تغییر داد. بر اساس سلیقه آنها در انتخاب فرش (به عنوان یک کالای لوکس) تأثیر گذاشت.

وی افزود: همچنین بسیاری از بافندگان به ویژه بافندگان جوانی که قالی بافی آنها نقش مهمی در اقتصاد خانوار آنها داشته است به قالی بافی پرسودتر روی آورده اند و قالی بافی را فراموش کرده اند. از سوی دیگر، امروزه بافندگان و تولیدکنندگان کوچک، با اینکه قالی باف هستند، اما در خانه خود اطلاعاتی از آن فرش های سنتی ندارند.

سلطانی گفت: فرش دستباف علاوه بر اینکه جزء لاینفک فرهنگ و هنر ایرانی است، به دلیل استفاده از مواد طبیعی در بافت آن منحصر به فرد است، بلکه تأثیر مستقیمی بر روح و روان انسان دارد. فرآیند تولید نیز مخصوصاً بافندگان. کسانی که تجربه استفاده از فرش دستباف و ماشینی را دارند، به خوبی از راحتی، گرما و روحیه ای که فرش دستباف به محیط زندگی خود می دهد، می دانند. این تنها ویژگی کفپوش دست ساز است که کفپوش ماشینی فاقد آن است. تولید صنایع دستی در طول تاریخ نقش مهمی در اقتصاد و اشتغال زایی ایران داشته است.

مرگ تدریجی فرش دستباف ایران

مرمت فرش های اصل و اصل باید مورد توجه قرار گیرد

وی گفت: اگرچه قیمت فرش دستبافت قابل مقایسه با فرش ماشینی نیست، اما متاسفانه امروزه به دلیل گرانی فرش دستباف و شرایط اقتصادی اکثر جوامع ایرانی، پرداخت آن دشوار است. راهکاری برای واگذاری فرش دستباف به ایرانیان.

سلطانی افزود: شاید یکی از راهکارهای بازگشت فرش دستباف به منازل مردم ایران، ساخت فرش های اصیل و اصیل مناطق مختلف و تلاش برای اطلاع رسانی «مردم از استفاده از آن قالی ها صحبت می کنند».

یکی از اعضای هیأت علمی گروه فرش دانشگاه هنر درباره نحوه تبلیغات فرش تصریح کرد: جامعه فرش ایران همچنان سنتی است و معمولا تولید و عرضه فرش به صورت سنتی انجام می شود. با توجه به حجم بالای تولید فرش دستباف، تعداد تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این محصول در ایران، تبلیغات به معنای واقعی کلمه در این زمینه انجام نمی شود.

سلطانی گفت: طی دهه گذشته برخی از تولیدکنندگان تغییر جهت داده اند و از ابزارهای تبلیغاتی برای فروش محصولات خود استفاده کرده اند که به نظر می رسد تاثیر بسزایی در شناخت برند آنها داشته است.

مرگ تدریجی فرش دستباف ایران

ایران بخش عمده ای از بازار فرش را به دلیل تحریم ها از دست می دهد

وی افزود: قطعا فرش دستباف ایرانی در دنیا شناخته شده است و دنیا ایران را می شناسد قالیچه. اما واقعیت این است که در دنیای امروز مکانیسم های عرضه و فروش آنقدر تغییر کرده است که دیگر نمی توان به روش سنتی قدم زد و بازار را حفظ کرد. به ویژه اینکه ایران در دهه های اخیر بخش زیادی از بازار خود را به دلیل تحریم ها از دست داده و سایر رقبا مانند چین، هند و … از این فرصت استفاده کرده و به شدت وارد این بخش شده اند.

یکی از اعضای هیأت علمی گروه فرش دانشگاه هنر خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که حضور ما در سایر بازارهای جهانی مبتنی بر سابقه و اعتبار گذشته ایران بر فرش ایران نیست و نیازمند «برنامه ریزی و به کارگیری دانش کارشناسان بازاریابی، تبلیغات و فروش.”

80 درصد هزینه های تولید فرش مربوط به دستمزد بافندگان است

سلطانی در خصوص گرانی فرش دستباف ایرانی گفت: هزینه فرش دستباف را می توان بسیار واقعی دانست، زیرا حدود 70 تا 80 درصد هزینه تولید مربوط به دستمزد است. معمولاً تصور می شود که بافندگان تحت ستم هستند. و آنها برخلاف امروز کمترین دستمزد را در فرآیند تولید دریافت می کنند.

وی گفت: در گذشته ممکن بود کودکان و افراد مستضعف در فرآیند تولید مورد استثمار قرار می گرفتند اما امروز مانند امروز نیست چرا که 70 تا 80 درصد هزینه پارچه بافی افزایش یافته است. “امروز خیلی زیاد.”

مرگ تدریجی فرش دستباف ایران

استاد گروه فرش دانشگاه هنر خطاب به بافنده می گوید: «اگرچه ممکن است درآمد بافندگان کفاف معیشت آنها را ندهد، اما بخش زیادی از هزینه تولید فرش متحمل می شود. وی افزود: با توجه به تورم موجود در کشور و اینکه فرآیند بافت فرش حدود یک سال یا یک سال و نیم به طول می‌انجامد، به عبارتی فاصله بین عرضه فرش به بازار سرمایه‌ای خواب‌آور برای بازار به همراه دارد. تولید کننده پس فروشنده باید بتواند محصول خود را بفروشد.تولید خود را زنده نگه دارید.پس به نظر من قیمت عرضه یک فرش بی دلیل نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا