ورزشی

مربی خارجی والیبال؛ خیلی دور، خیلی نزدیک/ سرگیجه زیر تور!

مشکلات بزرگ در مسیر استخدام مربیان بزرگ؛

مربیان خارجی والیبال؛  خیلی دور، خیلی نزدیک زیر تور!

به نظر می رسد برای استخدام یک مربی کلیدی خارجی، مانع بزرگی پیش روی فدراسیون والیبال قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال حسابی کلافه شده و معلوم نیست چه زمانی نتایج مشخص می شود. شکست های پیاپی تیم ملی مقابل بهروز عطایی و استعفای قابل پیش بینی در میانه مسابقات انتخابی المپیک، فدراسیون والیبال را در مسیر جدیدی قرار داده است که مدتی است به دنبال آن بوده است. در واقع مشخص است که تیم ملی با عطایی و ایده های او راه به جایی نخواهد برد، بنابراین فدراسیون والیبال تصمیم گرفته به نسخه قبلی یعنی انتخاب اولین مربی خارجی برگردد.

راهی که نزدیک به یک دهه است در والیبال طی شده و تمام موفقیت های والیبال با مربیان خارجی به دست آمده است. در دهه اخیر مربیان مختلفی از ولاسکو که از معماران مدرن والیبال ایران تا لوزانو، کواچ، کولاکوویچ و الکنو به شمار می‌رفتند، به ایران آمدند و آثار خود را روی توپ گذاشتند، به ایران سیلی بزنید، اما پس از المپیک 2022 توکیو و قهرمانی غیرمنتظره ایران با سرمربی ایرانی فدراسیون والیبال تصمیم به پایان سریال های خارجی و ترک صندلی تیم ملی در دستان سرمربی ایرانی گرفت.

سیاستی که به نظر می رسد از ابتدا اشتباه بوده است، تا حد زیادی تحت تاثیر قهرمانان مکرر در آسیا بوده و شکست بادامی در خانه حریف احیا شده است. موفقیت در واقع چیزی فراتر از عملکرد یک مربی ایرانی است. به ویژه ستاره های والیبال ایران در دهه حضور خارجی آنقدر رشد کرده اند که توانایی مربیان ایرانی برای هدایت آنها محدود است.

با این انتخاب اشتباه فدراسیون والیبال به چاه افتاد و سرانجام پس از ناکامی های پی در پی با مربیان داخلی، دوباره تصمیم گرفت به همان نسخه موفق دهه قبل برگردد و هدایت تیم را واگذار کند.تقلب به. مربی بزرگ با سبک خارجی. بنابراین محمدرضا داورزنی به سرعت لیست گزینه های خارجی ریز و درشت را ردیف کرد و با برگزاری جلسات متعدد با کمیته فنی گسترده و طولانی خود، در نهایت به دو گزینه نهایی رسید. بلنجینی مربی سرشناس ایتالیایی است که به نظر می رسد پس از مذاکرات فراوان گزینه اصلی است و سعید معروف، کاپیتان سابق تیم ملی والیبال نیز یکی دیگر از گزینه های داوری محسوب می شود. رئیس سابق فدراسیون والیبال نگاهی به الکونو داشت اما در نهایت با کناره گیری از سمت ریاست فدراسیون والیبال، برنامه مربیگری جدید تیم ملی والیبال متوقف شد.

مربیان خارجی والیبال؛  خیلی دور، خیلی نزدیک / سرگیجه زیر شبکه!

متفاوت از رئیس نظارت کنید

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در 23 آذرماه در حکمی وحید مرادی را به عنوان رئیس فدراسیون والیبال منصوب کرد و در 27 آذرماه مراسم تحلیف برگزار شد. با توجه به اینکه مرادی یار غار از داوران به شمار می رود و سال ها نایب رئیسی در فدراسیون بوده است، انتظار می رود او نیز همان مسیر داوری را ادامه دهد. اما مرادی در مورد انتخاب مربی که مهمترین کار خود را بر عهده داور می دانست، اختلاف نظر داشت.

وی در نشست خبری گفت: اولویت اول فدراسیون والیبال انتخاب مربی برای تیم ملی والیبال است. همه کارشناسان معتقدند با شرایط رنکینگ و امتیازی ایران، والیبال ایران شرایط مساعدی برای کسب سهمیه المپیک ندارد و کار سختی در پیش داریم. البته وظیفه ما این است که تلاش کنیم و هر کاری که می توانیم انجام دهیم. پیشاپیش ضرر نکنید؛ بنابراین انتخاب مربیان و کادر اسکورت از اولویت های فدراسیون است.

وی در تشریح روند انتخابی تیم ملی والیبال گفت: در گذشته با بیش از 15 مربی مطرح والیبال جهان مذاکره کرده ایم و دو تیم ملی ایران نیز مد نظر فدراسیون هستند. ما در دو جلسه کمیته فنی این موارد را مطرح کرده ایم، البته به نظر می رسد کمیته فنی نیز تشکیل شود و شورای مشورتی نیز برای بررسی نظرات کارشناسان تشکیل شود. در خاتمه، نتیجه گیری های زیادی در این بخش وجود دارد و از این 15 نفر، برخی گیر کرده و قادر به همکاری نیستند. برخی تا پایان المپیک پاریس قرارداد دارند. برخی نامناسب هستند و در نهایت گزینه 4 باقی می ماند. من شخصا این موضوع را به کمیته فنی واگذار می کنم.

وی افزود: تلاش ما این است که در بهمن ماه با گزینه مورد نظر به توافق برسیم و کار آن را آغاز کنیم. Tutolo، Alkeno و Belangini و Marou گزینه های اصلی ما هستند و همچنین در حال بررسی استفاده از آنها به صورت ترکیبی هستیم. برخی از فینالیست ها طرح های مفصلی دارند که بسیار مهم است. مربیان حرفه ای برنامه دارند و همه چیز شفاف است. امیدوارم بهترین انتخاب را داشته باشیم. تلاش می کنیم تا قبل از پایان سال این روند را به پایان برسانیم و از سال آینده کار مربی جدید را آغاز کنیم.

در پاسخ به این سوال که داور می‌خواهد سعید معروف سرمربی شود، اما شما ظاهراً مربی خارجی می‌خواهید، او گفت: سعید معروف یک گزینه است و داور علاقه دارد به آن فرصت بدهد. دوباره سراغ مربی ایرانی برویم و در این باره نظرات متفاوتی داریم. معروف توانایی بی نظیری برای آینده والیبال است اما نباید این قدرت را بسوزانیم و باید تصمیم درستی بگیریم. کمیته فنی باید در این مورد صحبت کند و از زاویه دیگری به آن نگاه کند. تیم ملی فوتبال یک بار تجربه مربیگری ایرانی را داشته است و اگر الان می خواهید تصمیم بگیرید باید این باشد که والیبال ضرری نداشته باشد. تصمیم گیری به جلسه کمیته فنی موکول می شود.

بحث مفصل مرادی در مورد انتخاب کاپیتان نشان می دهد که او برخلاف داور به سعید محروب مربی اعتماد ندارد و ترجیح می دهد روی صندلی مربی خارجی بنشیند. این زمانی است که داور تمایل دارد معروف را به عنوان مربی معرفی کند. در دوران ریاست او، داور از سعید معروف می خواست سرمربی تیم ملی شود، اما وحید مرادی، رئیس فعلی فدراسیون با این ایده مخالفت کرد و معتقد بود معروف برای والیبال ایران بالقوه است و نباید باشد.

مرادی دو هفته پس از دیدار رسانه ای خود، مذاکرات خود را با گزینه های خارجی از سر گرفت و حتی یکی دو گزینه دیگر را به لیست خود اضافه کرد. رئیس فدراسیون والیبال هفته گذشته با یکی از گزینه های کلیدی تیم ملی ایران جلسه آنلاینی برگزار کرد و عصر یکشنبه 12 دی ماه با لورنزوتی یک ساعته حضوری داشت و طرفین کار کردند. مذاکرات جدی در مورد شرایط و اهداف همکاری.

او همچنین با دو گزینه دیگر از جمله ویتال هاینن سرمربی سرشناس لهستانی صحبت کرد و جویای وضعیت او شد. در نهایت آن طور که فدراسیون مدعی است مقرر شد کمیته فنی چهار نفره مستقل و مستقل پس از بررسی گزینه ها و جمع بندی شرایط مربیان تیم ملی را راهنمایی کند.

مربیان خارجی والیبال؛  خیلی دور، خیلی نزدیک / سرگیجه زیر شبکه!

مربیان خارجی؛ تا اینجا نزدیک

اگرچه استخدام مربیان خارجی برای تیم ملی والیبال قطعی به نظر می رسد و انتظار می رود به زودی اعلام شود، اما به نظر می رسد مانع بزرگی برای جذب بازیکن پیش روی فدراسیون والیبال باشد.خارجی بزرگ. مربی ورزشی.

بدون شک یکی از مهمترین محدودیت ها حجم قرارداد است. جای تعجب نیست که مربیان درجه یک خارجی والیبال میلیون ها دلار پیشنهاد داده اند که با توجه به شرایط اقتصادی و ارزش نجومی دلار ایران، برای فدراسیون والیبال بسیار سنگین است.

نکته دوم اینکه مربیان درجه یک قرارداد کوتاه مدت نمی بندند و معمولا دو سال یا بیشتر پیشنهاد می دهند.بیشتر برای عقد قرارداد. این در حالی است که هدف فدراسیون والیبال جذب مربیان خارجی به عنوان مبنای موفقیت در لیگ ملت های سال آینده و راهیابی به المپیک و در نظر گرفتن فاصله کوتاه مدت برای عقد قراردادهای کوتاه مدت است.حدود شش ماه پس از انتصاب ایران به مسابقات المپیک تایید شد تا برای ادامه همکاری مذاکره شود. در حالی که هیچ مربی درجه یک خارجی زیر بار عقد قراردادهای کوتاه مدت نیست.

مهم و مهم است، اما در بحث وضعیت والیبال ایران است. در واقع در خوشبینانه ترین حالت، تیم والیبال ایران تنها 10 درصد شانس صعود به المپیک را دارد. FIVB روش های صعود 24 تیم (12 تیم مردان و 12 تیم زنان) به مسابقات والیبال قهرمانی المپیک 2024 پاریس توسط کمیته اجرایی کمیته بین المللی المپیک را تایید و اعلام کرد. به غیر از فرانسه که به دلیل میزبانی حق حضور در المپیک را به دست آورد، 11 تیم دیگر در تیم های مردان و زنان طی یک فرآیند دو مرحله ای (از طریق مقدماتی) به المپیک پاریس راه یافتند. المپیک و موقعیت تیمی در جهان رتبه بندی) دریافت خواهد کرد

با اتمام مسابقات انتخابی المپیک، چهره شش تیم راه یافته به المپیک با سهمیه مشخص شد و تیم هایی از لهستان، آمریکا، برزیل، ژاپن، آلمان و کانادا از طریق سهمیه جواز حضور در المپیک پاریس را گرفتند. زنده.

پنج سهمیه دیگر پس از پایان مسابقات مقدماتی لیگ 2024، بر اساس دو اولویتی که همه قاره ها در المپیک پاریس نمایندگی می کنند و همچنین تیم برتر رنکینگ جهانی که جواز حضور نداشت. المپیک در پایان لیگ ملت های 2024 در مسابقات مقدماتی، مجوز المپیک پاریس اعطا خواهد شد، با توجه به اینکه آفریقا تنها قاره ای است که سهمیه مستقیمی از بازی ها دریافت نمی کند، سهمیه جداگانه ای اعطا می شود آفریقا.

بر اساس این رده بندی چهار سهمیه دیگر به تیم هایی تعلق می گیرد که سهمیه زنده دریافت نمی کنند و باید تمام تلاش خود را برای لیگ ملت های 2024 انجام دهند تا بتوانند از این طریق سهمیه المپیک را کسب کنند.

مربیان خارجی والیبال؛  خیلی دور، خیلی نزدیک / سرگیجه زیر شبکه!

با این حساب تنها فرصتی که برای ایران باقی مانده کسب نتیجه خوب در اولین دوره لیگ ملت های 2024 برای ارتقای جایگاه و تیم برتر است. در حال حاضر در رده پانزدهم جهان قرار داریم و برای کسب سهمیه باید در سال آینده در لیگ ملت ها رتبه یک را کسب کنیم که تنها با پیروزی تیم برتر و رقابت با بالاترین رتبه امکان پذیر است. کار بسیار دشواری است؛ بنابراین از منظر عقلانی منطقی نیست که فدراسیون والیبال قراردادی چند ساله به ارزش بیش از یک میلیون دلار ببندد تا شانس المپیکی شدن زیر 10 درصد را داشته باشد.

از طرفی مربیان خارجی با هر سابقه و کیفیت طبیعی به دلیل عدم شناخت از محیط و بازیکنان ایرانی در کوتاه مدت نتیجه نمی گیرند. همانطور که برای الکونو معروف و بزرگ اتفاق افتاد، چند روز قبل از لیگ ملت ها در تیم ملی نشست و نتیجه این شد که هم در لیگ ملت ها و هم در المپیک ناکام ماند. تاثیر مربیان خارجی را در بلندمدت و در ساختار و تیم سازی می توان دید. ولاسکو که در المپیک 2012 شکست خورد اما تیمی را تشکیل داد که به المپیک رفت.

بنابراین با توجه به موارد فوق و با وجود نام های رنگارنگ از بلانگینی، الکنو و پیاتزا گرفته تا هاینن و لورنزوتی، به نظر می رسد انتخاب یک مربی مشهور خارجی برای والیبال واقع بینانه و آسان نباشد و فدراسیون والیبال کار سختی در جذب نیرو دارد. یک مربی درجه یک برای تیم ملی داشته باشد.

تیم خبری ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر بهبود فنی و تکنیکی در ورزش‌های رزمی. با به اشتراک گذاری راهنمایی‌ها و تمریناتی برای بهبود تکنیک‌ها و مهارت‌های رزمی، هدفمندی خود را در توسعه تکنیک و استعداد رزمی قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای رزمی پیوسته و بهترین خود را نشان دهید.
دکمه بازگشت به بالا