عمومی

مراسم آیینی سنتی «کومسای» در اورامان برگزار شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، «کومسایی» نام جشنواره ای است که همه ساله پس از ۴۵ روز بهار با حضور هزاران گردشگر و تشویق این جشنواره از داخل و خارج از کشور در اورامان برگزار می شود.

کومسای در زبان آرامی دو کلمه دارد، «کو» به معنای گردهم آمدن و ملاقات و «ماسای» به معنای یادگیری.

این مراسم پس از چند سال اختلال به دلیل شیوع ویروس مرگبار کرونا، با حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی در محوطه مجاور حرم سید مصطفی معروف به پیرشالیار برگزار شد. از اولاد امام جعفر صادق. ) برگزار شد.

از این رو مردم اورامان صبح روز جمعه 15 اردیبهشت 1401 برای بزرگداشت و اجرای این مراسم باستانی به محل برگزاری کومسای رفتند.

این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی امام جمعه اورامان آغاز شد و سپس با اقامه نماز و تدفین آغاز شد.

گفته می شود به دلیل شرایط خاص منطقه و فرهنگ تعاون و همزیستی از طبیعت وحشیانه اورامان و فرهنگ بیداری و کوچ نشینی سرچشمه گرفته است و همه ساله در اواسط بهار مردم از روستا خارج می شوند و مهاجرت دور و نزدیک در تابستان به مدت بیش از 6 ماه در منطقه. آنها یک سال از هم جدا شدند و قبل از حرکت و جدایی، نیاز به قوانینی در مجالس و تشریفات برای تقسیم امور اجتماعی لازم بین آنها را کشف کردند. آنها را به افراد واجد شرایط بسپارید و برای مهاجرت آماده شوید.

یکی دیگر از جلوه های این مراسم، شکستن سنگ سفید در نزدیکی آرامگاه پیرشالیار است که به گفته مردم اورامان از برکات فراوانی برخوردار است. علاقه مندان هر ساله در این جشنواره شرکت می کنند تا این سنگ های بزرگ را با برش قطعات دیگر برش دهند. آنچه قابل توجه است این است که می گویند هر چه از این صخره در کومسای پراکنده شود رشد خواهد کرد سال آینده تکرار کنید و هرگز تمام نشود.

برپایی نمایشگاهی از صنایع دستی توسط هنرمندان محلی یکی دیگر از رویدادهای سنتی کومسایی در اورامان تخت است.

کومسایی را می توان نماد ایمان مردم منطقه اورامان دانست، مذهبی که قدمت آن بر اساس اسناد ثبت شده و همچنین آداب و رسوم حاکمان و بزرگان محلی به بیش از هزار سال پیش می رسد.

باید بگویم؛ اورامان تخت در 60 کیلومتری جنوب مریوان و غرب سروآباد با جمعیتی بالغ بر 3500 نفر در میان کوه‌های مرتفع تختوسانی، پیر رستم، مالحسب و کوسالان قرار دارد.

دکمه بازگشت به بالا