اجتماعی

ماجرای ۵۲ سال دست‌اندازی به گنج پنهان پایتخت – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

بیشتر ببین مردادماه سال گذشته بود که علیرضا زاکانی، شهردار تهران با حضور در شهرداری به تشریح برنامه ها و اهداف اصلی شهر پرداخت. از جمله این موارد می توان به «حفاظت از فضای شهری پایتخت» اشاره کرد.

تهران شهری بی مرز

مجموعه ای از حملات تحت عناوین مختلف در طول سالیان، تهران را کوچکتر کرده است. همچنین نبود متولیان خاص در بخش خصوصی، مدیریت و کنترل حریم پایتخت را به چالشی جدی تبدیل کرده و موازی کاری نهادهای مختلف از جمله تهران با شهرهای همجوار را به چالشی جدی تبدیل کرده است.

تداخل تجهیزات در بخش خصوصی از دیدگاه شهردار تهران

شهردار تهران در اولین نشست خبری خود و در پاسخ به سوالاتی در خصوص حریم خصوصی تهران، موارد مشابهی را مطرح کرد و حفظ حریم شهر را از وظایف قانونی شهرداری دانست و گفت: گاهی اوقات تداخلی با شهرهای اطراف تهران صورت می گیرد که باعث از بین رفتن مسائل حریم خصوصی می شود و موجب می شود زیان عمومی.

دوم، دوم از دست دادن حریم تهران

در سال ۱۳۷۴ هزار و ۳۲۷ کیلومتر حریم خصوصی برای تهران در نظر گرفته شده بود که اکنون حدود دو سوم آن از بین رفته است. وضعیت حریم خصوصی در پایتخت به قدری نگران کننده است که مدیرکل حریم خصوصی تهران اخیرا گزارشی از وضعیت حریم خصوصی تهران منتشر کرده و تایید کرده است که تهران امروز دیگر خصوصی نیست، ایجاد بیشتر مناطق روستایی، شهرها و شهرک ها، شهرها، صنایع و مناطق، حریم خصوصی شهر تهران نسبت به محدوده قانونی شهر کاهش یافته است و این موضوع بسیار جای نگرانی دارد.

نتایج 52 سال فتح تهران

اهمیت موضوع حریم خصوصی به حدی است که در دستور کار جلسه شورای دفاع از حریم بیت المالل و منابع طبیعی دادگستری استان تهران قرار گرفت. حمیدرضا صارمی در این نشست با بیان اینکه پایگاه تهران دیگر خصوصی نیست و حریم خصوصی تهران در 52 سال گذشته مورد تعرض و تجاوز قرار گرفته است، گفت:

در این میان منطقه 18 تهران یکی از مناطقی است که با مسائل جدی و اساسی حریم خصوصی مواجه است. این منطقه که از مناطق شهری جنوب غربی تهران محسوب می شود، از شمال به بزرگراه فتح و 45 متری زرند از شرق به جاده آیت الله سعیدی، از غرب به خیابان آزادگان و قدس و شهریار فاصله دارد. از جنوب تا بزرگراه آیت الله سعیدی و آزادگان با اسلامشهر و چهاردانگه همسایه است.

منطقه 18 صفر مرز تهران

محمدجواد خسروی شهردار منطقه 18 در گفتگو با خبرنگار آنلاین با بیان اینکه محدوده شهر تهران در منطقه 18 بیش از 50 کیلومتر مربع است که گنجینه ای برای منطقه 18 و تهران محسوب می شود، اظهار داشت: حریم خصوصی منطقه 18 است.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر متولی شهر تهران مشخص و متولی شهر تهران است، مساحت 18 منطقه در دهه اخیر بیش از 350 کیلومتر مربع بوده است. در حالی که مساحت تهران اکنون 700 کیلومتر مربع است، در نهایت شهرهایی مانند قدس، چهاردانگه، احمدآباد، مستوفی و ​​بخش‌هایی از اسلامشهر از تهران جدا شدند و شهرهای دیگر شکل گرفتند.

عدم ابلاغ سند تمامیت ارضی راهبردی تهران به شهر اقماری

یکی از مسائل اصلی حریم تهران این است که سند راهبردی حریم تهران به تهران ابلاغ شده است اما به شهرهای اقماری اطراف تهران ابلاغ نشده است و ما معتقدیم تهران حافظ حریم است.

نتیجه مدیریت چندگانه در بخش خصوصی

خسروی با اشاره به چالش های موجود حریم خصوصی با شهرهای اطراف، اذعان داشت: اگر نگاه ملی داریم باید مسائل حریم تهران را دنبال کنیم. زیرا اسناد و عکس های هوایی نشان می دهد که در چه زمانی شورای شهر حریم شهر تهران را برعهده داشت و در هفت هشت سال اخیر که حریم تحت کنترل بسیاری بود، چه وضعیتی را شاهد بودیم.

شهردار منطقه 18 با تاکید بر این پیشنهاد که توسعه آینده شهرهای دنیا در گرو حریم آنهاست، گفت: متاسفانه حریم تهران نقض شده است و با توجه به گسترش مرز تهران، شهرهای اطراف تهران نقض شده و تهران را مشخص کرد و این امر در سال های آینده به فاجعه منجر خواهد شد.

وی افزود: در چهار تا پنج ماه گذشته برای جلوگیری از نقض حریم خصوصی تلاش کردیم و در سال های اخیر با مصوبه ای که از سوی خودمان نقض حریم کرده اند رصد می کنیم و ویلاهای بدون مجوز را برچیده می کنیم.

جکوزی غیرمجاز هالیوود در حریم خصوصی تهران

خسروی ادامه می دهد: مثلاً شخصی در مرکز تهران جکوزی ساخته که شاید در فیلم های هالیوودی دیده نشود. وقتی وارد میدان شد، طبیعی است که عواقب دیگری هم پیش بیاید. در بخش خصوصی هشدارهای لازم را می‌دهیم، بنابراین قبل از ورود به یک ساختمان غیرمجاز، متخلفان بنای غیرمجاز را تخریب می‌کنند.

شهردار منطقه 18 با بیان اینکه حریم خصوصی یک موضوع ملی است و نباید به عنوان یک موضوع جزئی تلقی شود، گفت: با تعریف این مشکل بسیاری از مشکلات حل می شود.

داستان بخشدار 18 کمون که یک شب صاحب روستا شد

وی گفت: اکنون 18 منطقه در منطقه 18 وجود دارد که یکی از آنها منطقه شمس آباد است. چندی پیش شهردار تهران تابلو دهیاری را برای این محله نصب کرد و محله زیر کل حوزه استحفاظی تهران به دهیاری تبدیل شد که این اقدام منجر به ساخت و ساز بی طرفانه شد.

خسروی گفت: متأسفانه در ابتدای این موضوع چنین پایگاه هایی به روستا تبدیل شد و پس از ساخت و سازهای بدون تبعیض در آنها به تهران تحویل داده شد. البته باید توجه داشت که اگر ساخت و ساز در آن حریم صورت می گیرد، باید بر اساس قانون باشد و طبیعی است که اگر بنای گردشگری در چنین محدوده ای وجود داشته باشد، شهرداری تهران طبیعتاً کار را تمام می کند. هزینه باید با داشتن شهرهای بیشتر در شهرهای اطراف قابل مقایسه باشد.

فرماندار منطقه 18 با طرح این سوال که چه کسانی به تمامیت ارضی تهران دست می زنند، گفت: در یک مورد یک نفر برای ساخت استخر و سلف سرویس 300 میلیون تن دیوار 40 هزار متری پرداخت کرده است. فاجعه است

حفظ حریم خصوصی تهران یک کار رایج است

وی وظیفه اساسی شهرداری تهران را جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم عنوان کرد و گفت: مدیریت شهری بر اساس تعهدات موجود به آن عمل می کند و به آن دسترسی دارد. البته باید توجه داشت که حفظ حریم خصوصی تهران یک وظیفه جمعی است و در مجموع در حریم تهران وضعیت خوبی نداریم.

خسروی یکی از مخاطرات هر دستگاهی را بیش از مدیریت دانست و گفت: زمانی که تصمیم گرفته می شود باید مشخص شود که چه کسی مسئول آن تصمیم است. ما اکنون در راه هستیم و دوستان ما در راه هستند. اگر اداره کل حریم خصوصی ایجاد شود و با این اصل جلو برویم تعدد کنترل ها بیشتر می شود و به همین دلیل بسیار مهم است که شما مسئولیت حفظ حریم شهر را بر عهده بگیرید تهران روشن است. .

شهردار هجدهم با بیان اینکه متاسفانه توسعه آینده شهر تهران معطوف به مسائل حریم خصوصی نیست، گفت: این فاجعه ای است که در تهران رخ می دهد.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم تهران، گفت: زمانی که ویلاهای غیرمجاز در حریم تهران تخریب شد، توقع مردم به شدت افزایش یافت، درست است، همین امر باعث می شود مدیر بعدی نیز همین مسیر را طی کند. دادن

دکمه بازگشت به بالا