ورزشی

ماجراهای تعیین جانشین وزیر ورزش؛ برای انتخاب سرپرست، سجادی باید برکنار شود

سیفر ستاری: پنجشنبه هفته گذشته بالگرد حامل وزیر ورزش در استان کرمان با حادثه دلخراش مواجه شد. اتفاقی که ورزش کشور را در شوک فرو برد و در نتیجه حمید سجادی به شدت مجروح شد. در پی این حادثه تلخ و جدی شدن مصدومیت وزیر ورزش، بحث انتخاب مدیر جایگزین بسیار مطرح شده است. از سید محمد پولادگر معاون توسعه قهرمانی و ورزش حرفه ای و سلام آنلاین فیروزی معاون پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان به عنوان گزینه های کلیدی برای هدایت وزارت ورزش یاد شد.

اما این موضوع از سوی محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور تکذیب شد و وی اعلام کرد که قصدی برای انتخاب مدیر وجود ندارد. این خبر توسط سید هادی قره سید رومیانی سرپرست معاونت حقوقی مجلس و استان های وزارت ورزش تایید شد و وی اعلام کرد در صورت لزوم از سجادی خواسته می شود تا تصمیمات مهمی اتخاذ کند.

مصطفی هاشمی طبا رئیس سابق سازمان تربیت بدنی در گفتگو با سلام آنلاین درباره اتفاقات و بحث های اخیر پیرامون انتخاب مدیران وزارت ورزش صحبت کرد که در ادامه می خوانید:

در پی حادثه تلخی که هفته گذشته برای وزیر ورزش و جوانان رخ داد، بحث های مختلفی در خصوص مدیریت این وزارتخانه و انتخاب مدیران مطرح شد. با توجه به وضعیت فعلی آنها، اکنون چه تصمیمی باید گرفت؟

به نظر من ایشان قبلاً یک سری هیئت تشکیل داده و بس. با فرض وجود مشکلات مالی در داخل وزارت ورزش، مثلا بازرسی هایی که وزیر ورزش هیچ وقت امضا نکرد. یک سری تفویضات مالی و حسابداری انجام می دهند و به نظر من نیازی به انتخاب مدیر نیست. او زمانی که وزیر نباشد به عنوان بازرس عمل می کند. الان وزیر حضور دارد و انگار 10-15 روز استراحت یا ماموریت رفته است. مدیران زمانی منصوب می شوند که اصلا وزیر نباشد و مثلاً استعفا دهد. وزیر الحمدالله در بیمارستان زنده و سرحال است. پس از آن، کار کنید. مگر اینکه تصدیق کنند که او قادر به انجام وظایفش نیست یا مثلاً دکتر بنویسد که در حدی که بتواند به کارش ادامه دهد نمی تواند بهبود یابد. باید استعفا بدهد یا برکنار شود تا بازرس پاس شود. به نظر من به نظر می رسد وزیر سفر کرده و چیز خاصی نیست، زیرا تمام کارهایی که سیستم انجام می دهد با انتقال قدرتی است که شما از قبل دارید و لازم نیست.

اگر روند درمان طولانی باشد و به 4-5 ماه برسد چه؟

برای انتخاب مدیرش باید برکنار یا استعفا داد. وقتی وزیر حضور دارد نمی تواند مدیر را رها کند. به نظر من حتی در این مورد هم لازم نیست. مگر اینکه تصدیق کنند که او قادر به انجام وظایفش نیست، در این صورت یک سرپرست انتخاب می شود.

اکنون یکی از موضوعات باقی مانده بحث مربیان تیم ملی است که فدراسیون فوتبال در نظر دارد با وزارت ورزش جلسه ای برگزار کند. همچنین استقلالی ها از دولت و وزارت ورزش برای بررسی مطالبات استراماچونی کمک خواسته اند.

ببین، این کلمات هستند. امکانات وزارت ورزش اصلا جوابگوی نیاز آنها نیست. در غیر این صورت با همان تفویض اختیار برای امور مالی قابل اعمال است. این امر نیاز به دستور وزیر ندارد. اما اینها اصطلاحات قابل اعتمادی نیستند. فتح الله زاده گفت: کمک 100 میلیاردی بدون هیچ چیز. او نظر بسیار بالایی برای گفتن این حرف دارد!

به نظر من اگر امکان کمک وجود داشته باشد می توان از راه های دیگری نیز این کار را انجام داد و از سوی مراجع و سایر طلبکاران به رسمیت شناخته شد. به همین دلیل نمی توان گفت ناظر را رها کنند. هرچند لازم و ممکن است، اما تنها یک وقفه است و دلیلی بر ضرورت برکناری وزیر ورزش نیست. مدیر برای زمانی است که وزیر نیست.

کاستی هایی که وزارت ورزش ناظرانی را برای رفع آن انتخاب می کند

آیا قانونی نیست که بازرس را مدتی رها کنیم و سجادی برگردد؟

اصلا. یعنی اگر او را بر عهده بگیرند، یعنی وزیر غایب است و بعد از بهبودی نمی تواند برگردد، به سمت خود برگردید. طبق قانون، در صورت استعفا یا برکناری رئیس جمهور، می تواند سرپرستی را تعیین کند. نگفتند در صورت بیماری یا حادثه، قیم تعیین می کنند و این در قانون نیست.

به قول شما دلیل این بحث چیست؟

نمی دانم. پس هر که وزیر باشد عده ای به دنبال برکناری او هستند! به نظر من روند بهبودی او خوب بود و مشکلی نداشت. حتی اگر نیاز به امضا داشته باشد، مشکلی نیست چون می گویند از تخت بلند می شود. مگر خدای نکرده می گویند ضایعه مغزی است که اینطور نیست. او هم برمی گردد و کار وزارت توسط معاونین ادامه می یابد. انگار وزیر رفته بود و اتفاقی نیفتاده بود.

بنابراین به گفته وی مشکل خاصی وجود ندارد و می توان در اداره وزارت ورزش هم همین کار را کرد.

بله من رئیس یک سازمان تربیت بدنی هستم. وقتی مسافرت رفتم کار خاصی نکردم و همان عادت ها ادامه پیدا کرد. اتفاق خاصی نیفتاده که نیاز به دستور وزیر داشته باشد. حتی در بحث بودجه، وزیر اختیار دارد که از طرف او امضا کند. همه وظایف وزیران خاص نیستند و باید در آن حضور داشته باشند و امضا شوند. روال وزارت ورزش، تخصیص بودجه و پرداخت به فدراسیون، همه کارها توسط اداره دارایی قابل انجام است. الان هم اینطور نیست که پولادگر در همه موارد نامه بنویسد و دستور بدهد. خودش برای امور مالی نامه می نویسد و تخصیص بودجه آماده است.

بیشتر بخوانید:

258 258

دکمه بازگشت به بالا