عمومی

قطعنامه، ناجی شیطان نیست – سلام آنلاین

انتشار اخیر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره نوار غزه، گواهی بر شکست مشترک واشنگتن و تل آویو در متن و محتوای جنگ غزه است.

به گزارش سلام آنلاین، جام جم به تفسیر قطعنامه پیشنهادی آمریکا با هدف کاهش هزینه های شکست اسرائیل پرداخت و نوشت: اصرار آمریکا بر آتش بس در نوار غزه تلاشی برای جلوگیری از شکست این رژیم است اشغال صهیونیستی در این معادله. در هفته های اخیر شاهد افزایش اختلافات و بحران ها در اردوگاه داخلی هیولاهای صهیونیست بوده ایم.

استعفای بنی گانتز و دو وزیر دیگر از کابینه اضطراری (کابینه جنگی رژیم صهیونیستی) و اختلافات واشنگتن و تل آویو بر سر راهبرد ادامه جنگ توجه افکار عمومی جهان را به خود جلب کرده است. رژیم صهیونیستی اکنون بیش از هر زمان دیگری با نمادهای شکست و خودباختگی روبرو شده است. این رژیم در مواضع نهایی خود مدعی شد که به عملیات نظامی خود در نوار غزه ادامه خواهد داد و وارد مذاکرات «بی معنی و بیهوده» با حماس نخواهد شد. اعلامیه اسرائیل برای از سرگیری عملیات نظامی در نوار غزه اندکی پس از آن صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد آمریکا برای برقراری آتش بس میان اسرائیل و حماس و پایان دادن به درگیری های هشت ساله در نوار غزه را تایید کرد. رئوت شاپیر بن نفتالی، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، نتوانست نگرانی و عصبانیت خود را از نمادهای متعدد شکست تل آویو در نشست شورای امنیت پنهان کند.

داستان یک راه حل.
14 عضو از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای مثبت دادند و تنها روسیه آن را رد کرد. این اولین بار است که شورا چنین طرحی را برای پایان دادن به جنگ تصویب می کند. جو بایدن در روز جمعه 31 مه (11 ژوئن) از طرح آتش بس سه مرحله ای رونمایی کرد و پیش نویس قطعنامه ای که شورای امنیت به آن رای داد در واقع آنلاین تاییدی بر طرح آتش بس سه مرحله ای است. این در حالی است که ایالات متحده در ماه های اخیر هرگونه طرح و راه حل مربوط به آتش بس دائمی یا موقت در نوار غزه را وتو کرده است، اما تمام مبارزات حماس و جهاد اسلامی و ساکنان غزه از یک سو. و افزایش فشارهای عمومی ملت های جهان علیه جنایات فجیع و وحشیانه رژیم صهیونیستی که باعث کشتار کودکان شد، از سوی دیگر جایی برای ادامه رزمایش های مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی نمی گذارد. و علاوه بر این، منجر به ظهور اختلافات جدی در بین شیاطین می شود.

تضادهایی که باید در نظر گرفته شوند

حماس از پذیرش این قطعنامه استقبال کرد و در بیانیه ای اعلام کرد که آماده است اقداماتی مانند خروج نیروهای اسرائیلی از غزه، مبادله اسرا، بازگرداندن آنها به کشور و عدم پذیرش آنها را اجرا کند. تغییر یا کاهش جمعیت در غزه. حماس تاکید کرده است که در ازای آتش بس تضمین شده و خروج اشغالگران از نوار غزه، تمامی اسرای صهیونیست را آزاد خواهد کرد. این قطعنامه می گوید رژیم صهیونیستی این طرح را پذیرفته است و مقامات آمریکایی بارها مدعی شده اند که اسرائیل با این پیشنهاد علی رغم افکار عمومی نتانیاهو موافقت کرده است. از سوی دیگر این موضوع حاکی از وجود اختلافات اساسی میان سیاستمداران صهیونیست و از سوی دیگر افزایش شکاف تل آویو و واشنگتن به دلیل شکست مشترک آنها در جنگ غزه است.

گارانتی ایالات متحده معتبر نیست.
لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، اعلام کرد که این کشور تضمین می کند که اسرائیل به تعهدات خود عمل خواهد کرد، اگرچه مصر و قطر در مورد حماس تضمین های مشابهی را ارائه می دهند. با این حال مقامات حماس بارها تاکید کرده اند که آزادی زندانیان تا زمانی که شرایطی از سوی حماس در نظر گرفته شود، مانند خروج اشغالگران از غزه و بازگشایی رفح به تعویق خواهد افتاد. حماس بارها تاکید کرده است که با واسطه ها درباره توافقات موقت و شکننده وارد مذاکره نخواهد شد. به گفته توماس گرینفیلد، این توافق به سه مرحله تقسیم می شود: آتش بس، ابتدا آزادی گروگان های اسرائیلی و مبادله اسرای فلسطینی و در نهایت پایان خصومت ها و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه. توزیع موثر کمک ها و سال ها بازسازی در نوار غزه. این توافق هرگونه تغییر جغرافیایی در نوار غزه را مستثنی می کند. ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل نیز گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین که مسئولیت اداره کرانه باختری را بر عهده دارد، از این توافق به عنوان گامی در جهت درست استقبال می کند، اما اجرای این اقدامات را انجام می دهد. این مسئولیت اسرائیل است. هشت ماه از آغاز جنگ در نوار غزه می گذرد، اشغالگران صهیونیست به اهداف اعلام شده خود نرسیدند و اکثر رهبران ارشد حماس آزاد بودند. این زمانی است که مقامات نظامی اسرائیل در اوایل این هفته تخمین زدند که حدود 120 گروگان هنوز در بازداشت هستند و حدود 70 نفر از آنها زنده هستند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا