عمومی

قرعه‌کشی‌های خودرو فقط یک رانت است

به گزارش رسانه های محلی

به گزارش روابط عمومی مجلس اتحادیه تهران؛ سعید موتمنی افزود: در فرآیند قرعه کشی خودرو، عده ای بلافاصله پول را می فروشند، برخی خودروهای تحویل شده را به امید افزایش قیمت در پارکینگ رها می کنند و برخی خودروهایی را می فروشند که تاثیر مثبتی ندارد. در بازار خودرو.

وی افزود: بازار داخلی سالانه بین یک میلیون و 700 هزار تا 1.8 میلیون دستگاه خودرو نیاز دارد. بنابراین حتی یک قرعه کشی با تعداد حداکثر 800000 خودرو نیز نمی تواند این نیاز را برآورده کند. بنابراین بازار خودرو همچنان گرسنه است.

موتمنی تاکید کرد: کاردرمانی اصولا فقط یک برنامه ریزی است. ریشه کار در تولید است، نه دلال، دلال های غیرحرفه ای. تولید و عرضه به موقع خودرو با توجه به نیازهای محلی به کسی اجازه نمی دهد تا روی کالاهای مصرفی حساب سرمایه باز کند. از سوی دیگر خودروها باید از طریق افراد دارای شغل و حرفه ای به بازار عرضه شوند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: اگر کاری در جای خود کار نکند، بازار آشفته می شود. ویترین های دلال خودرو را نمی توان با چیزی جز خودرو پر کرد. برای سایر مشاغل هم همینطور امروزه افراد با مشاغل مختلف وارد بازار خودرو، املاک و ساختمان می شوند. هیچ جایی در دنیا وجود ندارد که افراد به جز مهارت های خاص خود فعال باشند. خانم های خانه دار، دانشجو، پزشک و… همگی نه برای رفع نیازهای فردی بلکه برای چانه زنی خودرو می خرند. به هم خوردن نظم در فروش این خودرو مشکل گرانی و تورم خودرو را حل نخواهد کرد. در عوض، به تشنجش می افزاید.

موتمنی به فروشندگان زیرزمینی و بدبینی آنها در پرداخت مالیات اشاره کرد و گفت: هیچ دلال خودرویی با جواز کسب نمی تواند در حالی که مالیات سالانه پرداخت می کند به خودروهای قرعه کشی دسترسی داشته باشد. اما خریداران زیرزمینی با کار زیاد از این رویه سود می برند. ما بارها نسبت به این نکات به مسئولان هشدار داده ایم. مهمترین کلید مهار تورم و فساد، پرداخت مالیات به موقع و اصولی توسط همه است.

موتمنی با ابراز تأسف از اجرایی نشدن سامانه معاملات خودرو گفت: مشکل سامانه معاملات خودرو در سال 91 مطرح شد و عده ای پیگیری کردند اما متاسفانه اجرایی نشد. اجرای این سامانه می تواند تمامی مشکلات سوء استفاده برخی از دلالان را که نظم بازار خودرو را مختل می کند برطرف کند. با ثبت هر مرحله از خرید خودرو با مدارک کامل می توان آن را به صورت شفاف تایید کرد و نمی توان قیمت را به دلخواه تغییر داد و بازار را سامان داد.

وی افزود: از آنجایی که دولت از مجاری مختلف به دنبال تامین مواد غذایی است، در مواقعی که کمبود مواد غذایی برای کاهش تورم در محصول وجود دارد، باید در مورد تولید قطعات خودرو و تامین و پوشش نیز به یک اندازه نگرانی وجود داشته باشد. بازار لوازم یدکی. قطعه سازان و واردکنندگان داخلی باید کار خوبی انجام دهند. اکنون که می دانیم بازار خودرو دچار آشفتگی است، باید چاره اندیشی کنیم و تنها راه حل این است که دولت برای تامین نیازهای بازار خودرو سرمایه گذاری کند.

وی راه اندازی سامانه ثبت معاملات را راهکاری کارآمد و مثبت دانست و گفت: این سامانه باید هر چه سریعتر راه اندازی شود تا هر دو نهاد مالیات به موقع دریافت کنند و بازار خودرو عاری از استرس و بی ثباتی باشد. برای تبدیل شدن به طبیعت و پیروی از آن، هوشمندی در هر عملیاتی در جهان امروز وجود دارد.

وی در خصوص لزوم آموزش های لازم در خصوص مسائل مالیاتی گفت: در دنیای امروز آموزش در همه زمینه ها حرف اول را می زند، سازمان های امور مالیاتی برای اجرای این طرح ها هیچ آموزشی به مودیان نمی دهند و هر چه می دهد. فردا تا کی با مذاکره مشکل حل می شود اگر مردم برنامه را بدانند و آموزش ببینند با مشکلات کمتری مواجه می شوند.

دکمه بازگشت به بالا