اقتصادی

قانون آب در روزهای آینده تدوین می‌شود

معاون وزیر انرژی در امور آب و AAA گفت: “قانون آب در دست تهیه است و امیدواریم تا پایان سال جاری به دولت ارائه شود.”

به گزارش سلام آنلاین ، قاسم تقی زاده خامسی در کنفرانسی درباره سدها و تونل ها گفت که این 9 دستگیری تا پایان امسال در شرکت مدیریت منابع آب ایران انجام خواهد شد. این گامی به سوی مشارکت بیشتر ذینفعان و کلیه ذینفعان در گروه آب است.

تقی زاده خامسی همچنین گفت که “همه کسانی که با تاریخ آشنایی دارند به وضوح دیده اند که اولین تمدن ها در امتداد بزرگترین رودخانه ها شکل گرفتند زیرا آنها بقای انسان را در حضور آب مشاهده کردند.”

وی گفت: فرهنگ ایرانی ما در مورد حفاظت از آب طولانی و افسانه آب کاملاً واضح است.

تقی زاده خامسی همچنین با اشاره به جنگ و صلح بر روی آب گفت: “البته تصمیمات بهتر از منابع است و تصمیمات اشتباه باعث ایجاد استرس می شود و تصمیمات درست باعث کاهش آنها می شود.”

وی افزود: “آب در کشورهای خشک و نیمه خشک مانند ایران ، جایی که 50٪ مردم در آن زندگی می کنند ، جایی که 20٪ منبع آب کمیاب و کمیاب است ، به همین دلیل است که ما دادخواست هشت صفحه ای برای توزیع آب را نوشتیم. در قزوین . شیخ بهایی طومار جامعی برای تقسیم رودخانه زاینده رود نوشت.

به گفته وی ، ما هزاران سال سابقه سد سازی نیز داریم و بزرگترین سد کشور ما 500 سال پیش ساخته شده است ، اما امروز حدود 200 سد ملی وجود دارد ، ما کجا ایستاده ایم!

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: “کاهش آب های زیرزمینی ، تغییر آب و هوا ، خشکسالی و تالاب های طولانی مدت با سیل فاجعه بار به سرنوشت ایران تبدیل شده است.” ما نباید سهل انگاری کنیم و بتوانیم قطرات آب را جمع کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تصمیمات صحیح همیشه بالاتر از منابع است ، افزود: “حتی با کمبود آب ، می توان به توسعه متوازن دست یافت و از این لحاظ نباید نقش سدها در مدیریت آب را نادیده گرفت.”

وی همچنین به سیل در خوزستان در سال 2009 و نقش سد در مدیریت آن اشاره کرد و گفت اگر آن روز تصمیم درستی اتخاذ نشود ، حدود نیمی از استان خوزستان دچار آبگرفتگی می شود. روزی که جریان آب به سمت کک چای به 8700 متر مکعب در ثانیه می رسد و جریان رودخانه کارون در آوازا به 3500 متر مکعب در ثانیه می رسد ، این سدی است که نقش بی بدیل و تصمیم صحیحی برای ورود و خروج دارد. از این سد توسط شهرهای بزرگ ساخته شد و خوزستان را از سیلاب نجات داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا