علمی و پزشکی

فست‌فود، حافظه کوتاه‌مدت را ضعیف می‌کند

اخبار Sun

در سالهای اخیر ، مصرف فست فود یا به اصطلاح فست فود در تمام نقاط جهان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. فست فود یک فست فود است که در رستوران ها و کافه ها به عنوان یک وعده غذایی کامل یا به عنوان میان وعده سرو می شود و شامل ساندویچ ، همبرگر ، مرغ سرخ شده ، ماهی و میگو ، گوشت سگ داغ ، کباب سرخ شده و مرغ است. پیتزا ، سوسیس ، کالباس ، سوسیس ، شیرینی پف دار و سمبوسه. فست فود یک غذای مورد علاقه جوانان و نوجوانان است زیرا تقریبا یک سوم از آنها هر روز این غذاها را می خورند.

در سال 1997 ، فست فودها تنها 17 درصد از غذاهای مصرفی جوانان در رستوران های آمریکایی را تشکیل می دادند ، این رقم در سال 2006 به 30 درصد رسیده است و امروزه بیش از 50 درصد دانش آموزان هر روز فست فود می خورند. در مطالعه ای که در کشور ما انجام شد ، دانش آموزان به عنوان مصرف کننده فست فود شناخته شدند ، بنابراین سریعتر از افراد در مشاغل دیگر غذا می خورند. این امر به همراه خطرات خطرناک فست فود بر سلامتی ، باعث نگرانی زیادی در بین خانواده ها و مسئولان شده است.

در همین راستا ، پنج محقق از دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطالعه ای را انجام دادند که در آن تأثیر غذای فست فود بر حافظه کوتاه مدت فرد مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه مقطعی ، 182 دانشجوی کارشناسی ارشد خوابگاههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اطلاعات دموگرافیک ، ادبیات و فراوانی فست فودها ، سالادها ، نوشیدنی ها و نوشیدنی های داگ شرکت کردند. . این داده ها با استفاده از روش های آماری و رایانه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج این مطالعات نشان می دهد که میزان مصرف فست فود دانش آموزان در خوابگاه زیاد است و میزان مصرف غذای فست فود نیز زیاد است ، که با نمرات کم حافظه کوتاه مدت در آنها همراه است.

ملیحی کرازازد ، محقق مرکز تحقیقات تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شیراز گفت: “براساس نتایج بدست آمده ، حدود 55٪ دانش آموزان 5 یا چند بار در سال تحصیل می کنند.” هفته ها آنها غذا می خورند و فقط 1.3 درصد از آنها کمتر از یک بار در هفته می خورند. همچنین ، فست فود برای دختران بیشتر از پسران و در سال گذشته نسبت به دانش آموزان سال اول است.

آنها افزودند: دانش آموزانی که غذای فست فود و سالاد می خورند با نمرات کمتری در حافظه همراه بودند. حافظه کوتاه مدت نیز به طور معکوس با مصرف کیک رابطه معکوس دارد. این بدان معناست که استفاده از کره سمبل بیشتر باعث کاهش قدرت حافظه کوتاه مدت آنها می شود.

محققان خاطرنشان می کنند که تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه های دولتی در خوابگاه ها زندگی می کنند ، برنامه ریزی برای بهبود وضعیت تغذیه ای آنها در خوابگاه ها ممکن است در توسعه آینده کشور حائز اهمیت باشد.

آنها در پایان گزارش تحقیقات علمی خود ، که در فصلنامه “علوم پزشکی” منتشر شده از کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، ذکر کردند که در مطالعات آینده ، تأثیر میزان مصرف فست فود بر حافظه بلند مدت و پیشرفت دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت. بگیر

دکمه بازگشت به بالا