اجتماعی

«فریز تخمک» در دختران؛ از هزینه‌ها تا یک چالش‌ قانونی

رئیس مرکز درمان ناباروری و سقط جنین ابن سینا اقدام اخیر مجلس برای ایجاد بیمه فریز تخمک برای دختران بالای 30 سال را اقدامی مثبت خواند و یکی به تشریح شرایط و هزینه های این فعالیت پرداخت. و همچنین چالش های قانونی و نظارتی آن.

دکتر علی صادقی تبار در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با اشاره به اینکه بدن زن هر ماه یک تخم می گذارد، درباره شرایط یخ زدن تخمک می گوید: البته ممکن است تخمک جا نیفتد و نتوانید برای برداشتن یک تخمک جراحی کنید. بنابراین یک چرخه درمان ناباروری برای کسانی که قصد فریز کردن تخمک را دارند انجام می شود و سپس تخمک به دست آمده باید برای انجماد برده شود.

نیاز به انجماد تخمک در طول فرآیند درمان ناباروری

وی تاکید کرد: بنابراین این کار خدمات جداگانه ای نیست و چرخه درمان ناباروری فریز تخمک (حتی برای کسانی که مشکل باروری ندارند) باید با هزینه حدود 15 میلیون انجام شود. مراکز عمومی مانند مرکز درمان ناباروری ابن سینا. تومان و در مراکز خصوصی بیشتر است. از طرفی بسته به زمان نگهداری تخم مرغ، هزینه نگهداری نیز متفاوت است که البته زیاد هم نیست.

ابن سینا، مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط جنین گفت: وضعیت به این شکل نیست که زنان فکر می کنند با یک درمان ساده می توانند تخمک های خود را فریز کنند. در عوض، آنها باید تحت یک چرخه درمان ناباروری قرار گیرند که شامل دارو برای تحریک تخمدان ها می شود تا تخمک ها بازیابی شوند.

هزینه فریز کردن تخم مرغ چقدر است؟

وی در خصوص بیمه درمان ناباروری نیز گفت: شرکت بیمه هزینه یک سیکل درمان ناباروری را حدود 7 میلیون تومان برآورد می کند. این در حالی است که هزینه واقعی این درمان ها در مراکز دولتی و دولتی حدود 13 تا 15 میلیون تومان و در مراکز خصوصی حدود 17 تا 18 میلیون تومان است که بیمه اتکایی 90 درصد 7 میلیون تومان را پرداخت می کند. در واقع هزینه بیمه کمتر از نصف هزینه تشخیص زودهنگام ناباروری و جراحی های احتمالی در مراکز دولتی، بیمارستان های غیردولتی و نظامی و در مراکز خصوصی با نرخ مالیات بالاست و طبیعتاً هزینه ها گرانتر است. .

وی به مصوبه اخیر مجلس در خصوص بیمه «روش های نوین درمان ناباروری» اشاره کرد و گفت: در حوزه فریز تخمک امروز تنها در صورتی که یک نفر در مرحله درمان ناباروری باشد این خدمات تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. و خدمات انجماد تخم مرغ هنوز برای دختران جوان است. کسانی که می خواهند باروری خود را در سال آینده حفظ کنند، بیمه نیستند و اخیرا شورای اسلامی قانون بیمه این خدمت را تصویب کرده است.

صادقی تبار تاکید می کند: کلیه خدمات انجماد (تخمک و جنین) که در درمان ناباروری ارائه می شود تحت پوشش بیمه قرار می گیرد، اما در مورد فریز تخمک گاهی اوقات شرایط می تواند متفاوت باشد. مثلا اگر خانم متاهلی الان نمی خواهد باردار شود و در عین حال مشکلی برای باروری ندارد و فقط می خواهد تخمک را فریز کند تا بارداری خود را حفظ کند تا باردار شود بیمه دفعه بعد. بیمه شامل شرایط او نمی شود.

انجماد تخمک دختر به اجازه پدر بستگی دارد

وی با اشاره به تبصره های ماده 81 ماده 81 طرح هفتم توسعه که بر امکان انجماد تخمک و مزایای بیمه پایه مربوطه برای دختران مجرد بالای 30 سال تاکید دارد، به تشریح چالش شخصی یا حقوقی در این زمینه پرداخت. توجه: روند درمان ناباروری معمولاً به صورت سکولار انجام می شود، اما اگر باکره ای بخواهد تخمک را فریز کند، باید با اجازه پدرش این کار را انجام دهد. از سوی دیگر، حتی اگر زنی بخواهد در رابطه با اندام های تناسلی عمل کند، طبق قانون موجود، شوهرش باید موافقت کند.

تعیین تکلیف دقیق مواد قانونی برای لقاح تخمک دختران

او اضافه کرد: امیدوارم در مقرراتی که در زمینه انجماد تخمک دختران نوشته می شود تکلیف قانونی این موضوع مشخص شود در صورتی که انجماد تخمک با تصمیم خود کودک انجام شود.دختران و دختران او را نمی خواهند. . خانواده برای اینکه بفهمند به دلایلی او می تواند با تصمیم خودش این کار را انجام دهد

وی در پاسخ به این سوال که اگر پدر دختر در قید حیات نباشد آیا اجداد حاضر برای انجماد تخمک رضایت دارند؟ صادقی تبار گفت: امیدوارم با قانون جدید این محدودیت ها برداشته شود. حالا پدر دختر باید رضایت بدهد.

افزایش سن ازدواج و اهمیت حفظ باروری

وی افزود: ایجاد بیمه برای این فعالیت فرهنگ سازی است که دختران بدانند از این طریق می توانند باروری خود را حفظ کنند.

وی این تبصره را اقدامی مثبت برای حفظ باروری عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی که افراد می توانند بعداً ازدواج کنند، با افزایش سن، باروری طبیعی کاهش می یابد و ممکن است تعداد و کیفیت تخمک ها کاهش یابد. بنابراین فعالیت های اخیر مجلس برای ایجاد بیمه برای دختران بالای 30 سال مثبت است.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط جنین ابن سینا با تاکید بر اهمیت انگ انجماد تخمک در دختران تایید: این شغل بسیار آموزنده است و دخترانی که در حال حاضر اجازه ازدواج ندارند باید بتوانند باروری خود را حفظ کنند تا بتوانند در سال آینده مادر شدن را تجربه کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا