فرونشست زمین؛ تهدیدی خاموش اما جدی

فرونشست زمین؛ تهدیدی خاموش اما جدی

طی چهار دهه گذشته ، این کشور به شدت بر منابع آب زیرزمینی تحت فشار بوده و این منابع از بین رفته است. کاهش منابع آب زیرزمینی منجر به خشکسالی مصنوعی شده است که باعث رانش زمین در بسیاری از مناطق کشور شده است. اشتراک هایی که آسیب جدی وارد می کنند و به دلیل مدیریت نادرست منابع آب است.

به گزارش سلام آنلاین طبق اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ، خشکسالی های بی سابقه ای در برخی از مناطق کشور امسال رخ داده است و بیشتر مناطق خشکسالی شدید را تجربه می کنند.

به گفته احد وظیفه ، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت حوادث سازمان هواشناسی ، علی رغم افزایش تقاضای آب در کشور ، موثرترین راه حل باید آبیاری زمین های کشاورزی باشد ، اما ما نباید از آب استفاده کنیم. زیرزمینی لازم نیست زیرا حجم خاک آنقدر شدید است که می تواند خاک را از شرایط بیولوژیکی خارج کند.

در همان زمان رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بلایای سازمان هواشناسی بر لزوم توجه به مشکل فعلی تخریب اراضی در برخی از مناطق کشورمان بین 10 تا 30 سانتی متر تأکید کرد. خرید زمین در یک سال. ابوالقاسم حسین پور ، مدیرکل دفتر مدیریت سیل و آکواریوم سازمان جنگلداری مراتع و سازمان مدیریت منابع آب – همچنین به وضعیت بحرانی مخازن و سطح آب های زیرزمینی در کشور اشاره کرد. اما اگر چنین باشد ، اگر اوضاع را کنترل نکنیم ، منابع آب زیرزمینی فرصت احیا را از دست می دهند و هشدار وابستگی محقق می شود.

به گفته هاسین پور ، متأسفانه نرخ اهرم در ایران بسیار زیاد است و مناطق اصلی پست این کشور با تراز منفی آب روبرو هستند. از طرف دیگر ، عملکرد نامناسب در 67٪ شرکت های پرورش آبزیان کشور سختی ایجاد کرده و منجر به گنجاندن این آکواریوم ها به عنوان ممنوع و مهم با بیش از 35 اهرم فشار شده است. م

تأثیر تخریب زمین بر زیرساخت ها

عواقب تخریب زمین در کشور به اصطلاح فاجعه بار قرن ، نه تنها به برق آبی آسیب می رساند ، بلکه به زیرساخت های شهری نیز آسیب می رساند. به گفته علی بیت الهی ، دبیر کارگروه ملی مقابله با بلایای طبیعی ، رانش زمین بر وضعیت شریان های بزرگ مانند آب ، گاز و فاضلاب تأثیر می گذارد ، بنابراین این لوله ها و خطوط به صورت خمیده درآمده و ممکن است ترک بخورد. ما نمونه هایی از چنین شرایطی را در حادثه صحرا دیده ایم که در آن قطع شدن خط لوله گاز باعث بحران های بسیاری شده است. همچنین زهکشی می تواند باعث نفوذ فاضلاب به داخل زمین و ایجاد بحران شود.

محسن موسوی خوانساری ، متخصص آب ، نمونه ای از آکواریوم های آب زیرزمینی حوضه دریاچه نمک قم را ذکر می کند ، که شامل مناطق پست ورامین ، کازاوین ، کراچی و ساوواگو باگا است ، اکنون 22 میلیارد متر مکعب کسری ذخیره و حجم استخراج دارد. از این تعداد ، آکواریوم حدود 30.30 سانتی متر است. تملک زمین هر ساله در فلات ورامین اتفاق می افتد ، در حالی که در مناطق پست جنوبی خطوط لوله انتقال گاز ، بزرگراه ها و فرودگاه های بین المللی وجود دارد که در آستانه فروپاشی است ، اما این مسئله حل نشده است. توجه و همچنین محصولات کشاورزی که تقاضای زیادی دارند. آنها آب دارند ، کشت می شود.

تصرف در زمین باعث می شود ساختمان های خالی از سکنه باقی نماند پایه علاوه بر ایجاد شکاف و شکاف در ساختمان ، ضعیف می شود ، در برابر زمین لرزه های متوسط ​​مقاومت نمی کند و تخریب می شود.

کمبود آب شهری از طریق سیستم های انتقال آب منسوخ و حومه ای نیز در تملک زمین تأثیر دارد. به گفته حسین آب رافا ، یک کارشناس آب ، بیش از 30 درصد آبهای داخلی شهر مانند تهران ، تبزیزیرا و مسد از طریق سیستم آب در شهرهای قدیمی ترشح می شود و علاوه بر این باعث سست شدن و تعمیرات اساسی می شود.کاهش خاک. .

اقدامات NGO ها برای کاهش دسترسی به زمین

با توجه به افزایش خطر زمین لغزش ، برخی از دستگاه ها اقداماتی را برای کاهش این خطر انجام داده اند. به گفته هوسین پور ، اجرای فعالیت های مدیریت حوضه های آبخیزداری و آکواریوم موجب نجات سیل در فصل بارندگی و در نتیجه کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی در هنگام خشکسالی خواهد شد. از این نظر ، نرم افزار در حال توسعه است و در حال اجرا است. پروژه های توزیع سیل در شرکت های شیلات کشور نیز در حال اجرا است. در حقیقت ، در فصل آب قانون بودجه 1400 اول ، وام هایی برای اجرای پروژه های مدیریت آب و شیلات در کشور ارائه شد ، اما متأسفانه این میزان کنترل های کوچک کافی نیست. این تعداد مربوط به مناطق وسیعی از دامنه ها نیست که شبیه جلگه های اصلی هستند و ممنوع هستند و البته خطر اقلیت است.

مدیرکل دفتر مدیریت سیل و مدیریت شیلات جنگل ها ، مناطق و سازمان مدیریت زیستگاه افزود: مدیریت آب بر روی 530 متر مکعب در هکتار و به طور متوسط ​​بیش از 1000 متر مکعب در سال. در خاک و تقویت “سبز” “آب” ذخایر موجود در خاک. آب آبی “در چاه ها ، چاه ها و آب وجود دارد.

وی تأکید کرد که مدیریت آب و مدیریت آکواریوم ها با صرفه جویی در مصرف آب در چرخه طبیعی به تلاش های مشترک برای مدیریت پیامدهای تخلیه آکواریوم و جلوگیری از رانش زمین پیش بینی نشده ادامه می دهد و مدیریت آکواریوم بخشی از راه حل مشکل حجم زمین و شاید این آخرین فرصت ما برای نجات ماهیگیری است.

فعالیت های وزارت نیرو

وزارت نیرو نقش مهمی در کاهش تخریب زمین دارد. رضا اردکانیان ، وزیر نیرو گفت: اجرای پروژه هایی که از حذف آب از آکواریوم های آب زیرزمینی جلوگیری می کند ، نقشی تعیین کننده دارد ، از جمله دسترسی به نیروگاه هفتم آب در جنوب شرقی تهران. با بهره برداری از این نیروگاه ، از این پس پس از سد ماملو ، آب آشامیدنی برای حدود 2 میلیون نفر در مناطق مختلف تهران و برخی از شهرهای استان تهران تأمین می شود.

اردکانیان به استفاده از فاضلاب تصفیه شده برای اهداف مختلف اشاره دارد. به گفته وی ، ما روغن با کیفیت خوبی در اختیار کشاورزان منطقه جنوب تهران قرار می دهیم و در همان مقدار چاه های انتزاعی در محمدیه را ممنوع می کنیم ، که این گام خوبی برای محافظت از آب های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک است.

به گفته یوسف رضاپور ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران ، متوسط ​​سطح آب در تهران حدود 20 سانتی متر در سال است و با تقویت استخر می توان از این افت ها جلوگیری کرد. بالاترین نرخ اشتراک 38 ثانیه است. در دشتهای ورامین.

وی افزود: “ما قصد داریم كمتر از 270 میلیون مترمكعب آب از 350 میلیون مترمكعب آب زیرزمینی در تهران برداشت كنیم و طبق یك تفاهم نامه امضا شده با شهرداری ، ما 145 میلیون مترمكعب از آب را آزاد خواهیم كرد كه هم اكنون رزرو شده است. سد. فضا. “

محیط شهری تهران

شینا انصاری ، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار تهران – همچنین به تفاهم نامه همکاری بین اداره کل و وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: “در حال حاضر همکاری در ساخت کارخانه های فرآوری محلی با درگیری هر دو طرف انجام شده است. در دستور کار است اقدامات عملیاتی برای ساخت 22 تصفیه خانه محلی Wadward یا ساخت تصفیه خانه های اضافی برای استفاده از فاضلاب در تصفیه خانه 5 Akkatan و همچنین سایر توافق نامه های همکاری برای تصفیه فاضلاب در مناطق دیگر از جمله این موارد است.

به گفته انصاری ، انعقاد تفاهم نامه اقدامی مثبت و آینده نگرانه برای استفاده از پساب برای آبیاری دشت های سبز تهران و کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی است که می تواند از آسیب دیدن جلوگیری کند.محیطی مانند زهکشی آکواریوم ها و حجم خاک. اما پشتیبانی شورای شهر ششم در تأمین منابع پایدار آب و ادامه برنامه و تسریع در اجرای پروژه های در دستور کار بسیار مفید خواهد بود.

پیشنهاداتی برای کاهش زمین

علی رغم اقدامات وزارت نیرو ، برخی از کارشناسان و مقامات از عملکرد این وزارتخانه در کاهش اندازه زمین و اظهارنظر انتقاد کرده اند.

بیت الهی گفت: “ما هیچ اقدام مشخصی در این زمینه ندیده ایم.” به عنوان مثال ، روش های جدید آبیاری برای جلوگیری از تخلیه پیشنهاد شده است ، اما در کجا استفاده از این روش ها را می بینید؟ در صورت نیاز به آبیاری بیشتر ، آب زیرزمینی افت می کند و فرونشست خاک رخ می دهد. اگر همه این موارد را خلاصه کنیم ، به مدیریت منابع آبی می رسیم که تحت مدیریت وزارت آب می توانند به راحتی مدیریت شوند. وزارت نیرو آنقدر شعبه های مختلف دارد که مشکلات آب و اشتراک های بعدی واقعاً از بین می رود.

رافا همچنین معتقد است که هیچ برنامه مدیریتی برای رفع اتلاف آب دیده نشده است. به نظر می رسد اگر وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب به جای ساخت غیرقانونی سد در کشور ، تغییر و ترمیم آبرسانی شهری و کشاورزی را در دستور کار خود قرار دهند ، تأثیر بسزایی در جلوگیری از اتلاف آب و حفظ کشور خواهد داشت. منابع آبی.

آقای حسین پور بر لزوم تنظیم میزان برداشت تأکید کرد و گفت: “اولین چیزی که باید به آن توجه کنیم تملک زمین است. برای حفظ پایداری زمین باید از منابع آبی خود استفاده کنیم.

پیشنهادهای دولت هجدهم

موسوی خوانساری با بیان اینکه منابع زیست محیطی و آبی کشور بسیار شکننده است و می توان گفت ما در ایران به ورشکستگی آب رسیده ایم اظهار داشت: تأکید: اقتصاد ، تولید و سایر موارد به طور غیر مستقیم وابسته هستند. به محیط زیست و آب بستگی دارد. بنابراین لازم است قبل از رسیدن به مرحله برگشت ناپذیر ، از مشاوران و متخصصان با تجربه در زمینه آب ، کشاورزی و محیط زیست در دولت بعدی برای جلوگیری از افزایش مشکلاتی نظیر فرود ، خشکی ، خاک مرطوب و افزایش گرد و غبار استفاده شود.

به گزارش سلام آنلاین ، بحران کمبود آب در ایران یک واقعیت مسلم است. این واقعیت که باید با دقت مدیریت شود ، بنابراین ، استفاده بی رویه از منابع آب نه تنها مشکلی را حل نمی کند ، بلکه منجر به تملک زمین می شود. کاهش این مشکل نیاز به تعهد قاطع مقامات و گسترش آژانس هایی مانند وزارت نیرو ، سازمان های جنگلداری و شهرداری ها دارد. در این میان ، ما نباید در پیش بینی بودجه مناسب از طریق قوانین بودجه سهل انگاری کنیم ، زیرا نیروی جیب های خالی حتی بهترین برنامه ها را نیز پوشش می دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا