اجتماعی

غنای کلکسیون سلولی در بانک سلولی انستیتو پاستور ایران/ هزینه تامین سلول در کشور

رئیس گروه بانکداری سلولی انستیتو پاستور ایران که به تنوع «مجموعه سلولی» کشور اشاره می کند، گفت: در حال حاضر حدود 400 نوع سلول و بیش از 20 هزار کیسه سلولی در بانک سلولی وجود دارد. این در حالی است که بسیاری از محققین کشور می خواهند سلول های پروژه های تحقیقاتی خود را حفظ و نگهداری کنند، آنها را به بخش بانکداری سلولی اهدا می کنند که همین امر باعث افزایش تنوع این مجموعه می شود.

دکتر مهدی فرخی در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با اشاره به تاریخچه بخش بانک سلولی انستیتو پاستور ایران گفت: بانک سلولی در سال 1373 با هدف متمرکزسازی و حفظ رده های سلولی انسانی و حیوانی مورد نیاز محققان کشور و گسترش سلولی تأسیس شد. علم و فناوری مولکولی، به ویژه بیوتکنولوژی. این بخش برای رفع نیازهای سلولی مراکز تحقیقاتی و آموزشی کشور راه اندازی شد. دپارتمان بانکداری سلولی زیرساخت جدید انستیتو پاستور ایران است که خدمات تخصصی در زمینه تقسیم سلولی را به پژوهشگران پزشکی و تحقیقاتی کشور ارائه می کند.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 400 نوع سلول مختلف در بخش بانکداری سلولی انستیتو پاستور ایران ذخیره می شود، گفت: بانک سلولی انستیتو پاستور ایران در سال 1373 با تعدادی سلول تاسیس شد. بعداً تا سال 1377، 35 سلول دیگر خریداری و در این خوشه گنجانده شد. با تکثیر رده های سلولی، مأموریت های دپارتمان نیز افزایش یافت و آزمایشگاه هایی مانند آزمایشگاه های مایکوپلاسما، ایزوآنزیم و کاریوتایپینگ که مستقیماً با کار کشت و مراقبت سلولی مرتبط بودند در بانک های سلولی ایجاد شد.

فراوانی مجموعه سلولی کشور

متخصصان مهندسی بافت تاکید می کنند که در حال حاضر حدود 400 نوع سلول و بیش از 20 هزار کیسه سلولی در بانک سلولی وجود دارد. متأسفانه با تحریم ها علیه کشور امکان دریافت خطوط مستقیم از خارج از کشور وجود ندارد. با تکیه بر توان داخلی بخش و با تکیه بر کادر مجرب جهت افزایش ذخایر و تنوع سلولی، سلول های مختلف از بافت های مختلف انسانی و حیوانی پس از ارزیابی لازم جداسازی و در لیست سلولی قرار می گیرند. مجموعه بانک انستیتو پاستور ایران. با توجه به ظرفیت بالای بخش بانکداری سلولی، بسیاری از محققان کشور برای حفظ و نگهداری سلول‌های به‌دست‌آمده از پروژه‌های تحقیقاتی خود، آن‌ها را به واحد بانکداری سلولی اهدا کرده‌اند که باعث افزایش مجموعه‌های سلولی غنی کشور شده است. سلول های انسانی، خرگوش، موش، موش، گیاهان و سایر حشرات در بانک سلولی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بانک سلولی و سلول های موجود در آن ابزار ارزشمندی برای تحقیقات علوم پایه پزشکی در کشور محسوب می شود، ادامه داد: به عنوان مثال تحقیقات در زمینه تولید واکسن های انسانی یا حیوانی، تحقیق در مورد مدل های بیماری، درمان بیماری ها بیماری های مختلف از جمله سرطان و مطالعه داروهای مختلف به استفاده از رده های سلولی در شرایط آزمایشگاهی بستگی دارد که امکان ذخیره سازی سلولی در کشور را نشان می دهد. همچنین با توجه به اصول اخلاق پزشکی، در صورت امکان در تحقیقات، خطوط سلولی جایگزین حیوانات آزمایشگاهی شود و این امر اهمیت حفظ، گسترش و نگهداری سلول ها را در کشور افزایش داده است.

تنوع مجموعه های سلولی در بانک های سلولی انستیتو پاستور ایران / هزینه تامین سلول در کشور

ارتباطات علمی گسترده با محققان داخلی و خارجی

فرخی گفت که بخش بانک سلولی دارای پنج عضو هیئت علمی و 14 متخصص است که هر کدام در زمینه تخصصی خود مشغول به کار هستند. یکی از فعالیت های اصلی این دپارتمان ارائه خدمات مربوط به کشت سلولی است که برخی از آزمایشگاه های تخصصی به صورت مستقیم و برخی نیز در زمینه تحقیقات سلولی فعالیت دارند. به عنوان مثال، در آزمایشگاه‌های فناوری نانو، نانوذرات و بافت‌های مهندسی برای توزیع دارو و درمان بافت‌های آسیب‌دیده طراحی و استفاده می‌شوند. علاوه بر این، استفاده از پلیمرهای نانوپلیمر به عنوان افزودنی های نانو برای تقویت پاسخ ایمنی واکسن ها نیز در دستور کار آزمایشگاه در سال های اخیر بوده است.

وی افزود که دو آزمایشگاه دیگر این بخش در جداسازی سلول های بنیادی از سلول های دیگر با استفاده از نیروی مکانیکی و حتی طراحی ساختارهای چاپ سه بعدی تخصص دارند. همچنین آزمایشگاه های نشانگرهای زیستی سلولی با هدف طراحی و نمایش آنتی بادی های مونوکلونال در حال فعالیت هستند.

رئیس اداره بانک سلولی پاستور گفت: با توجه به پتانسیل علمی بالای بانک سلولی، می‌توانیم با مراکز تحقیقاتی و تحقیقاتی معتبر داخلی و خارجی ارتباط برقرار کنیم. موسسه ایران. و ایجاد روابط سازنده برای هدایت تحقیق. کشوری را ایجاد کنید که نتایج آن اعتبارات تحقیقاتی مختلف را جذب کند، دانشجویان کارشناسی ارشد، دکترا و فوق لیسانس را جذب کند و مقالات علمی ارزشمند زیادی را در مجلات علمی معتبر دنیا منتشر کند.

عرضه سلولی در کشور

وی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه کشت، نگهداری و نگهداری سلول ها بسیار بالاست، گفت: جدا از آزمایشگاه های مناسب، تجهیزات آزمایشگاهی و کادر مجرب نیاز به تجهیزات زیادی دارد که بیشتر آن وارداتی است. بنابراین ارزش سلولی را برای نمایش آن به محققان کشور افزایش داده است. لازم به ذکر است که هزینه واردات کیسه سلولی به کشور (در صورت امکان و در صورت عدم تحریم) بین 500 تا 700 دلار است، در حالی که در حال حاضر قیمت سلول در بخش بانکداری سلولی متوسط ​​تعیین شده است. 12 میلیون ریال

تنوع مجموعه های سلولی در بانک های سلولی انستیتو پاستور ایران / هزینه تامین سلول در کشور

نیاز به حمایت از بانک سلولی انستیتو پاستور ایران

وی تاکید کرد: با توجه به توانمندی های بالقوه بخش بانکداری سلولی و با بهره گیری از کادر مجرب و با کمک مسئولان این امکان وجود دارد که بانک سلولی انستیتو پاستور ایران به بانک سلولی پیشرو و پیشرو در منطقه تبدیل شود. همچنین این امکان وجود دارد که در صورت فراهم شدن زیرساخت های لازم با جداسازی سلول های ایمنی از بیمار و کشت آن در آزمایشگاه استریل با همکاری مراکز درمانی سلولی مذکور برای سلول درمانی بیماران دارای مشکل استفاده شود. امیدوارم در آینده نزدیک با بستر مناسب، پیشرفت بیشتری در ارائه خدمات هدفمند، تحقیق و تنوع بخشی به بخش بانکداری موبایلی حاصل شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا