اجتماعی

عکسی هشدارآمیز از تخت‌جمشید – سلام آنلاین

پایگاه جهانی تخت جمشید – تخت جمشید با چاپ عکس های قدیمی این اثر باستانی نسبت به خشکسالی و کم آبی در کشور هشدار داد.

به گزارش سلام آنلاین، این عکس به مناسبت سیزدهمین روز از فروردین ماه یک روز طبیعی با عنوان «سیزده بدر دهه 60» در صفحه رسمی اینستاگرام پایگاه میراث جهانی پرسپولیس – تخت جمشید منتشر شده است. بنای یادبود “و آن. “خشکسالی و کمبود آب” هشدار داده شده است، “بیایید این کشور را سخت تر بگیریم.”

بیش از یک دهه است که در سایت میراث جهانی تخت جمشید – تخت جمشید هشدار خشکسالی و نزول داده شده است. همچنین حمید فدایی مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید با بحران ریزش در استان فارس هشدار داد که علاوه بر خشکسالی، مدیریت نادرست آب و حفر غیرمجاز چاه ها به ویژه در مناطق پست مرودشت و مناطق تخت جمشید و تخت جمشید و … نقش رستم اصلی ترین عوامل مؤثر در وقوع ریزش بود.

سازمان میراث فرهنگی در سال 1395 در نامه ای به شهردار فارس نسبت به 16 هزار حلقه چاه در مرودشت که 50 درصد آنها غیرقانونی احداث شده اند هشدار داد و خواستار توقف حفر چاه های کشاورزی شد. سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای فارس صدور مجوز برای حفاری در مرودشت را متوقف کردند. این در حالی است که گزارش های منتشر شده از پایگاه میراث جهانی تخت جمشید حاکی از آن است که پس از دستور توقف، حفاری برخی چاه ها تایید شده است.

عکس پرسپولیس

سقوط اطراف تخت جمشید – پرسپولیس، 2016

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در سال 1397 نیز با اعتراض به کشت «برنج» با وجود خشکسالی در مرودشت و تخت جمشید، گفت: نشانه‌هایی از ترک‌هایی در «نقش رستم» و برخی مناطق بالای زمین تخت جمشید وجود دارد.

رئیس اداره آبفای فارس در سال 98 گفت: «زهکشی نامنظم آب‌های زیرزمینی استان فارس را در معرض خطر رانش زمین قرار داده است و این استان را به عنوان اولین استان در جهان تحت تأثیر رانش زمین قرار داده است. زمین در شرایط، رانش زمین». استاندارد ریزش 4 میلی متر در سال است، اما در فارس میانگین ریزش سالانه بین 6 تا 8 سانتی متر گزارش شده است.

بررسی‌های اخیر درباره پدیده سقوط در استان فارس نیز نشان می‌دهد که سقوط مرودشت مجموعه تاریخی «نقش رستم» را تحت تأثیر قرار داده و تا ارتفاع 300 متری بنای «تخت جمشید» را گسترش داده است. دانشگاه شیراز هشدار داد که اگر جلوی این روند گرفته نشود، فروپاشی در تخت جمشید رخ خواهد داد.

عزت الله رئیسی اردکانی، استاد گروه هیدرولوژی دانشگاه شیراز که آب و گرانش را در استان فارس مطالعه می کند، در مصاحبه ای در تابستان 1400 می گوید: «در این بررسی ها متوجه شکافی به عرض 300 متر شدیم، یک متر. و عمق 100 متر در «نقش رستم» حدود 30 سانتی متر افت را نشان می دهد و به همین دلیل وضعیت پرسپولیس تا این حد نگران کننده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا