عملیات خطرناک فیک‌نیوزها – سلام آنلاین

عملیات خطرناک فیک‌نیوزها - ایسنا

همانطور که رهبرانقلاب و مراجع این کشور اعلام کرده اند عملیات خونین شهید هانیه انجام خواهد شد اما طبق اعلام سپاه و در نظر گرفتن تدابیر نظامی و امنیتی، زمان، مکان و کیفیت. این عملیات چندان شناخته شده نیست، بنابراین بهتر است با انتشار مطالبی دقیقاً مخالف، از عملیات های بزرگ جلوگیری شود و از رسانه ها به عنوان دست یاری برای دفاع از کشور و جستجوی خون مجاهد شهید استفاده شود.

به گزارش سلام آنلاین به نقل از فرهیختگان، با آرام شدن موج قصه گویی ترور اسماعیل هنیه در تهران، موج دیگری از اخبار درباره زمان و میزان انتقام جویی در شبکه های اجتماعی ایجاد شد. این روند که در رویدادهای مشابه در گذشته شکل گرفت، در ارتباط با عملیات خونین رئیس دفتر سیاسی حماس دوباره ظاهر شد. با این حال، در این فرآیند، گروه ها و افرادی با ایده ها و اهداف متفاوت وجود دارند. برخی از آنها می خواهند با انتشار مطالب نادرست و گمراه کننده، رویارویی را سردرگم کرده و تأثیرات حمله نظامی آتی را عمیق تر کنند. این فعالیت رسانه ای در چنین شرایطی قابل قبول است، اما تا زمانی که هدف محتوای واهی دشمن خارجی باشد. یک جامعه محلی نیست. هدف سایر گروه ها از انتشار مطالب کذب، ارائه فعالانه رسانه های خود در مقاطع حساس است تا از انتشار و بازنشر هر گونه اطلاعات بدون توجه به صحت و سقم آن دریغ نکنند. این وضعیت از هیچ زاویه ای خوشایند نیست. در این شرایط اعتبار خود رسانه خدشه دار می شود و اعتماد مخاطب به آن رسانه و حتی اطلاعات اصلی از دست می رود.

زود حرف نزدم!
ایران بی سر و صدا و بدون اطلاع قبلی تصمیم گرفته است در این زمان قلب تل آویو را هدف قرار دهد. این اطلاعاتی است که طی دو روز گذشته توسط رسانه های کوچک و بزرگ کشور به نقل از CNN به اشتراک گذاشته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خبرگزاری عموماً چنین اطلاعاتی را منتشر نکرده، بلکه اطلاعاتی مبنی بر لغو پروازهای منطقه‌ای از جمله ایران، بیروت و ترکیه منتشر شده که واکنش مقامات رسمی را در پی داشته است. علی حمیه، وزیر حمل و نقل لبنان گفت: آنچه در مورد لغو پروازهای فرودگاه بیروت گفته می شود صحت ندارد و آنچه منتشر می شود اطلاعات نادرستی است. سعید چلباری، مدیر اجرایی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: پروازهای ترکیه به ایران و بالعکس در حال انجام است و لغو پروازهای ترکیه به ایران فقط یک شایعه و فضای سیستماتیک است. پروازها طبق برنامه در حال انجام است و تنها دو پرواز این شرکت از صبح تا صبح انجام شده است.
یکی از اولین اخباری که بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت، بیانیه یک مجری تلویزیون بود. مجری به حمله قریب الوقوع اشاره کرد و گفت: به حول و قوه الهی جهان در ساعات آینده شاهد صحنه های جالب و اتفاقات مهم بسیاری خواهد بود. وی در بخش بعدی با بازنگری در بیانیه خود با اشاره به اینکه جزئیاتی در این باره ندارم، افزود: انشاءالله در روزها یا حتی ساعات آینده ابعاد و اتفاقات مهم را خواهیم گفت. بعد از خونریزی اسماعیل هنیه.
سید محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و بین المللی در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار تصاویری از موشک سپاه خطاب به شهرک نشینان نوشت: «ترک کنید. آمده اند.» مقاله مرندی به عنوان مشاور وزارت امور خارجه بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت اما مرندی بعدا تاکید کرد که مشاور وزارت امور خارجه نیست. [قبلی] این سازمان اعلام نکرد که آیا موشک ها و پهپادها به زودی پرتاب خواهند شد یا خیر. علاوه بر این، رسانه های دیگری نیز از این ماجرا خبر دادند که برخی از رسانه ها بدون توجه به صحت و سقم اطلاعات، آن را منتشر کردند. اما انگیزه این حجم از اطلاعات مورد مناقشه قرار داده شده بر روی مخاطب چیست؟

اطلاعات نادرست در مورد اعصاب انسان
انتشار اطلاعات و اطلاعات نادرست از دیرباز وجود داشته است و اکنون این وظیفه بینندگان است که صحت مطالب در شبکه های اجتماعی را بررسی کنند. اما در چنین شرایط سختی این موضوع بیشتر هم می شود و به دلیل حجم زیاد نشریات، تشخیص اطلاعات درست از اطلاعات نادرست دشوار است. در نهایت، شبکه های خبری جعلی اهداف خاصی را برای کار خود دنبال می کنند.
1. ایجاد ترس در صهیون:

جنگ روانی از دیرباز یکی از راهبردهای شکست دشمن تلقی می شد و این اهمیت در دوران معاصر شکل جدی تری به خود گرفته است. ابزارها و فناوری های جدید به مردم این امکان را داده است که از راه دور موضوع مورد نظر خود را کنترل کنند، بنابراین یکی از اهداف انتشار این نوع اطلاعات، برهم زدن نظم روانی رژیم صهیونیستی است. اتفاقا در آخرین ساعات روز جمعه فیلم هایی از وضعیت خیابانی رژیم صهیونیستی منتشر شد که نشان از آرامش غیرعادی آنها داشت. تروریسم از منظر دیگری نیز حائز اهمیت است که می تواند با ایجاد سردرگمی در هسته رژیم، در را برای حملات سایبری باز کند. این حادثه همان شب رخ داد و رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که وب سایت رسمی اداره فرودگاه آنها به دلیل حمله سایبری مختل شده است.
2- انتشار اطلاعات نادرست و اهداف گمراه کننده:

یکی دیگر از اهداف اطلاعات نادرست، انتقال اطلاعات نادرست و گمراه کننده در مورد تجهیزات امنیتی و نظامی رژیم اشغالگر است، به عنوان مثال طراحی و اجرای سامانه دفاعی گنبد آهنین هزینه زیادی برای اسرائیل دارد. بر اساس هر باتری Iron Dome که شامل رادار، سیستم کنترل و پرتابگر می شود، حدود 50 میلیون دلار ارزش دارد. در سال 2021، کنگره آمریکا یک میلیارد دلار کمک اضافی به گنبد آهنین برای کمک به اسرائیل برای حفظ و بهبود این سیستم تصویب کرد. این در حالی است که روز جمعه و همزمان با انتشار این خبر، رسانه ها تصاویر ماهواره ای از ناو یو اس اس تئودور روزولت را منتشر کردند که بر اساس آن کشتی از خلیج فارس خارج شد و در تنگه هرمز فرود آمد. و در دریای عمان.
ایجاد تروریسم، انتقال اطلاعات نادرست و تحمیل هزینه های گزاف باید به گونه ای انجام شود که تاثیر خود را بر مخاطبان هدف یعنی رژیم صهیونیستی بگذارد نه اینکه هدف گذاری های داخلی و آسیب رساندن به جامعه ما باشد. در اوایل تشکیل دولت جدید، زیر پا گذاشتن این شرایط و انتشار اطلاعات نادرست در داخل، نه تنها تأثیری بر جامعه هدف نداشت، بلکه تصمیم گیران این بخش را با چالش هایی مواجه کرد و امنیت روانی جامعه را نیز مختل کرد. .

اطلاعات نادرست به خود اشاره دارد
انتشار اطلاعات نادرست توسط برخی رسانه ها در وهله اول اعتبار آن رسانه را تضعیف می کند. وقتی رسانه ای در چنین شرایط حساسی اقدام به انتشار اطلاعات نادرست می کند، کم کم اعتماد مخاطبان به آن رسانه از دست می رود و منبع اطلاعاتی موثق را جایگزین آن می کند. از سوی دیگر، در برخی موارد، انتشار اطلاعات نادرست می تواند منجر به عواقب قانونی شود. به ویژه در شرایط کنونی کشور و با توجه به تنش های منطقه ای، سهل انگاری در انتشار اخبار امنیتی و نظامی می تواند علاوه بر بر هم زدن آرامش جامعه، تبعات قانونی نیز داشته باشد. از سوی دیگر، ارسال اطلاعاتی که واقعاً به آن اندازه که امشب می بینیم در شبکه های اجتماعی زیاد نیست، می تواند منجر به خسته شدن بینندگان از اطلاعات و از بین بردن جذابیت موضوع شود. وقتی موضوعی با اطلاعات جعلی همراه باشد، اهمیت آن در نظر مخاطب کم می شود. به این ترتیب مخاطب به این نتیجه می‌رسد که موضوع بی‌اهمیت و ارزش تداوم ندارد، زیرا تناقض و نادرستی زیادی درباره آن منتشر می‌شود. در دنیای پرشتاب امروزی، غرق شدن در اطلاعات نادرست آسان است. این باعث می شود بینندگان از تماشای چنین رویدادهای مهم در سطح بین المللی خودداری کنند.
علیرغم تمامی اطلاعات ضد و نقیض منتشر شده در روز جمعه درباره حمله ایران به رژیم صهیونیستی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته سومین بیانیه خود را درباره جنایات رژیم صهیونیستی در شهادت اسماعیل هنیه منتشر کرد. در این بیانیه آمده است که این عملیات توسط رژیم صهیونیستی و با حمایت دولت جنایتکار آمریکا طراحی و اجرا شده است. همراه با یک انفجار قوی، از خارج از منطقه استقرار محل اقامت مهمانان انجام شد. در پایان این اطلاعیه تاکید شده است که خونریزی شهید اسماعیل هنیه روشن است و رژیم ماجراجوی صهیونیستی و تروریست ها پاسخ سختی به این جنایت خواهند داد که در زمان مناسب “مجازات اشد” است .
همانطور که رهبرانقلاب و مراجع این کشور اعلام کردند، عملیات خون‌شکنی شهید هانیه انجام می‌شود، اما طبق اعلام سپاه و با در نظر گرفتن تدابیر نظامی و امنیتی، زمان، مکان و کیفیت عملیات مشخص نیست بهتر است با انتشار مطالب متناقض واقعی، از عملیات اصلی جلوگیری شود و از رسانه ها به عنوان کمکی برای دفاع و خونریزی مجاهد شهید استفاده شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا