تازه های کسب و کارعمومی

علت سفید شدن طلا زرد

تبدیل طلای زرد به سفید و یا تبدیل کردن طلا سفید به طلای زرد یکی از دغدغه‌های افرادی است که از فرم و طراحی کلی یک تکه طلا خوششان آمده است اما رنگ آن را به هر دلیلی نمی‌پسندند. این موضوع می‌تواند برای بسیاری از افراد سبب آن شود که از خرید آن طلا صرف نظر کنند، اما اگر امکان تغییر دادن رنگ آن وجود داشته باشد، چطور؟ در ادامه به امکان تبدیل طلای زرد به سفید و همچنین دیگر مواردی که عمدتاً مربوط به رنگ طلا می‌شود، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آیا طلای زرد سفید می‌شود؟

تبدیل طلای زرد به سفید امکان‌پذیر است. این روش سخت تر و پرهزینه تر است. برای آن که بتوانید این کار را انجام دهید، لازم است حتماً به کارگاه‌های طلا‌سازی و یا طلا فروشی‌هایی که دارای کارگاه طلا‌سازی هستند، مراجعه کنید. برای آن که طلای زرد سفید شود باید حتماً آن را ذوب کرد. برای ذوب کردن طلا نیز باید دمای آن را به ۱۰۶۴ درجه سانتی گراد رساند. این کار به این خاطر انجام می‌شود که باید آلیاژ‌های دیگر را از طلا جدا کرد و سپس مجدداً آلیاژ‌های مخصوص را به طلا اضافه کرد که بتوان آن را به طلای سفید تبدیل کرد. >>

روش دوم استفاده از روش های آبکاری است که دائمی نیست ولی هزینه پایین تری دارد.

هزینه تبدیل طلای زرد به سفید

اما هزینه تبدیل طلای زرد به سفید بنا به روش انجام کار تعیین می شود. هر کدام از روشها سبب می‌شود قیمت نهایی این کار بالاتر یا پایین‌تر از حد معمول رود. در روش ذوب کردن و ساخت مجدد طلا، فرایند تبدیل کردن طلای زرد به سفید می‌تواند وقت گیر و سخت بوده و مسلماً قیمت آن بیشتر از روش آبکاری طلا است. مساله بعدی آن است که طلای مورد نظر شما تا چند گرم است و چقدر ظریف کاری دارد، زیرا طلا باید ذوب شده و مجدداً باید آن را بسازند.

تبدیل طلای سفید به زرد

برای تبدیل طلای سفید به زرد می توانید از روش آبکاری طلا استفاده کنید. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که این تغییر رنگ نمی‌تواند دائمی باشد و به مرور زمان از بین می‌رود. در کل استفاده کردن از روش آبکاری با استفاده از آب طلا می‌تواند رنگ طلا را به خوبی تغییر دهد و آن را زرد کند.

چرا بعضی از طلا‌ها خیلی زرد است؟

بسیاری از اوقات که به طلا فروشی مراجعه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که بسیاری از طلا‌ها دارای رنگ زرد زیادی هستند. این موضوع به دلیل آن است که طلا‌های زرد رنگ دارای مقدار بیشتری طلا بوده و عیار آن‌ها بالاتر است.اگر زردی بیش از حد طلا را نمی پسندید، می توانید طلا با عیار کمتر را خریداری نمایید. >>

چگونه طلای زرد را کمرنگ کنیم؟

گاهی اوقات طلا‌هایی که خریداری می‌کنید دارای رنگ زرد پر رنگی هستند. این موضوع برای برخی از افراد جالب بوده و برخی دیگر آن را دوست ندارند. اگر شما نیز می‌خواهید طلای زرد پر رنگ خود را کمرنگ‌تر کنید صرفاً کافی است تا به صورت دائمی از آن استفاده کنید و آن را در معرض آب قرار دهید. این کار سبب می‌شود تا مولکول‌های سطحی اکسید شده و رنگ طلا کدرتر و کمرنگ‌تر شود.

علت سبز یا قرمز شدن طلا

گاهی اوقات می‌بینیم که طلایی که وجود دارد به طیف سبز و یا قرمز درمی آید. این موضوع به دلیل عناصری است که در ترکیب با طلا وجود دارد. طلای زرد از ترکیب شدن طلا و مس درست می‌شود. اگر مقدار مس بیشتر باشد، طلا به رنگ قرمزی در می‌آید، اما اگر مقدار طلا بیشتر باشد، طلای مورد نظر زردتر خواهد شد.

این در حالی است که اگر طلا و عنصر روی را با هم ترکیب کنند، طلا دارای طیف سبز خواهد شد. طبف سبز طلا اگر مقدار روی بیشتری وجود داشته باشد، دیده می‌شود. بنابراین تغییر کردن رنگ طلا به دلیل زیادتر بودن مقدار مس و یا روی موجود در طلا است.

علت سفید شدن طلای زرد

گاهی اوقات طلای زردی که خریداری می‌کنید به مرور زمان رنگ خود را از دست داده و سفید می‌شود. این موضوع می‌تواند تنها یک دلیل داشته باشد و آن هم تغییر دادن رنگ طلا است. همان طور که تبدیل طلای زرد به سفید امکان‌پذیر است، تبدیل کردن طلای سفید به زرد نیز ممکن می‌باشد. زمانی که مواد آبکاری شده بر روی طلای سفید از بین بروند، کم کم طلا به رنگ اصلی خودش یعنی سفید برمی گردد. >>

علت تغییر رنگ طلای زرد

  1. ناخالص بودن طلا و وجود آلیاژهای دیگر در ترکیبات آن
  2. ضعیف بودن آبکاری طلا که در آن لایه طلا نازک بوده و طی زمان آبکاری از بین می رود و ماده پایه نمایان می شود.

جمع‌بندی

تبدیل طلای زرد به سفید می‌تواند با استفاده از روش‌های بالا امکان‌پذیر باشد و هزینه‌های متفاوتی نیز با توجه به طلای مورد نظر و مقدار مواد استفاده شده دارد. بهترین کار آن است که این کار را در فروشگاه و طلا فروشی‌های معتبری انجام دهید که از بابت خدمات آن‌ها مطمئن هستید. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که معمولاً تغییر دادن رنگ طلا می‌تواند در گذر زمان مجدد تغییر پیدا کند و چندین بار ناچار شوید تا آبکاری را انجام دهید. با این وجود اگر مواد استفاده شده باکیفیت باشند، مدت زمان ماندگاری رنگ طلا بیشتر خواهد شد.

علت تغییر رنگ طلای زرد به دلیل وجود برخی آلیاژهای دیگر است که مقاومت کمتری نسبت به طلا دارند. در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. آیا تا به حال یک النگو طلا پیدا کرده اید که به رنگ مسی درآمده باشد و فکر کنید چرا؟

جواهرات طلا به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهند؛ زیرا طلای خالص نیستند. خود طلا معمولاً تغییر نمی‌کند، اما این اجزای دیگر هستند که در طول زمان کدر می‌شوند. همچنین علت تغییر رنگ طلای زرد ممکن است ناشی از تکنیک‌های ضعیف آبکاری طلا باشد که در آن لایه طلا بیش از حد نازک است و در نهایت، از طریق اصطکاک، فرسوده می‌شود و ماده پایه را آشکار می‌کند. با خرید جواهر فروشی حقانی در گوگل مپ به یک شعبه آنلاین 24 ساعته دسترسی دارید که از هر کجا و در هر زمان می‌توانید با چند کلیک ساده سفارش خود را ثبت نمایید.

آیا فلز طلا دچار تغییر رنگ می‌شود؟

طلا یک فلز مقاوم در برابر کدر شدن است، بنابراین تغییر رنگ نمی‌دهد. این به این دلیل است که طلا رتبه‌ی واکنش پذیری پایینی دارد. در شیمی، واکنش‌پذیری  عناصر رانشان می‌دهد و می‌گوید که یک عنصر چقدر احتمال دارد که الکترون‌ها را از دست بدهد و یون‌های مثبت تشکیل دهد. هر چه احتمال این اتفاق بیشتر باشد، عنصر واکنش پذیرتر است.

برای آزمایش واکنش پذیری یک عنصر، شیمیدان‌ها آن را در معرض آب، اسیدها و بخار قرار می‌دهند. به عنوان مثال، هنگامی که عنصری با واکنش پذیری بالا، مانند فلز پتاسیم، در آب قرار می‌گیرد، به سرعت واکنش می‌دهد و گاز هیدروژن و حرارت کافی برای احتراق در مقادیر مناسب تولید می‌کند.

از طرف دیگر وقتی طلایی که واکنش پذیری پایینی دارد در آب، بخار یا حمام اسیدهای رقیق قرار می‌گیرد، واکنش نشان نمی‌دهد. بنابراین علت تغییر رنگ طلای زرد تنها به خود طلا وابسته نیست.

بیشتر بخوانید

علت قرمز شدن طلای زرد

اگرچه ماهیت شیمیایی طلا تغییر رنگ نمی‌دهد، آلیاژهای طلا بسته به ترکیب با سرعت‌های متفاوتی تغییر رنگ می‌دهند. به عنوان مثال نقره، مس، آهن، روی و آلومینیوم معمولاً در درصدهای مختلف به طلا اضافه می‌شوند تا آلیاژهای طلای مختلف ایجاد کنند.

این فلزات دارای درجه واکنش پذیری بالاتری نسبت به طلا هستند، به این معنی که سریعتر تغییر رنگ می‌دهند. این تغییر رنگ ممکن است به قرمز تبدیل شود. همچنین علت سیاه شدن طلای زرد به همین موضوع وابسته است.

در شیمی، این واکنش زمانی که فلزات با هم مخلوط می‌شوند، جابجایی نامیده می‌شود. اکسیداسیون یکی دیگر از واکنش‌های شیمیایی است که می‌تواند باعث تغییر رنگ در آلیاژهای طلا شود. هنگامی که فلز اکسید می‌شود، با قرار گرفتن در معرض اکسیژن، الکترون های خود را از دست می‌دهد.

باز هم، چون طلای خالص واکنش پذیری کمی دارد، احتمال اکسید شدن آن بسیار کم است، اما سایر فلزات موجود در آلیاژهای طلا این کار را انجام می‌دهند.

چرا از آلیاژهای طلا استفاده می‌کنیم؟

طلا به خودی خود یک فلز بسیار نرم است که استفاده از آن را برای کاربردهای عملی چالش برانگیز می‌کند. اگرچه آلیاژهای طلا می‌توانند با گذشت زمان تغییر رنگ دهند، اما آلیاژهای طلا از مزایای تقویت طلا، ایجاد مجموعه‌ای از رنگ‌ها و تغییر ارزش برخوردار هستند.

هر چه درصد طلا در یک آلیاژ بیشتر باشد، که معمولاً با ارزش قیراط آن مشخص می شود، تغییر رنگ آن بیشتر طول می کشد. اگرچه بیشتر آلیاژهای طلا با گذشت زمان کدر می‌شوند، مراقبت و پرداخت مناسب می‌تواند آنها را به درخشش اولیه خود بازگرداند.

آبکاری طلای کدر

آبکاری طلا زمانی است که یک لایه نازک از طلا با استفاده از الکتریسیته به یک فلز پایه پیوند شیمیایی می‌دهد. برای آبکاری طلا با کیفیت بالا، این فرآیند چندین بار تکرار می‌شود تا چندین لایه طلا ساخته شود. روش‌های مناسب آبکاری طلا از طلای خالص استفاده می‌کنند؛ زیرا فلز پایه با واکنش‌پذیری بالاتر در معرض عناصر قرار نمی‌گیرد. در این مثال، تنها زمانی که فلز پایه در معرض دید قرار می‌گیرد، تغییر رنگ رخ می‌دهد.

آبکاری بی کیفیت با استفاده از آلیاژ طلای کم عیار معمولاً منجر به لایه‌های نازک‌تر یا نادرست‌تر می‌شود که فرسوده شده و به فلز پایه اجازه می‌دهد تا به سرعت کدر شود. تغییر رنگ ناشی از فلزات پایه در معرض دید را می توان با آبکاری مجدد جسم بازسازی کرد. آبکاری مجدد نیز ممکن است به بازیابی اقلام بد آبکاری شده کمک کند. با این حال، به دلیل ماهیت شیمیایی پیچیده‌تر آلیاژهای طلا، می‌تواند دشوارتر باشد.

حقایق آبکاری

آبکاری از جریان الکتریکی برای پیوند شیمیایی فلزات از طریق ذوب جزئی آنها استفاده می‌کند. پوشش های آبکاری شده تقریباً 0.0002 اینچ ضخامت دارند. با گذشت زمان، لایه‌های آبکاری شده می‌توانند با ساییدگی از بین بروند، اما به دلیل پیوند شیمیایی بین فلزات، پوسته پوسته یا جدا نمی‌شوند.

چندین لایه فلز را می توان آبکاری کرد. از آنجایی که پیوند طلا با برخی فلزات مانند نقره و تیتانیوم بهتر از سایر فلزات مانند مس یا نیکل است، پیوندهای فلزی مختلف باعث ماندگاری طولانی‌تر صفحات طلا می‌شود. برای محافظت بیشتر از پایه نیز لایه سطحی را ضخیم می‌کند. گاهی اوقات مقدار کمی نیکل یا کبالت به خود طلا اضافه می‌شود و آن را سفت می‌کند. اشیاء با روکش طلای تیره یا فرسوده را می‌توان برای افزایش درخشندگی و عملکرد آنها دوباره روکش کرد.

آیا طلای زرد سفید می‌شود؟

تغییر رنگ طلای زرد به سفید باید توسط فردی متخصص و ماهر در این زمینه انجام شود. انجام این مرحله بسیار حساس و دقیق است؛ بنابراین باید در کارگاه‌های طلا سازی و تعمیرات طلا انجام شود.

برای سفید شدن طلای زرد، باید طلای زرد را ذوب کرد. هنگامی که طلا به دمای بالاتر از 1064 درجه سانتی‌گراد برسد از آلیاژهای دیگر جدا می‌شود. سپس با افزودن آلیاژ مخصوص به طلای ذوب شده، آن را به طلای سفید تبدیل می‌کنند. معمولا علت تغییر رنگ طلای زرد به سفید تغییر سلایق و ناتوانی در تعویض آن قطعه از طلا می‌باشد. با توجه به اینکه در فروشگاه طلافروشی حقانی فرایند بررسی، مقایسه و خرید و فروش طلا اینترنتی انجام می شود، از تجمع بیهوده در طلافروشی و همچنین اتلاف وقت جلوگیری می شود.

چگونه طلای زرد را کمرنگ کنیم؟

علت تغییر رنگ طلای زرد و کدر شدن آن، به دلیل استفاده‌ی مداوم می‌باشد. برای کمرنگ شدن طلای زرد باید از آن به طور مداوم استفاده کنید و در معرض آب و بخار قرار دهید. زیرا هنگامی که آلیاژهای موجود در طلا در معرض اکسیژن قرار بگیرند، واکنش نشان داده و دچار کدری و ماتی خاصی می‌شوند.

بنابراین برای نگهداری صحیح و اصولی از قطعات طلا، مثلا ، باید در هنگام شست و شو آنها را خارج کنید. علاوه بر آن در معرض مواد شوینده‌ و اسیدی قوی قرار نگیرند. حتی هنگامی که از آنها استفاده نمی‌کنید، باید در جعبه جواهرات مخصوص به دور از نور و گرد و غبار قرار دهید.

 

دکمه بازگشت به بالا