اجتماعی

علت آلودگی شدید هوای تهران چه بود؟

رئیس مرکز ملی مدیریت اقلیم و خشکسالی با بیان اینکه میزان بارندگی در تهران به 40 درصد کمتر از حد نرمال رسیده است، گفت: خشکسالی در آبگیرهای جنوب البرز و جنوب غرب تهران و وزش باد شدید است. غبارروبی در تهران طی دو روز گذشته.

به گزارش سلام آنلاینعلیرغم اینکه فصل بهار فصل رشد و نمو پوشش گیاهی است، در این فصل شاهد افزایش ریزگردها، آلودگی شدید و تداوم چند روزه در تهران هستیم. الان در تابستان هم این وضعیت را تجربه می کنیم.

احد تعزیفی در گفت وگو با سلام آنلاین، درباره علل و منشأ ریزگردها در دو روز گذشته در تهران گفت: منطقه‌ای در جنوب البرز و جنوب غرب تهران وجود دارد که در آن سیل فصلی و سیلاب بهاری وجود دارد. در آنجا جمع می شدند و نی می کاشتند، اما متأسفانه هم به دلیل کاهش شدید بارندگی که به 40 درصد کمتر از حد نرمال رسیده بود و هم به دلیل برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، فضای داخلی منطقه افزایش یافته و در نتیجه به یک منطقه تبدیل شده است. منطقه کویری

وی با بیان اینکه در برخی مناطق جنوب البرز و جنوب غرب تهران نیز آب کشاورزی رواج داشت، گفت: به دلیل کمبود آب متوقف شد و کانون های گرد و غبار راه اندازی شد که باعث گرد و غبار و آلودگی شد. دو روز اخیر در تهران است.

رئیس مرکز ملی مدیریت اقلیم و خشکسالی با تایید احتمال تداوم آلودگی هوا خاطرنشان کرد: تداوم آلودگی هوا و گرد و غبار به این معنا نیست که امروز و آینده گرد و غبار بیشتری خواهیم داشت، بلکه به این معناست که در صورت وزش باد شدید آن دوباره برمی گردد، گرد و غبار تشکیل می شود. آلودگی هوای تهران به دلیل هجوم جریان‌های پرفشار شمال و شمال کاهش می‌یابد، اما با وزش باد شدید دیگر به دلیل سهولت گرد و غبار و آلودگی هوا ممکن است یک بار اتفاق بیفتد.

وی درباره اثرات گرد و غبار در سایر نقاط کشور توضیح داد: گرد و غبار در استان های مرزی ایلام، خوزستان و بوشهر ناشی از وزش باد شدید بر فراز عراق و سوریه است که گرد و غبار را به سمت جنوب غرب و جنوب جنوب آورده است. بنابراین، ریزگردها و خاک این مناطق از خارج از کشور سرچشمه می گیرد.

وی در پایان کار توضیح داد که افزایش گرد و غباری که در شرق ایران مانند سیستان و بلوچستان، شمال هرمزگان و جنوب کرمان رخ می دهد، منشأ دریاچه خشک هامون و باد 120 روزه است. سیستان. و بلوچستان که از شمال می وزد و گرد و غبار آن را از بستر هامون بیرون می آورد و به نواحی جنوبی سیستان و بلوچستان و جنوب غرب پاکستان و حتی شمال هند و استان هرمزگان و شمال خلیج فارس منتقل می کند. .

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا