عفو «گناهان صغیره» ارتشیان دورۀ شاه

عفو «گناهان صغیره» ارتشیان دورۀ شاه

امام خمینی (ره) در حالی که هنوز قانون اساسی جدید برای تعیین سمت فرماندهی کل قوا تدوین نشده است، روز سه شنبه 26 فروردین 1358 با صدور بیانیه ای بر بخشش گناهان تأکید کرد. اندک «از سوی ارتش». . روز ارتش بر نمایش عمومی تجهیزات نظامی و اعلام همبستگی با مردم تاکید کرد.

به گزارش سلام آنلاین در یادداشتی در عصر ایران در مقاله مهرداد خدیر آمده است: امروز 30 فروردین ماه به عنوان روز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است و پس از گذشت دو سال (1399 و 1400) که به دلیل فوران رژه برگزار نشد. اوج ویروس کووید 19 ما دیده ایم. مراسم ویژه.

نامگذاری روز مناسب است و البته در مورد روز ارتش ممکن است این سوال پیش بیاید که مناسبت چیست؟

تصاویری از تیمسار قرنی، اولین فرمانده پس از انقلاب که توسط فرقان ترور شد و سپهبد صیاد شیرازی، فرمانده ارتش در دوران جنگ، حکایت از آن دارد که برای هر دو مورد است. اما اینطور نیست و باید داستان را به صورت تاریخی دید و روایت کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357، وضعیت ارتش، یکی از مهمترین ارکان حکومت شاهنشاهی نامشخص ماند. اولین گروهی که در 26 بهمن 1357 اعدام شدند، چهار ژنرال ارتش بودند: سپهبد نعمت الله نصیری (رئیس سوم ساواک)، سپهبد رحیمی (فرماندار نظامی تهران)، سپهبد خسروداد (فرمانده نیروی هوایی) و سپهبد ناجی (فرماندار نظامی). اصفهان). .

یک دیدگاه ارتش را غیر قابل اعتماد می دانست و خواستار انحلال و ایجاد ارتش جدید بود. این صحنه یک ماه پس از پیروزی انقلاب در اولین نشست مجاهدین خلق در دانشگاه تهران به طور رسمی توسط مسعود رجوی اعلام شد و تیتر یک روزنامه کیهان شد.

دیدگاه دوم معتقد به پاکسازی ارتش و بها دادن به نیروی مرکزی بود و در عین حال نهادی جدید برای رسیدگی به احتمال کودتا و جلوگیری از تکرار آن در 28 مرداد 1332 ایجاد کرد. دولت موقت به دیدگاه دوم اعتقاد داشت و بر این اساس سپهبد ولی قرنی که کودتای نافرجامی را در رژیم پهلوی طراحی کرده بود به ستاد کل انتخاب شد. پس از تیمسار ریاحی، رئیس ستاد دولت ملی، دکتر مصدق که در دولت بازرگان وزیر دفاع شد، دکتر مصطفی چمران به این سمت منصوب شد. در آن زمان وزارت دفاع ملی صرفاً نقش حمایتی و لجستیکی نداشت و وزیر جدید پاکسازی ارتش را اعلام کرد.

شورای انقلاب و خود ائمه اطهار نیز همین نظر را دارند. همزمان تحرکاتی در غرب کشور صورت گرفت و به ویژه نقده به کانون درگیری تبدیل شد. با اعزام نیروها به نقده، اعتماد نیروهای انقلابی به ارتش بیشتر شد و امام خمینی (ره) در حالی که هنوز قانون اساسی جدیدی برای تعیین سمت فرماندهی کل قوا تدوین نشده بود، معافیت صادر کردند. سه شنبه 29 فروردین 1358 گناهان صغیره » نظامیان تاکید کردند و با اعلام روز چهارشنبه 29 فروردین 1358 به عنوان روز ارتش بر نمایش عمومی تجهیزات نظامی و اعلام ارتباط با مردم تاکید کردند. این زمانی بود که سپهبد قرنی از سمت خود به عنوان رئیس ستاد ارتش برکنار شد و سرلشکر ناصر فربد مسئولیت را بر عهده گرفت.

بنابراین، این تصور که مناسبت روز ارتش، سالروز ترور و شهادت سردار قرنی است، نادرست است زیرا چهارشنبه 30 فروردین 1358 روز ارتش است، اما قرنی «قرنی» را – در دوشنبه – اشتباه نوشت. 3 می و کمتر یک هفته بعد ترور شدند. در حالی که او دیگر رئیس ارتش نیست. ترور سپهبد صیاد شیرازی در اواخر فروردین اما نزدیک به 20 سال پس از اعلام 29 فروردین به عنوان روز ارتش بود.

معمولا روز نوزدهم بهمن ماه، روز وحدت نیروی هوایی با انقلاب و حضور آنها در مدرسه رفاه، برای نامگذاری آن به نام روز ارتش مناسبتر است، اما رهبری انقلاب نمی خواهند تا 19 صبر کنند. بهمن و تصمیم به پاکسازی ارتش در فروردین گرفت. 19 بهمن ماه برای نیروی هوایی به یک روز خاص تبدیل شده است.

اعلام 29 فروردین به عنوان روز ارتش و نمایش تجهیزات نظامی سه پیام دارد:

اولاً، اعدام و اعدام رهبران و فرماندهان ارشد ارتش شاهنشاهی به همه طبقات سرایت نکرد. به ویژه، پیام مکتوب به وضوح بر بخشش گناهان صغیره یا جرایم صغیره توسط ارتش تأکید دارد. «گناه صغیره» نیز به معنای همکاری نظامیان در حدی است که در چارچوب امنیت کشور توجیه شود، نه همکاری با ساواک یا نیروی انتظامی در سرکوب جمعیت. دوم اینکه ارتش منحل نخواهد شد و خواسته های گروه هایی مانند مجاهدین خلق رسما رد خواهد شد.

پیام سوم این است که دشمنان خارجی و گروه های داخلی ارتش را ضعیف و غیرحرفه ای فرض نکنند و فقط به فکر حمله باشند. زیرا هرگاه در ایران حکومت مرکزی و ارتش تضعیف می شود، تلاش برای جداسازی آنها صورت می گیرد و البته نگرانی نیز وجود دارد. (برخی به کودتای نوژه نیز نگاه می کنند و معتقدند که هدف اصلی از خلع سلاح حمله به عراق و انحراف نیروها از چشمان انقلاب است و این اعدام به رابطه ارتش با دولت جدید لطمه می زند).

در 30 فروردین 1358 بر حضور نیروها در خیابان ها تاکید شد و در قم از مقابل بیت امام خمینی (ره) عبور کردند و ارتش متلاشی شد.

در تهران و شهرستانها استقبال گرمی از مردم شد و همه جا شعار تنها ارتش فداکاری سر داده شد و گاه به آن ارتش ملی ایثار پاسخ داده شد و اینطور به نظر می رسد. نه همان ارتش، برای چندین دهه، اطاعت از شاه آموزش دیده، مسلح و مسلح شد و او با سلطنت سوگند یاد کرد و با سقوط سلطنت، ژنرال های ارشد آن با ارتش مواجه شدند.جوخه بلافاصله.

از آن زمان، 19 آوریل هر ساله به عنوان روز ارتش جشن گرفته می شود.

تعداد شهدای جنگ هشت ساله 48000 نفر اعلام شد و علیرغم شنیده شدن زمزمه های انحلال ارتش بلافاصله پس از کشف کودتای نوژه در تابستان 1359 و با شروع جنگ. در مورد نیاز به نیرو تردید وجود دارد.

اگرچه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از ابتدای انقلاب تشکیل شده بود و تصور می شد تنها نهاد مقابله با تهدید کودتا است، به سرعت تثبیت شد و نقش اساسی در جنگ ایفا کرد و به یک نکته مهم تبدیل شد. نهادهای جمهوری اسلامی. تا جایی که در معادله محلی هم نقش دارد.

مناسبت 29 فروردین در واقع سالگرد پیام آمرزش برای “گناهان صغیره” ارتش شاهنشاهی و فعالیت های جدید آنها با عنوان “ارتش جمهوری اسلامی ایران” است.

43 سال بعد از پیروزی انقلاب 1357 البته دیگر جانبازی وجود ندارد و اکثر بازنشستگان می توانند جانباز پیدا کنند و اکنون فرماندهان ارتش هستند که انتخاب می کنند. دانشکده افسری چند ماه پس از اعلام 29 فروردین 1358. او به درجه فرماندهی سلسله مراتبی رسید و سابقه قبلی نداشت.

اما جای تعجب نیست که ارتش در جمهوری اسلامی نقشی کاملاً متفاوت با ارتش در دولت قبل دارد و جز در مورد جنگ و نجات در موارد خاص، کمتر از زندگی ارتشی و پرسنلی می شنویم. مطالبات تکرار نشد، رسانه ها زیاد حضور نداشتند. البته در نوروز امسال گفتگوهای جالبی با فرمانده کل ارتش و در شبکه افق با بازی فرهاد جم (بازیگر) پخش شد. فرماندهی که یک سال پس از پیروزی انقلاب از هرج و مرج در قم به ارتش پیوست. این در حالی است که فرماندهان ارتش سال‌ها در دولت گذشته، اگر نه در سطح فرماندهی بالاتر، اما با آموزش و مشارکت در ارکان خود، سابقه دارند.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا