علمی و پزشکی

عطش «شبکه نمایش خانگی» برای نمایش دخانیات/علت «فروش موقت» سیگار در دکه‌های مطبوعاتی

مدیر دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، کم هزینه بودن و استفاده گسترده از دخانیات در بین نوجوانان و نوجوانان را به این سوال نسبت می دهد که چرا، می خواهید نشان دهید که مصرف دخانیات در شبکه های تلویزیونی خانگی افزایش یافته است؟ و از ارائه محصولات دخانی انتقاد کرد.

مهندس بهزاد ولی زاده همزمان با روز جهانی بدون دخانیات در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با اشاره به افزایش مصرف دخانیات به ویژه در بین نوجوانان و جوانان یکی از دلایل افزایش مصرف این گروه را پایین بودن قیمت و در دسترس بودن محصولات دخانی دانست و بله و سوء استفاده های فراوان از جمله تبلیغات ، حراجی. سیگار نخی و سیگارهای قاچاق.

وی با تاکید بر اینکه اگر هدف کاهش مصرف محقق شود باید به کل زنجیره نگاه کنیم، گفت: خوشبختانه دادستان کل کشور در اجرای قانون از ما حمایت کرده و دستورالعمل ها در حال پیگیری است. تمام تخلفات در سطح عرضه می توان به آن پرداخت.» خیلی درد داره

چرا مجوز فروش محصولات دخانی خاص نیست؟

ولی زاده تاکید کرد: هر فردی که مرتکب جرم شود و به خردسال زیر 18 سال تنباکو بفروشد باید جریمه نقدی شود و مجوز او برای اجرای حکم برای همیشه لغو شود. وقتی تعداد زیادی از اتحادیه ها بدون مجوز برای فروش دخانیات فعالیت می کنند و حتی کسانی که مجوز دارند آن را تمدید نمی کنند، به این معنی است که مجوز فروش ارزش خاصی ندارد. ما توافقات زیادی در مورد خرید و فروش محصولات دخانی غیر منطبق داریم. بنابراین تا زمانی که تعهد ملی برای کاهش مصرف وجود نداشته باشد، مشکل خواهیم داشت.

انتقاد از نمایش و تبلیغ دخانیات در سایت های نمایش خانگی

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با انتقاد از نمایش و تبلیغ سیگار در تلویزیون خانگی گفت: در اداره کل مبارزه با دخانیات تاییدیه زیادی داریم و از وزارت بهداشت درخواست کرده ایم. فرهنگ و اسلام برای افزایش تولید این گونه مطالب.

وی افزود: از برخی بازیگران می شنویم که کارگردان برای بازی در نقش برای همیشه از آنها خواسته سیگار بکشند، حتی خود شخصیت هم سیگار نمی کشد اما آنها برای دریافت نقش می خواهند سیگار بکشند. اما چرا یک کارگردان باید چنین نیازی به بازیگران خود داشته باشد؟

چرا عطش سیگار در شبکه خانگی افزایش یافته است؟

وی افزود: اینها باید از نظر قانونی ریشه یابی شود. چرا عطش سیگار در شبکه خانگی افزایش یافته است؟ جوانی با نمایش سیگار تصور می کند که سیگار برای او چهره اجتماعی خاصی دارد، نوعی خیانت به نسل جوان است. اگر این روند ادامه یابد، متاسفانه قوانین کنترل دخانیات کارایی خود را از دست خواهند داد. ترکیه، همسایه ما، آیا صحنه سیگار کشیدن در تئاتر دارد؟ من نمی گویم درصد مصرف در آن کشور کم است، اما مهار تبلیغات دخانیات برای آنها اولویت دارد و فرهنگ سازی می کنند.

دلایل فروش موقت تنباکو در دکه های روزنامه فروشی

وی در خصوص اجرای طرح های موقت برای فروش فرآورده های دخانی در دکه های روزنامه فروشی گفت: بدیهی است مشکل صدور مجوز فروش موقت و تعاریف این صنوف در سامانه اصناف کشور که توسط نمایندگان اتاق اصناف در جلسه و یک جلسه اعلام شده است، وجود دارد. مدت سال درخواست می شود. اجرای پروژه باید از زمانی که ثبت نماینده آنها در سامانه صنفی انجام می شود در نظر گرفته شود. هدف از این سیاست افزایش شفافیت زنجیره تامین و جلوگیری از فروش تقلبی است.

آیا کد رهگیری محصولات دخانی انتظارات را برآورده کرد؟

وی به اجرای طرح یکپارچه سازی کدهای رهگیری محصولات دخانی اشاره کرد و گفت: این طرح آنچنان که انتظار می رفت شفافیت نیاورد. اگر نتوانیم بانک اطلاعاتی را از این طریق محاسبه کنیم، مثل این است که هیچ کاری نکرده ایم و نمی دانیم که حجم تولیدات داخلی به مصرف داخلی رسیده یا به خارج از کشور رفته است؟ وقتی تعداد تولید مشخص است، باید بدانیم تولید به کجا می رود؟ سیستم کد رهگیری باید بتواند دقیقاً به ما بگوید که هر محصول دخانی پس از تولید در کجا قرار دارد.

انتقاد از اجرای سیاست های حمایتی شرکت های دخانی

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس اشاره کرد که “فروپاشی شرکت دخانیات” وی خواند که موضوع شرکت های دخانیات در کمیسیون های مربوطه در شورای اسلامی در حال بررسی است. بحث قانون انحصار و خصوصی سازی شرکت های دخانیات اشتباه و مشکل ساز است اما آیا دولت باید مشکلات آنها را حل کند؟ چرا باید نگران شرکت های خصوصی باشیم که محصولاتی را تولید می کنند که بر سلامتی تأثیر می گذارد؟ اگر در اجرای سیاست های کنترل دخانیات به این مسائل نگاه کنیم، اشتباه می کنیم. زیرا اجرای نادرست برخی سیاست ها می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

مخالفت با خصوصی سازی شرکت های دخانیات راه به جایی نبرده است.

او اضافه کرد: ما حتی با خصوصی سازی شرکت های دخانیات مخالفیم. زیرا اگر در انحصار دولت بماند، کنترل بهتری بر فرآیند تولید و کارگری خواهیم داشت، اما این بحث ها به جایی نرسیده و به جای تسهیل واردات رسمی شرکت های دخانیات، اجازه تشکیل چند ملیتی در کشور داده شده است. برای کنترل قاچاق

به شرکت های دخانیات یارانه ندهید

وی گفت: در عمل نه تنها مشکل قاچاق دخانیات مرتفع نشده است، بلکه نتیجه آن به دلیل ضعف ساختاری شرکت های دخانیات و مسائل دیگر است که گاهی مجبور به عدم اجرای آن هستیم. قوانین مالیاتی و حتی می دهند. برای آنها تخفیف در هنگام ثبت مالیات در شرایطی که شرکت مشکل دارد، نباید راه حلی برای یارانه به شرکت دخانیات بپذیریم. ما نگران سلامت مردم و مسائل مهمتر وابستگی جوانان هستیم.

در پایان، مدیر دبیرخانه ملی کنترل دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: در حالی که ما در حال رسیدگی به چنین موضوعاتی هستیم، برخی کشورها هدف گذاری کرده اند که تا سال 2040 کالای دخانی وجود نداشته باشد، اما همچنان به برخی از آنها نیاز داریم تا آنها را متقاعد نکنیم. یارانه و یارانه دادن به صنایع زیان آور.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا