عرفات مبارزی که دو بار دفن شد

رژیم‌های مرتجع و عادی‌سازی رابطه با اسرائیل

11 نوامبر مصادف با هفدهمین سالگرد درگذشت یاسر عرفات، رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین است.

از سال 1968 پس از تأسیس جنبش فتح، وی به عنوان سخنگوی و سپس دبیر کمیته اجرایی جنبش آزادیبخش فلسطین (ساف) انتخاب شد که نامش در آن زمان در رسانه های محلی و جهان خبرساز شد.

محمد یاسر عبدالرئوف سلیمان عرفات القدوه الحسینی معروف به یاسر عرفات توانست با استفاده از فن بیان رسانه ای موضوع فلسطین را به مدت نیم قرن به گوش جهانیان برساند.

وی در طول مبارزات بزرگ خود برای زنده نگه داشتن انقلاب فلسطین، از بیروت به دمشق، امان، قاهره و تونس به صنعا سفر کرد تا ملت فلسطین را زنده و در امان نگه دارد، نماینده ملت فلسطین به حساب می آمد.

عرفات ادبیات سخنرانی ویژه و پیچیده ای را برای بیان دیدگاه های سیاسی خود ایجاد کرد که پیش از این در جهان عرب غیر معمول نبود. در سال 1988، زمانی که خبرنگار خبرگزاری فرانسه در امان، اردن، از او پرسید که آیا حاضر به صلح با رژیم صهیونیستی است یا خیر؟

او ابتدا واژه «لعم» را که ترکیبی از دو واژه عربی «لا» و «نعم» بود به کار برد و بعدها این واژه عجیب وارد ادبیات سیاسی جهان عرب شد که مورد استفاده قرار گرفت.

او در میان سیاستمداران عرب به عنوان یک فعال سیاسی باز شناخته می شود زیرا از درگیری های جهانی و منطقه ای برای کمک به آرمان فلسطین به خوبی استفاده کرده است.

اما اشتباه بزرگ یاسر عرفات این است که فکر می کند کلید حل بحران خاورمیانه در دست آمریکاست و تغییر یا صلح و جنگ در منطقه پشت اراده آمریکاست.

از این رو، یاسر عرفات و متحدانش در جریان تهاجم عراق به کویت در سال 1990 تصور می کردند که اشغال کویت توسط ارتش صدام حسین تحت فرماندهی آمریکا بوده و کویت برای همیشه بخشی از کنترل عراق خواهد بود.

یاسر عرفات در اینجا مرتکب یک اشتباه استراتژیک شد و در مقابل اشغال کویت در کنار صدام قرار گرفت و باعث شد کویت که قبلا سالانه 400 میلیون دلار کمک مالی به فلسطینی ها می کرد، این کمک ها را قطع کند.

در سال 1991 یاسر عرفات بار دیگر فریب توهمات جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا را خورد و در کنفرانس مادرید که توسط هیئت اردنی برای میانجیگری بین اعراب و رژیم صهیونیستی برگزار شد، شرکت کرد.

از زمانی که عرفات حمایت سیاسی و مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس را عمدتاً به دلیل حمایت از صدام حسین دیکتاتور مخلوع از دست داد، مذاکرات محرمانه ای را با مقامات اسرائیلی در پایتخت اسلو، نروژ آغاز کرد که منجر به امضای توافقنامه اسلو شد. . 1993.

این معامله خشم حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه را برانگیخت و به مقامات سوری دستور داد که تحت هیچ شرایطی به عرفات اجازه ورود به دمشق را ندهند.

اما عرفات، یک آکروبات باز سیاسی متخصص که به خوبی از نقش تاثیرگذار سوریه در درگیری های منطقه ای و معادلات بین المللی آگاه است، به دنبال فرصت هایی برای ترمیم پل شکسته بین فلسطین و سوریه است.

در ژانویه 1994، بازل اسد، پسر ارشد مرحوم حافظ اسد، در یک سانحه رانندگی در نزدیکی فرودگاه دمشق جان باخت و در زادگاه پدرش روستای قرضه در استان بندری لاذقیه به خاک سپرده شد.

در حالی که مرحوم حافظ در مراسم ختم دختر ناتنی خود در قرضه شرکت می کرد، یاسر عرفات وارد مراسم تشییع جنازه شد که مقامات ارشد سوری نیز در آن حضور داشتند و عزاداران اسد را در آغوش گرفت و سرش را برگرداند و پیشانی او را بوسید.

رئیس جمهور سوریه که از سازش عرفات با رژیم صهیونیستی در اسلو عصبانی بود، ابوعمار را نادیده گرفت و به دادگاه رفت.

عبدالحلیم خدام معاون رئیس جمهور، مصطفی طلاس وزیر دفاع و فاروق الشریعه وزیر امور خارجه سوریه به دنبال حافظ اسد رفتند و از او خواستند که یاسر عرفات را به خاطر بوسیدن پیشانی اسد ببخشد!

در نهایت حافظ اسد در سوگ پسر خردسالش به مقامات سوری گفت: «بعدا شما مردی را نمی شناسید، این واضح است. رابین نخست وزیر اسرائیل را می بوسد!

یاسر عرفات در هر شرایطی از همه ابزارها برای پیشبرد انقلاب فلسطین استفاده کرد، هرچند در نهایت به آرزوی آزادسازی بیت المقدس نرسید و در نهایت به سرنوشت تلخی دچار شد.

یاسر عرفات از سال 2002 بر سر اجرای توافقنامه اسلو با رژیم صهیونیستی اختلاف داشت و به دستور آریل شارون، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در مقر رژیم صهیونیستی در رام الله محاصره شد.

این محاصره نزدیک به 30 ماه به طول انجامید و متأسفانه هیچ یک از رهبران عرب حتی یک تماس برای تسلی عرفات دریافت نکردند.

عرفات در نهایت توسط سازمان جاسوسی اسرائیل موساد با پلی اتیلن موجود در داروی او مسموم شد و به بیمارستان پرسی در حومه پاریس منتقل شد و دو هفته بعد در آنجا درگذشت زیرا پزشکان فرانسوی نتوانستند از او استفاده کنند. سموم به موقع ناپدید شدن را تشخیص می دهند.

جسد ابوعمار سپس به رام الله منتقل و طی مراسمی باشکوه به خاک سپرده شد. اگرچه وی دستور دفن وی در بیت المقدس را صادر کرد، اما مقامات صهیونیست با دفن یاسر عرفات در قدس شریف مخالفت کردند.

یک رویداد عجیب در مرگ عرفات، دفن کهنه سربازان در سه مناسبت اروپایی “در پاریس، فرانسه” و در آفریقا “در قاهره، مصر” و در آسیا “در رام الله. مرکز تشکیلات خودگردان فلسطین بود.” و سرانجام در گورستان. .

اما ابو عمار نوشت که او دو بار دفن خواهد شد زیرا در سال 2012 کمیته مشترکی متشکل از کارشناسان روسی، سوئیسی و فرانسوی که ماهیت مسمومیت او را بررسی می کردند، مجبور شدند قبر یاسر عرفات را برای آزمایش بقایای او حفر کنند.

امروز پس از گذشت 17 سال از مرگ یاسر عرفات «ابو عمار» رئیس جمهور پیشین فلسطین، رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین، این سوال برای جوانان فلسطینی باقی است که آیا عرفات به آرزوی خود برای نزدیک شدن به آزادی قدس شریف رسیده است یا به این آرزو؟ برای همیشه با، آیا او به خاک سپرده شد؟

311311

دکمه بازگشت به بالا