اجتماعی

طرحی که مزایای آن بسیار فراتر از معایب احتمالی آن است

طرحی که دارای مزایا باشد بر معایب احتمالی آن بیشتر است.

سلام آنلاین/ سمنان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سمنان پیش بینی کرد: با اجرای کامل طرح ملی پزشک خانواده و رفع نواقص احتمالی این طرح و تقویت آن، مراجعات غیر ضروری به مراکز درمانی کاهش یابد.

دکتر سید سعید کسائیان با تایید اینکه طرح پزشک خانواده از سال 82 در روستاهای سراسر کشور و پس از آن در شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا می شود، گفت: این طرح برای همه شهرها و روستاها اجرا می شود. منطقه سرخه و آرادان و در مهدیشهر فاز اول طرح شامل سرشماری از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و تاکنون 64 درصد سرشماری انجام شده است.
خارجی ها از پزشک خانواده بهره مند می شوند
وی با اشاره به اجرای این طرح در سایر شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: احتمال می رود این طرح از اوایل تیرماه در گرمسار و دامغان و از ابتدای شهریور در سمنان آغاز شود.
کسائیان با بیان اینکه پزشک خانواده پس از سرشماری شناسایی می شود، افزود: بر اساس این طرح در صورت تامین پزشک توسط پزشک، ماماها، مراقبین سلامت، روانشناس، متخصص تغذیه و پزشک محیط زیست به 3000 نفر ارائه می شود. و خدمات تخصصی به مردم ارائه دهد و تمامی مردم استان حتی قومیتی مشمول این طرح هستند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان تایید می کند که طرح پزشک خانواده یک برنامه سلامت محور است که در آن افراد در ابتدا مراقب سلامت خود را انتخاب می کنند اما با اجرای این طرح همه افراد باید حداقل سالی یک بار تحت نظر پزشک باشند. .
رئیس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به مزایای طرح پزشک خانواده خاطرنشان کرد: در این طرح برخی از مدارک انسانی در اختیار پزشک متخصص قرار می گیرد و در صورتی که فرد حتی پس از 2 یا 3 سال بیماری به مرکز مراجعه کند. تمام اراده او مشخص می شود
کاهش مراجعات غیر ضروری به مراکز درمانی با اجرای طرح پزشک خانواده
وی با اشاره به اینکه یکی از مزایای طرح پزشک خانواده اتصال افراد به بیمارستان است، گفت: بر اساس این طرح افراد دارای سابقه پزشکی در صورت نیاز و به دلیل پیشگیری از مراجعه بیماران بدون نیاز به مراجعه به پزشک متخصص ارجاع می شوند. برای مراجعه به بیمارستان ها و مراکز سونوگرافی و آزمایشگاه ها علاوه بر کاهش 50 درصدی هزینه های بیمارستانی، دسترسی به سایر مراکز نیز آسان تر می شود.
یکی از کارکنان پژوهشی گروه پزشکی اجتماعی و خانواده دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: مردم باید توجه داشته باشند که در این طرح تنها یک نفر مسئول مراقبت از آنها است.طرح انفرادی پزشک خانواده. علاوه بر مواقع غیر اورژانسی می تواند به پزشک مراجعه کند و سالی یک بار قبل از بروز عوارض از مرکز تماس گرفته می شود تا برای خدماتی مانند: ورزش، تغذیه، مشاوره روانشناسی به پزشک مراجعه کند. و غیره.
مزایای این طرح بیشتر از معایب آن است.
وی در خصوص نحوه و میزان کسورات از بیماران در طرح پزشک خانواده تایید کرد: هنوز اطلاع رسانی نشده است این امکان وجود ندارد اما به عنوان مثال بیمه شدگان تامین اجتماعی که به صورت رایگان به این بیمارستان ها مراجعه می کنند نیز می توانند اجرای این طرح . . مبلغ مورد نیاز توسط دولت به پزشکان پرداخت می شود و برای بقیه افراد اگر مبلغی دریافت شود بسیار ناچیز است.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سمنان گفت: هر طرحی مزایا و معایب خود را دارد برای بازدید از مراکز درمانی مختلف و پزشکان. انتخاب آنها اما باید توجه داشته باشد که مزایای این طرح بیشتر از معایب آن است و از آنجایی که دولت مسئولیت حمایت های مستمر از جمله خرید تجهیزات، تامین نیروی انسانی را بر عهده دارد، مردم نیز باید همکاری کنند.
کاهش تدریجی برد
دکتر کسائیان با بیان اینکه اگر مردم در رفع مشکلات احتمالی طرح همکاری و صبر داشته باشند، امروز مشکلات زیادی در حوزه پزشکی وجود دارد از جمله: برد زیاد متخصصان و برد طولانی در آزمایشگاه رادیو سونوگرافی فعال، و غیره. با تشخيص و پيشگيري به موقع، مراجعه به پزشكان و مراكز درماني متعدد مورد توجه قرار مي گيرد و اين امر موجب رضايت بيشتر در آينده خواهد شد.
این متخصص قول داد که دانشگاه علوم پزشکی استان و مدعیان سلامت تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات با کیفیت به مردم انجام دهند.
وی افزود: با اجرای طرح پزشک خانواده، مردم باید این واقعیت را بپذیرند که در صورت بروز علائم بیماری به پزشکی که قبلا دوره خاصی را گذرانده است مراجعه کنند و در صورت لزوم با تشخیص، آموزش های لازم را ببینند. توسط پزشک معالج به متخصص ارجاع می شوند.
انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا