اجتماعی

طراحی شهری شرط لازم، نه کافی برای ترویج دوچرخه سواری

سلام آنلاین/ قم فخر با تاکید بر اینکه طراحی شهری از جمله ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری، دوچرخه سواری ویژه و در نظر گرفتن پارک ها و خطوط راه آهن خاص لازم بود، اما کافی نبود، تاکید کرد: اگر همه این شرایط فراهم می شد فرهنگ سازی می کنیم و مسئولان شهری ما این کار را نمی کنند. استفاده از دوچرخه را به عنوان وسیله نقلیه و سبک زندگی بپذیرید. قطعا شاهد عدم استقبال از دوچرخه سواری خواهیم بود.

دوچرخه سواری ورزشی است که می تواند سبک زندگی ناخوشایند افراد در جامعه ماشینی امروزی را تغییر دهد، سبک زندگی ای که افراد را در برابر بیماری هایی مانند افزایش وزن، نارسایی قلبی، دیابت، ضعف عضلات و مفاصل و مشکلات روحی مصون می دارد، البته فواید آن صرفا نیست. در مورد جسم و روح

استفاده از لاستیک به عنوان وسیله حمل و نقل بدون کربن می تواند گزینه بسیار خوبی برای استفاده مداوم از وسایل نقلیه باشد و بنابراین در کاهش مصرف سوخت، ازدحام ترافیک و آلودگی ناشی از وسایل نقلیه موثر است.

علاوه بر این استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل در شهر نه تنها باعث کاهش هزینه های اقتصادی مردم می شود، بلکه در سطوح مختلف باعث کاهش هزینه های اقتصادی دولت می شود.دوچرخه وسیله ای برای حمل و نقل در جامعه است. مورد استقبال مردم قرار نگرفته و زیرساخت های لازم برای ترغیب مردم به دوچرخه سواری در کشور به ویژه استان قم مهیا نشده است.

در همین راستا، محمدجواد فخر، شهروند سازمان حفاظت محیط زیست و از دوچرخه سواران و دوچرخه سواران خوش قلب که به طور مرتب از دوچرخه در سطح شهر استفاده می کنند، در گفت وگو با سلام آنلاین، اظهار کرد: کشورهای حامی محیط زیست «با تشویق مردم استفاده از این نوع وسایل نقلیه در واقع یک انتخاب سبک زندگی است که بر اساس منافع اقتصادی و زیست محیطی هدایت می شود.

وی در خصوص مزایای استفاده از دوچرخه گفت: افرادی که در جامعه از دوچرخه استفاده می کنند با کاهش مصرف سوخت آلودگی را کاهش می دهند و از تراکم ترافیک در شهر می کاهند و از طرفی دوچرخه باعث آسیب به جاده ها می شود، آسفالت کمتر به دلیل وزن کم و این امر در مورد کمک به محیط زیست و چرخه ای است که ما برای استفاده از منابع برای تعمیر و ساخت جاده های لاستیکی نیاز داریم.

فخر افزود: در شهرهای بزرگی مانند لندن با جمعیت و ترافیک زیاد، به جای ساخت بزرگراه و بزرگراه و ترغیب بیشتر مردم به استفاده از خودرو، از جاده های قدیمی و کوچک استفاده می کنند. وسایل نقلیه مخصوصا دوچرخه.

وی گفت: دوچرخه سواری کوتاه مدت موجب سلامت جسمی و روانی افراد جامعه می شود و دوچرخه سواری طولانی مدت موجب حفظ محیط زیست و صرفه جویی کلان اقتصادی برای کشور و دولت می شود. مریض شدن آسان است بنابراین ارزش پزشکی جامعه برای دولت بسیار کاهش می یابد.همچنین تحقیقات نشان می دهد که دوچرخه سواری دو هورمون سروتونین و دوپامین ترشح می کند که منبع نیرو در بدن هستند و این قدرت باعث افزایش می شود. بهره وری و کارایی نیروی انسانی در جامعه.

فخر با بیان اینکه تحقیقات همچنین نشان داده است که دوچرخه سواری به مدت 20 تا 30 دقیقه باعث ترشح اندورفین می شود، گفت: دوچرخه سواری ورزش هوازی است. بسیار مفید است و نشان داده شده است که دوچرخه سواران قدرت تفکر بالا و استرس کم دارند.

“دوچرخه سواری شما را تناسب اندام می کند، چیزی که امروزه مردم با جراحی و رژیم غذایی به دنبال آن هستند.

آقای فخر عامل اصلی تاثیرگذار بر بی احتیاطی و عدم تمایل مردم به استفاده از دوچرخه را ناامنی دانست و توضیح داد که “بسیاری از مردم در شرایط ترافیک شهری و خودروهای پرسرعت احساس ناامنی می کنند و نگرانی هایی در مورد آسیب های جسمی ناشی از تصادفات وجود دارد.” عامل دوم عدم وجود قوانین راهنمایی و رانندگی برای حمایت از دوچرخه سواران است و متاسفانه بیمه ای برای دوچرخه ها مانند موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه در برابر تصادف وجود ندارد.

وی یکی دیگر از موضوعات زیرساختی را یک موضوع فرهنگی و تبلیغی برشمرد و خاطرنشان کرد: قرار دادن دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه بیکاری است و در بسیاری از مواقع مردم می گویند ما از دوچرخه سواری خجالت می کشیم حتی اگر ثروتمندان آن را باور کنند که اگر دوچرخه سواری در جامعه به خصوص در استان قم متهم به هرج و مرج یا ضعف مالی هستند. از سوی دیگر، تبلیغات در مورد تولید و فروش خودرو که منجر به درج خودرو به عنوان کالای لوکس و استفاده از خودروهای لوکس می شود، مقوله ارزشی محسوب می شود در حالی که نه، فعالیت ها برای فرهنگ سازی و تشویق مردم استفاده می شود. نه برای دوچرخه سواری

فخر یکی دیگر از دلایل بی توجهی مردم به دوچرخه سواری را کمبود پارک دوچرخه معرفی کرد و گفت: در معابر عمومی و جلوی ادارات پارک دوچرخه نداریم. از سوی دیگر کمبود دوش برای کارکنان ادارات یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم».

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی شهری از جمله ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری، دوچرخه سواری ویژه و در نظر گرفتن پارک ها و راه آهن های ویژه ضروری است، اما کافی نیست، تاکید کرد: اگر همه این شرایط فراهم می شد، باید فرهنگ سازی می کردیم. مسئولان شهری استفاده از دوچرخه را به عنوان وسیله نقلیه و سبک زندگی نمی پذیرند، شاهد عدم استقبال از دوچرخه سواری خواهیم بود.

فخر گفت: جامعه ما باید به جایی برسد که این باور در بین همه مردم جا بیفتد، استفاده از دوچرخه به معنای انتخاب سبک زندگی به منظور ارتقای کیفیت زندگی و کاهش هزینه ها و افزایش اقتصاد است. سطح بهداشت و حفاظت از محیط زیست. . بنابراین اگر این باور نهادینه شود طراحی شهری واقعا موثر خواهد بود، اما فقط طراحی شهری مناسب برای دوچرخه سواری کافی نیست.

وی با تاکید بر اینکه نقش مسئولان در همه جوامع و کشورها مهم است و اولین قدم، خود مسئولان در این امر دخیل هستند، خاطرنشان کرد: جامعه ای که پزشکان، شهرداران، شوراها و سایر مسئولان از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می کنند. اولویت بندی شهر قطعا تاثیر روانی زیادی بر افراد جامعه خواهد داشت. از سوی دیگر سیاست مسئولان باید در راستای ارائه خدمات بانکی برای خرید دوچرخه و بیمه و مشوق های قانونی و سیاست های حمایتی باشد.

فخر می گوید: «قم شهر کوچکی است و نه تنها فاصله خانه تا محل کار، اگر بخواهید از شرق به غرب یا شمال به جنوب شهر پیاده روی کنید کار سختی نیست.» و جاده ای هموار و بدون شیب تند. در آن بسیاری از شهرهای استان قم سختی راه رفتن را کاهش داده اند.

وی با اشاره به اینکه گروه ها و افراد حامی محیط زیست به صورت انفرادی در این زمینه فعالیت می کنند و تاکنون چنین حرکت و کمپینی را در استان قم ندیده ام، تصریح کرد: هیئت های دوچرخه سواری باید زبان دوچرخه سواران باشد و مشکلات و مسائل را به گوش مسئولان برسانند. ، اما متاسفانه هیئت مدیره چندان فعال نیست و خواسته های ما را مطرح نمی کند.

آقای فخر با تاکید بر اینکه موضوع ترویج دوچرخه سواری مربوط به یک اداره و سازمان نیست و همه دستگاه های استان باید درگیر این موضوع باشند، خاطرنشان کرد: برای ترویج دوچرخه سواری و رفع مشکلات و مسائل باید جلسه ای تشکیل دهیم و در این زمینه در نظر بگیریم. مشارکت مسئولان استانی مسئولان قضایی، قضایی و انتظامی، شوراهای دوچرخه سواری، شهرداری ها و شهرداران تشکیل شوند.

وی افزود: استانداری سازمانی است که بر تمامی ادارات نظارت موثری دارد و می تواند مقررات را تنظیم کند، به خصوص در شرایط فعلی که بحث بیماری عروق بیماری کرونا قلب است، دوچرخه سواری و جامعه پزشکی ضروری به نظر می رسد. تایید کرد که بهترین وسیله نقلیه دوچرخه است، بنابراین استانداری می تواند به این اداره اطلاع دهد و تجهیزات ویژه ای برای مسافران تهیه شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا