صید پشه آئدس در ۵ استان

صید پشه آئدس در ۵ استان
اطلاعات تکمیلی:

دکتر حسین فرشیدی معاون وزیر بهداشت در حاشیه دیدار با دکتر جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و مهندس دوست استاندار هرمزگان گفت: در حال حاضر پنج استان شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان و آئدس مازندران صید شده و گونه های پشه های صید شده در شمال و جنوب با یکدیگر متفاوت بوده و پشه های جنوبی تهاجمی تر و بیماری زاتر بوده و از شدت بیماری بالاتری برخوردارند. .

وی گفت: با توجه به بازدیدی که با گروه های مختلف وزارت بهداشت از جمله اداره مبارزه با بیماری ها و اداره کل آموزش و پرورش و بهسازی محیط زیست استان هرمزگان و سایر شهرهای آلوده و در معرض خطر دارد. تعداد بیماران دنگی که از کشورهای دیگر به ایران آمده اند. یک موضوع مهم برای پیشگیری، پیشگیری از عفونت های داخلی است که متاسفانه رخ می دهد.

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: تاثیرگذارترین عامل در انتقال بیماری و تب دنگی محیطی است که به پشه های ببر اجازه رشد، نیش زدن، تولیدمثل و انتقال بیماری را می دهد و اگر بتوانیم محیط را برای پشه ها بدتر کنیم اجازه دهید تخم بگذارد، ما می توانیم اقدامات خوبی برای کنترل بیماری داشته باشیم.

فرشیدی گفت: خوشبختانه در بندرعباس و بندرلنگ مردم نگرش آگاهانه دارند و مناطق پشه‌خیز شناسایی و رفع شده است و دو ماه است که در این شهرها بارندگی نداشته است. عوامل بازدارنده رشد پشه آئدس

وی گفت: در سه ماه گذشته تراکم بالای پشه در تمام شهرهای هرمزگان داشته ایم. اکنون این تراکم از بین رفته است که نشانه خوبی است، اما اگر ماه آینده شاهد بارش باران باشیم، ممکن است تخم ها به پشه تبدیل شوند و پشه های زیادی را نیز مشاهده کنیم که می توانند آلوده شوند.

وی گفت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد پشه آئدس این است که برای نسل بعدی تخم می گذارد. یعنی اگر پشه ها در برابر سم یا ویروس مقاوم باشند، تخم پشه را نیز آلوده می کند و نسل بعدی این ویژگی ها را خواهد داشت، بنابراین ما کار آسانی برای مبارزه با پشه های آئدس نخواهیم داشت و از این به بعد ما باید به فکر بهبود محیط زیست و آموزش همه باشیم.

وی گفت: استان‌های همجوار خوزستان در جنوب و گلستان در شمال کشور نیز در معرض خطر هستند و بر این اساس تمامی استان‌های مرتبط با این ویروس تحت کنترل هستند.

فرشیدی گفت: سه عامل برای انتقال این بیماری از جمله پشه، ویروس و انسان مهم است. اگر این سه در کنار هم قرار گیرند، بیماری شیوع پیدا می کند و باید برای پیشگیری از گزش کاری انجام دهیم، اما باید به بهبود محیط زیست توجه کنیم و استفاده از پشه بند برای پنجره ها ضروری است و باید مورد استفاده قرار گیرد.

دکمه بازگشت به بالا