بین الملل

شورای سردبیری نیویورک‌تایمز: تهران آمریکا را به دلیل عدم پایبندی به برجام تنبیه کرد

به گزارش بین الملل فارس ، اکنون پنجره کوچکی برای بازگشت ایران و ایالات متحده به چارچوب یک برنامه اقدام مشترک جامع وجود دارد که برای طرفداران و منتقدان توافق هسته ای ایران شناخته شده است.

هیئت تحریریه نیویورک تایمز در گزارشی با استناد به یک برنامه جامع اقدام مشترک نوشت: “در سال 2015 ، گروه جهانی انرژی موافقت کرد که اگر ایران جنبه های نگران کننده برنامه هسته ای خود را به حالت تعلیق درآورد ، موافقت می کند.” تقویت این کنترل باعث کاهش برخی از تحریم های بین المللی علیه این کشور. “

ترامپ می خواهد برای پذیرفتن شرایط جدید آمریکا تحریم های شدیدتری علیه ایران اعمال کند

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه برجام یک توافق صلح نبود ، خاطرنشان کرد: “این یک توافق نامه برای حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای است.” “در سال 2018 ، دولت ترامپ به طور یک جانبه از توافق خارج شد و گفت كه تحریم های شدیدتر ایران را به حدی شرمنده می كند تا شرایط جدید را كه برای ایالات متحده مطلوب تر است ، شرمنده و قبول كند.”

بازی ترامپ برابر ایران شکست خورد

نیویورک تایمز نوشت: “اما قمار رئیس جمهور دونالد ترامپ شکست خورده است.” تحریم های جدید ایران را فلج کرده است ، اما آنها از دولت ایران خواسته اند تا برنامه هسته ای خود را که قبلاً به حالت تعلیق درآمده بود از سر بگیرد. کشورهای دیگر از جمله چین که برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران با ایالات متحده و قدرت های اروپایی همکاری نزدیک داشتند ، از یک جانبه گرایی ایالات متحده خسته شدند و به تجارت با ایران ادامه دادند.

اجلاس وین می تواند دلیل خوش بینی محتاطانه باشد

به همین دلیل رابرت مالی ، فرستاده ویژه بایدن در ایران ، یک هفته را در وین به بحث در مورد راهی برای بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل پرداخت. دیپلمات های اروپایی نیز برای اقامت در هیئت های ایرانی و آمریکایی در هتل های جداگانه سفر کردند. این بحث ها که به عنوان سازنده و کامل توصیف شده اند ، در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت که این می تواند دلیلی برای خوش بینی محتاطانه باشد.

در این گزارش آمده است: “درخواست از ایالات متحده پایان دادن به” حداكثر فشار “تحریم های اعمال شده توسط دولت ترامپ در تلاش برای دور نگه داشتن ایران از اقتصاد جهانی است. این تحریم ها چندین سازمان ایرانی از جمله بانک مرکزی ، وزارت نفت و شرکت های نفتی ایران را هدف قرار داده است. سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گفته است که در صورت تخفیف تحریم های وعده داده شده در توافق ، ایران ممکن است کار هسته ای خود را متوقف کند (اقدامات جبران هسته ای) و آن را لغو کند.

اگر قرار بود ایران تسلیم خواسته های آمریکا شود ، قبلاً کارهای زیادی انجام داده بود.

تحریریه نیویورک تایمز ادامه داد: “برخی از منتقدان تلاش دولت بایدن را برای بازگشت به شورای امنیت انتقاد کرده اند. سفید. مسئله این است که قدرتی را که سه سال پیش ایجاد شده است ، می گیرد. این رویکرد جمهوری خواهانی مانند الیوت آبرام ، فرستاده ویژه ترامپ در ایران و دموکرات هایی مانند نیو جیسون باب منندز است که رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز هست. منندز به همراه 43 سناتور دیگر اخیراً نامه ای را امضا کرده و خواستار تحریم تا زمان دستیابی به توافق برای محدود کردن بیشتر برنامه هسته ای ایران و حمایت تهران از شبه نظامیان شیعه در منطقه شده است. این نامه بیشتر یک لیست آرزو است تا یک نقطه شروع برای بحث. اگر ایران مایل بود که تسلیم این خواسته های آمریکا شود ، کارهای زیادی انجام داده بود.

در این گزارش آمده است: “در این مرحله ، رویکرد گروه افراطی مقابله با روحیه مشترک است.” “اگر ایالات متحده از پیروی از توافق اول خود امتناع ورزد ، چرا مردم ایران باید به ایالات متحده اعتماد کنند تا توافق دوم خود را رعایت کند؟”

تهران با گسترش برنامه هسته ای خود ایالات متحده را به دلیل عدم رعایت آژانس انرژی هسته ای تحریم کرده است.

طبق سیاست فشار حداکثر رئیس جمهور سابق ، هیئت تحریریه نیویورک تایمز نوشت: “واقعیت ناراحت کننده این است که تحریم های” حداکثر فشار “پایدار نیستند. این تحریم ها نگرش ایران را به سمت بهتر تغییر نمی دهد. دقیقا برعکس. برای مجازات ایالات متحده به دلیل امتناع از پایبندی به این توافق ، ایران با استفاده از نقض برجام ارزیابی کرده است که جهان بدون توافق هسته ای با ایران چه چیزهایی در اختیار دارد. بر اساس توافق هسته ای ، ایران مجاز است اورانیوم را به 3.67 درصد مخلوط ، که کمتر از خلوص سلاح است ، ارتقا دهد. تهران در حال حاضر اورانیوم را به خلوص 20 درصد افزایش می دهد. طبق توافق هسته ای ، ایران قرار است حدود 202 کیلوگرم اورانیوم ذخیره کند ، اما اکنون 3 تن (از اورانیوم تصفیه شده) تخمین زده می شود.

تحت برجام ، بازرسان مجاز به بازرسی از تمام چرخه های سوخت هسته ای ایران هستند

در این گزارش آمده است: “طبق توافق هسته ای ، چهار بازرس بین المللی مجاز به بازرسی از تمام چرخه های سوخت هسته ای ایران هستند.” اکنون به بازرسان گفته می شود که چنین دسترسی را از دست داده اند. “در ماه مه (کمتر از دو ماه دیگر) در صورت عدم تجدید نظر در توافق هسته ای ، بازرسان آژانس انرژی هسته ای آگاهی از آنچه در داخل تأسیسات هسته ای ایران می گذرد را از دست می دهند.”

استفاده بیش از حد از تحریم های اقتصادی می تواند برای سلامتی مضر باشد

گزارش هیئت تحریریه نیویورک تایمز افزود: “وضعیت غیرقابل توصیف است. تحریم ها علیه بانک ایران و موسسات اروپایی و آسیایی که با ایران تجارت می کنند ، ایجاد درد کوتاه مدت است که آنها را مجبور به مذاکره می کند و ادامه این تحریم ها به طور نامحدود به اقتصاد کل آسیب می رساند. ایران کشورهایی که بیش از 80 میلیون نفر جمعیت دارند به بازار سیاه می روند. جیکوب لیو وزیر خزانه داری آمریکا در سال 2016 هشدار داد که استفاده از تحریم های اقتصادی بیش از حد می تواند پیامدهای جدی داشته باشد. اگر سایر کشورها از تهدید آمریکا برای تحریم بانک ها و شرکت های سراسر جهان به دلیل تجارت با ایران خسته شده باشند ، ممکن است به دنبال گزینه هایی برای سیستم مالی ایالات متحده باشند. این نه تنها تحریم های آمریکا را تضعیف می کند ، بلکه می تواند بانک های آمریکایی و دلار را به ارز ذخیره غالب جهان تبدیل کند.

توافق های اخیر بین تهران و پکن نشان می دهد که روسیه و چین مدت زیادی است که تحریم های آمریکا را رعایت نکرده اند.

در این گزارش آمده است: “ما در حال بررسی این هستیم که اگر تحریم ها برای مدت طولانی اعمال می شد چه اتفاقی می افتاد.” اعلامیه اخیر چین در مورد برنامه های خود برای سرمایه گذاری در زیرساخت های نفت ، گاز و حمل و نقل ایران در ازای نفت نشان می دهد که روسیه و چین در طولانی مدت تحریم های آمریکا را دنبال نمی کنند. از همه مهمتر ، وضعیت پایدار نخواهد بود زیرا تحریم ها بر ایرانیان معمولی تأثیر می گذارد. استفاده گسترده از تحریم ها برای بانک های ایرانی منجر به تلاش های پیچیده ای برای تأمین دارو و غذا به ایران شده است. ایران همچنین به دلیل انسداد دارایی در بانک های خارجی ، مشکلات بزرگی در زمینه هزینه واکسن کرونا دارد. به نفع کسی نیست که ایران در اپیدمی کرونا باقی بماند.

نیویورک تایمز گزارش داد: “سایر کشورهای خاورمیانه به حق نگران حمایت ایران از شبه نظامیان شیعه در منطقه و توسعه فناوری موشک های بالستیک هستند.” برخی از کشورها معتقدند که تحریم های دوران ترامپ باید پابرجا بماند تا پول ایران بتواند از چنین اقداماتی فرار کند. اما این رویکرد هنوز کارساز نبوده و فقط باعث شده است ایران خصمانه تر باشد.

اولین قدم برای دستیابی به توافق هسته ای طولانی تر و قوی تر با ایران بازگشت به آژانس انرژی هسته ای است.

نیویورک تایمز در پایان گفت: “اگر برنامه هسته ای ایران به طور مسالمت آمیز کنترل شود ، اتحاد منطقه ای می تواند به نقش ایران در منطقه بپردازد.” قدرتمند اگرچه بایدن در دوران ترامپ تحریم ها را لغو کرد ، اما بیشتر تحریم های ایالات متحده همچنان پابرجا خواهد بود ، که محرک اقتصادی خواهد بود که می تواند برای تمدید توافق استفاده شود. گروه سیاست خارجی بایدن قول داده است توافق هسته ای را پس از رسیدن به قدرت “طولانی تر و مستحکم تر” کند ، که این یک هدف ارزشمند است. اولین قدم برای رسیدن به این هدف بازگشت به بارام است.

انتهای پیام


دکمه بازگشت به بالا