فرهنگ و هنر

شهاب حسینی درباره چه چیزی صحبت کرد؟

مطالبات اخیر شهاب حسینی و برخی سوالات وی از وضعیت سینما دغدغه جدی بسیاری از فعالان این صنعت است که نگران ادامه وضعیت فعلی و آینده صنعت سینما هستند.

به گزارش سلام آنلاین، «سینما» از ابتدای تابستان امسال و پس از یک دوره رکود شدید پس از شیوع کرونا، رونق گیشه را تجربه کرد و پیش‌بینی می‌شود که وضعیت بهتر شود. صعود در پاییز، اما تلاطمی که از اواخر شهریور شروع شد، وارد کشور شد، ورق برگشت و اکنون آنچه دغدغه بسیاری از فعالان سینما شده است، آینده صنعت سینما و سینما و زندگی سینماگران و صنعت سینماست. تماشاگران دیروز به اندازه گذشته ندیدند.

قرار است پاییز امسال یک فیلم جدید اکران شود و همچنین قرار است همزمان با جام جهانی اکران برخی فیلم ها ادامه پیدا کند تا مخاطب سینما کم نشود اما فیلم های اکران فروش داشته باشند. سقوط شدید، به گفته برخی از کارشناسان، با افت حدود 50 درصد در مواجهه با کاهش مواجه است. این موضوع فیلمسازانی را که قرار است در پاییز امسال اکران کنند مجبور کرده است که فعلا کنار بکشند. به دلیل هزینه بالای تولید، چیزی جز شکست در گیشه نمی بینند. . در عین حال برخی از سینماداران بر لزوم کمک های ویژه به سینماها مانند دوران کرونا تاکید کرده اند.

بیشتر بخوانید:

کارگردان بر لزوم حمایت دولت برای جلوگیری از تعطیلی سینماها تاکید می کند

همایون اسعدیان: برای حفظ فیلم باید کاری کرد

جدای از این، دغدغه برخی فیلمسازان این است که در فضای اجتماعی کنونی شرایطی برای آماده شدن برای اکران وجود دارد یا در؟ در این میان عده ای برای بهبود وضعیت مردم تصمیم گرفتند فیلم های خود را اکران کنند اما برخی شرایط را نامشخص دانستند. سینماداران در این خصوص تاکید کردند که باید کمک های مالی خوبی از سوی موسسه سینمایی صورت گیرد تا سینماداران تشویق به اکران شوند اما تاکنون هیچ اطلاعیه رسمی از سوی موسسه سینمایی اعلام نشده است مانند خانه سینما هنوز. که یک موسسه تجاری است باید ادعا کند. منتشر نشده. تنها تصمیمی که اخیرا توسط شورای صنفی نمایشنامه اعلام شده این است که هر دو هفته اکران یک فیلم همزمان با جام جهانی با هفته‌ها محاسبه می‌شود و هر فیلم جدیدی که اکران می‌شود در صورت تماشاگر قابل اکران است. می پذیرد. تا پایان سال بدون هیچ گونه محدودیت نظارتی ادامه یابد. همچنین اعلام شده است که فیلم جدید از حمایت مالی سازمان سینمایی بهره مند خواهد شد، اما این موضوع به طور گسترده مطرح شده و حتی فیلمسازان و تهیه کنندگان در دیده بان سلام آنلاین می گویند جزئیاتی در این باره وجود ندارد. سناریویی برای تصمیم گیری در مورد اکران فیلمشان. سوال آنها این است که این کمک مالی چقدر است و چگونه خواهد بود؟ آیا کمک هزینه رایگان است یا به صورت وام پرداخت می شود؟

بیشتر بخوانید:

اظهارات کارگردان با بازی مهدی هاشمی درباره اکران

وضعیت کلی سینما و فعالان آن این نگرانی را به وجود آورده است که شهاب حسینی در سکوت مسئولان صنفی در یادداشتی که روز قبل برای خانه سینما ارسال کرده بود، نوشت: مدت ها منتظر بودیم تا بفهمیم. نظرات و تحلیل اتحادیه های محترم ما در مورد وضعیت موجود. شاید بیش از هر صنف دیگری، صنف فیلمسازان باید این دغدغه را داشته باشند که در شرایط کنونی آیا می توانند به حضور عمومی و استقبال دوباره فیلم امیدوار باشند؟ آیا روح جمعی جامعه این فرصت و تمایل را خواهد داشت که بر دستاوردهای ما تمرکز کند؟ آیا به این دلیل نیست که حضور ما به گوش و چشم و روح و قلب انسان جان می بخشد؟ آیا به این دلیل نیست که زندگی ما به زندگی آنها گیر کرده است؟ آیا آنها سرمایه واقعی ما نیستند؟ آیا ما همان آدم نیستیم؟ با کینه جامعه و دل خسته مردم چه کنیم؟ آیا ابرهای عشق و محبت آنها بر سطح ذهن ما خواهد بارید؟ به عنوان عضوی کوچک از خانه سینما نظر رسمی آن انجمن محترم را در مورد وضعیت اجتماعی اعلام می کنم.فعلا. خانواده سینما باید نظرات خود را به جامعه ای که همواره از طریق بیانیه حمایت کرده اند، اعلام کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را برای دستیابی به اجماع بین سینماگران و اعلام عمومی انجام دهیم.»

آنچه شهاب حسینی، بازیگر، کارگر و فیلمساز می تواند بگوید را می توان در گفت وگو با اهالی بسیاری از سینماها شنید که نگران تاثیرات انسانی فیلم هستند. برخی معتقدند در عصر تحولات تکنولوژیکی و بستری برای تغییر، باید در نحوه اداره سینماها و قوانین تولید فیلم تغییر ایجاد کرد تا سینماها پاسخگوی خواسته های بشر باشند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا