علمی و پزشکی

شناسایی 1.6 میلیون “معلول” در کشور/ پیگیر توسعه برنامه‌های «پیشگیری از معلولیت» هستیم

سلام آنلاین/ کرمانشاه معاون دفتر پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور از ثبت نام یک میلیون و 600 هزار معلول در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی کشور خبر داد و افزود: برای کاهش تعداد معلولان، تدوین برنامه های پیشگیری از معلولیت «باید». به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.»

به گزارش سلام آنلاین، دکتر شبنم جهانشاد در حاشیه نشست تخصصی طرح «بررسی شیوع و علل آسیب ها و معلولیت های دائمی منجر به معلولیت» که امروز (23 دی ماه) در کرمانشاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران مراجعه کننده به وی گفت: وی با بیان اینکه ثبت نام یک میلیون و 600 هزار معلول در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی کشور است، گفت: این تعداد معلولان اعزامی به سازمان بهزیستی است و آمار دقیقی از سایر معلولان در سازمان بهزیستی نداریم. کشور. .

وی با اشاره به اینکه همه افراد با کارکرد محدود به رفاه اشاره نمی کنند، گفت: برخی افراد تمایلی به مراجعه به نهادهای حمایتی مانند بهزیستی ندارند.

جهانشاد با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور تنها بر کمک به افراد دارای معلولیت متمرکز نیست، گفت: یکی از ما در این زمینه پیشگیری است و فعالیت های گسترده ای در این زمینه در حال انجام است.

وی گفت: در صورت عدم اجرای اقدامات بهزیستی، تعداد معلولان کشور در واقع فراتر از وضعیت فعلی افزایش می یابد، بنابراین در حال بررسی ایجاد این برنامه ها هستیم.

غربالگری «شنوایی» 95 درصد ولادت ها در کشور / 75 درصد کودکان 3 تا 6 ساله نیز با «بینایی» غربالگری می شوند.

به گزارش سلام آنلاین، وی در تشریح برخی از برنامه های کلیدی پیشگیری از معلولیت در سازمان های بهزیستی، غربالگری شنوایی نوزادان را مهم ترین بخش این طرح ها برشمرد و افزود: در این طرح نیروهای بهزیستی در همه جا حضور دارند. بیمارستان های دولتی و خصوصی و معاینات نوزادان در سه ماهه اول تولد آنها انجام می شود.

وی افزود: هر ساله بیش از 95 درصد نوزادان در کشور تست شنوایی می گیرند.

جهانشاد خاطرنشان کرد: در 9 ماهه امسال 480 هزار نوزاد تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

این مقام مسئول در ادامه چشم انداز کودکان سه تا شش ساله را یکی از مهم ترین طرح های بهزیستی در حوزه پیشگیری از معلولیت برشمرد و افزود: در این زمینه 75 درصد کودکان کشور در این سنین از دید مانیتور عبور می کنند. هر سال ..

وی افزود: در نیمه اول امسال یک میلیون و 200 هزار کودک غربالگری بینایی شدند که پیش بینی می شود تا پایان امسال این تعداد به 4 میلیون و 400 هزار کودک برسد، زیرا اکثر والدین در نیمه دوم سال برای بررسی بینایی فرزندان خود مراجعه می کنند. سال ها

جهانشاد خاطرنشان می کند: با غربالگری در حوزه شنوایی و بینایی اقدامات درمانی از سنین پایین آغاز می شود و از بروز نابینایی و شنوایی در بزرگسالی جلوگیری می شود.

1.8 میلیون نفر از طریق اجرای برنامه مشاوره ژنتیک / آگاهی برای 1.5 میلیون دانش آموز

این مسئول در ادامه اجرای طرح مشاوره ژنتیک را از دیگر طرح های مهم در حوزه پیشگیری از معلولیت عنوان کرد و افزود: در این طرح مشاوره ژنتیک به عنوان یک گزینه برای زوجین قبل از ازدواج و در دوران بارداری ارائه می شود.

وی افزود: در این طرح که از سال 2014 آغاز شد، 1.8 میلیون نفر تحت مشاوره ژنتیک قرار گرفتند و 7700 سقط جنین قانونی انجام شد.

جهانشاد گفت: این برنامه اختیاری است و هم اکنون مشاوره ژنتیک با رضایت خانواده برای آنها انجام می شود.

وی افزود: سالانه 120 هزار نفر توسط این برنامه مشاوره می شوند و پیش بینی می شود امسال این رقم به 140 هزار نفر برسد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اجرای طرح آگاه سازی در زمینه پیشگیری از معلولیت، افزود: این طرح برای سالمندان و دانش آموزان از سال 1394 اجرا شده و تاکنون یک میلیون و 500 هزار دانش آموز و سالمند دارد و 150 هزار نفر تحت پوشش این طرح هستند.

وی افزود: در دوران کرونا اجرای این طرح محدود بود، اما از سال گذشته برنامه در این حوزه ادامه یافت و در حال بررسی اضافه کردن زنان سرپرست خانوار به حوزه آموزشی خود هستیم.

جهانشاد در پایان تاکید کرد: پیشگیری در همه زمینه ها بهتر از درمان است و در این زمینه توصیه می شود افراد دارای معلولیت در خانواده یا نزدیکان خود قبل از ازدواج مراقبت های ویژه ای داشته باشند و بارداری برای جلوگیری از افزایش معلولیت در سطح اجتماعی باعث می شود. کاهش یابد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا