اقتصادی

شفاف سازی درج قیمت کالا، طرحی که آنچنان شفاف نیست

سلام آنلاین/ خراسان رضوی از دسامبر سال گذشته، برنامه‌هایی برای شفاف‌تر کردن قیمت کالاها با درج قیمت‌های تولیدکننده در برخی از کالاها مانند آب معدنی و آب میوه، اجباری شده است. همچنین در مرحله دوم این طرح که از 19 دی ماه سال گذشته آغاز شد، تولیدکنندگان موظفند قیمت سایر کالاهای اعلام شده توسط سازمان‌های حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکنندگان را اعلام کنند.

از سوی دیگر در بخشنامه ای از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید شده است که خرده فروشان برچسب قیمت مصرف کننده را بر حسب سود و هزینه مصوب و درصد سود کسب شده بالا ببرند و عمل به صراحت بیان شود. .

برای بررسی به فروشگاهی در مشهد مراجعه کردیم. در یکی از فروشگاه های زنجیره ای در بلوار معلم، چاپ های بزرگ توسط دستفروش ها در قفسه ها قرار داده شد. در این مقاله آمده بود: «شریک عزیز! بر اساس دستورالعمل انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده، مبلغ درج شده روی این محصول قیمت نهایی سازنده است و با مبلغ پرداختی خریدار تفاوت دارد.

بسیاری از خریداران فکر می کنند که قیمت تولید کننده روی محصول، قیمت نهایی است.

دلیلش را از فروشنده پرسیدیم. وی گفت: قیمت مصرف کننده روی هیچ یک از اقلام موجود در فروشگاه درج نشده است. به همین دلیل، بسیاری از خریداران فکر می کنند که قیمت تولید کننده روی محصول، قیمت نهایی است.

یکی از فروشندگان محصولات بهداشتی قرنی می گوید: هنوز قیمت مصرف کننده روی کالاها درج نشده است و این موضوع ما را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. برخی از مشتریان وقتی می بینند که قیمت محصول با صورت حساب متفاوت است، تمایلی به خرید ندارند.

از او پرسیدم چگونه می توان سود حاصل از فروش را محاسبه کرد؟ پاسخ فروشنده: از میزان سودی که باید در قیمت تولیدکننده لحاظ شود و به مصرف کننده فروخته شود، مطلع می شویم.

قیمت گذاری طرح غیر شفاف

وارد یک فروشگاه زنجیره ای در بلوار سید رضی می شویم. بسیاری از اقلام دارای کوپن تخفیف هستند، اما این تخفیف بسیار بیشتر از قیمت درج شده توسط سازنده است. همچنین قیمت درج شده بر روی بسته بندی قیمه مخلوط و یک کیلویی در فروشگاه 145 هزار تومان است ضمن اینکه یک کیلو قیمه در سوسیس و کالباس شهری 110 هزار تومان به فروش می رسد.

دختری در یکی از فروشگاه های چهارراه به خبرنگار سلام آنلاین گفت: امروز از فروشگاه خریدم. وقتی فاکتور را از فروشنده دریافت کردم و متوجه تفاوت قیمت و کالا شدم، از او خواستم دوباره قیمت را بررسی کند، اما او پاسخ داد که عیبی ندارد.

وی ادامه داد: من به عنوان یک خریدار از کجا بدانم که فروشنده برای هر محصول چقدر باید در نظر بگیرد؟ گاهی اوقات حتی قیمتی برای یک محصول وجود ندارد و فروشنده با گذاشتن برچسب قیمت در قفسه محصول خود را عرضه می کند.

ناراحت نباش!

با زنی میانسال در منطقه کوهسنگی مشهد صحبت می کنیم. وی گفت: متأسفانه قیمت ها متفاوت است. اخیراً برای خرید پنیر به فروشگاهی رفتم. با وجود اینکه قیمت درج شده روی کالا 20000 تومان است اما فروشنده آن را 27000 تومان محاسبه کرده است. وقتی از او شکایت کردم، عصبانی نشو!

او توضیح داد: وقتی از چند فروشگاه دیگر در این مورد سوال کردم، فروشنده گفت که قیمت روی کالا مانند قبل است و قیمت مصرف کننده متفاوت است. یکی از آنها می گفت که هزینه حمل را خودش پرداخت کرده و اگر بخواهد کالا را به همان قیمت خرید بفروشد، سود چندانی نخواهد داشت.

برخی از فروشندگان از ورودی نادرست سازنده استفاده می کنند

جوانی در بلوار معلم مشهد گفت: از آنجایی که قیمت تولیدکنندگان روی برخی اقلام درج شده است، برخی از فروشندگان از این موضوع سوء استفاده کرده و محصولات خود را به هر قیمتی که بخواهند می فروشند. همچنین قیمت برخی از کالاها در منطقه پایین مشهد با منطقه بالا شهر تفاوت زیادی دارد.

وی ادامه داد: برخی از فروشندگان در منطقه طبرسی مشهد اجناس را با همان قیمت درج شده روی محصول یا با حداکثر سود 10 تا 40 درصد به فروش می رسانند. در حالی که همین محصول را در منطقه معلم با 60 تا 80 درصد سود می خرم.

برای رسیدگی به این موضوع با عباس اخوان، کارشناس مسئول نظارت و کنترل صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی دیدار کردیم. وی در خصوص بازرسی به منظور شفاف سازی قیمت ها در استان اظهار داشت: تاکنون 950 واحد به منظور شفاف سازی قیمت ها در استان شناسایی شده است که این واحدها باید شامل قیمت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باشد.

تا 95 درصد واحدهای توزیع در مشهد بازرسی می شوند

وی گفت: همچنین حدود 830 واحد از این واحدها مورد بازرسی قرار گرفت و لیست قیمت به آنها اعلام شد. این در حالی است که تاکنون بالغ بر 95 درصد از واحدهای توزیع در مشهد مورد بازرسی قرار گرفته اند.

نظارت بر شفافیت قیمت ها برای مردم قابل لمس نیست.

کارشناس مسئول بازرسی و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره تفاوت روش‌های محاسبه ارزش مصرف‌کننده توسط فروشندگان مختلف می‌گوید: اینها تخلف است و منکر آن نمی‌شویم. لازم به ذکر است شفافیت قیمت در استان رصد می شود اما این بازرسی برای مردم ملموس نیست. نظارت مانند یک دارو عمل می کند و یک درمان کامل نیست. بنابراین باید علل اصلی سوء استفاده در استان بررسی و ریشه یابی شود.

قیمت گذاری طرح غیر شفاف

بر اساس بازرسی انجام شده در سال گذشته، این اخوان اعلام کرد که طی سال گذشته تعداد 269419 مورد بازرسی به اجرا درآمده و حدود 18868 پرونده تخلف تشکیل شده است.

وی افزود: از اول اردیبهشت ماه امسال تمامی واحدهای توزیعی استان باید قیمت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را همزمان درج کنند. البته پیش از این نیز بسیاری از واحدهای توزیعی در استان داوطلب شدند تا قیمت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را درج کنند.

اولویت انجمن حمایت از مصرف کننده، ارزیابی کیفیت محصول است

در ادامه با علی اصغریان، رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان خراسان رضوی دیدار کردیم. او درباره نقش این سازمان در تعیین قیمت‌ها می‌گوید انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در ایران کمتر شناخته شده است، زیرا این انجمن کودکی است. اولویت این انجمن ارزیابی کیفیت محصولات، ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان، رضایت مشتری و سپس تعیین قیمت می باشد.

رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان خراسان رضوی گفت: ماموریت این سازمان نظارت و صیانت از حقوق مصرف کنندگان است که با افزودن ارزش مصرف کننده به محصول امکان پذیر خواهد بود. در واقع با درج قیمت واقعی مصرف کننده، خریدار موظف خواهد بود که برای دریافت و خرید کالا، کمتر یا بیشتر از مبلغ واقعی پرداخت کند.

اصغریان خاطرنشان می کند: انجمن به همراه سازمان آرام استان، تعزیرات، دولت و مجلس اصناف در حوزه نظارت فعالیت می کنند. همچنین با توجه به سن کم انجمن و مسائل تامین مالی، سامانه ای برای ثبت شکایات مردمی وجود ندارد.

عدم درج ارزش مصرفی محصولات، 2 میلیون تومان جریمه خواهد داشت

وی درباره دلایل عدم شمول قیمت ها توضیح می دهد: برخی اتحادیه ها به دلیل همکاری با واحدهای تولیدی حقوقی مانند تخفیف در خرید عمده و از همه مهمتر مخالفت با درج قیمت مصرف کننده بر کالاها دریافت می کنند. سلب این حقوق و کاهش سود است. لازم به ذکر است عدم درج قیمت مصرف کننده بر روی محصول، جریمه نقدی ۲ میلیون تومانی را در پی خواهد داشت.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوی با اشاره به کمبود نهادهای نظارتی در استان، تاکید کرد: کمبود کارشناسان و بازرسی قیمت گذاری مشکل بزرگ منطقه است زیرا تعداد اتحادیه ها در استان بیشتر است. ناظران و نظارت بر همه این واحدها زمان بر است.

درج همزمان قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف کننده روی کالاها زمانی ملموس خواهد شد که درج قیمت تولیدکننده به صورت نهادی به مصرف کنندگان اختصاص داده شود و مصرف کنندگان از روش های محاسبه آگاهی کامل داشته باشند.ضریب سود نسبت به ارزش تولیدکننده. از سوی دیگر افزایش نظارت و کنترل مستمر بر بازار موجب کنترل تخلفات و رعایت حقوق مصرف کننده می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا