عمومی

سیزده پرسش رایج درباره دوز چهارم واکسن کرونا

مهمترین فایده و دلیل واکسن کووید-19 جلوگیری از اشکال شدید بیماری است که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا عوارض جدی و مرگ ناشی از آن می شود، بنابراین احتمال ابتلا حتی با احتمال ابتلا نیز باقی می ماند. اشکال شدید این بیماری، اما احتمال این رویداد برای کسانی که به طور کامل واکسینه شده اند کمتر از کسانی است که واکسینه نشده اند.

به گزارش سلام آنلاین، پاسخ 13 سوال رایج در مورد واکسن چهارم کرونا را در زیر می خوانید:

1. در واکسیناسیون چهارم آیا باید از واکسن خاصی استفاده کرد؟

همه انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان یادآور استفاده کرد. بنابراین توصیه می شود تمام افرادی که بیش از شش ماه از واکسیناسیون قبلی به این بیماری مبتلا شده اند، واکسن را دریافت کنند. دریافت یک نوع واکسن مهمتر از دریافت یک نوع واکسن است.

2. نوع واکسن دوز قبلی مربوط به مرحله چهارم است، یعنی چه واکسن هایی ارائه می کنیم، الان باید چه کار کنیم؟

واکسیناسیون از هر نوع واکسنی مهمتر است.

3. اگر فردی هنوز واکسینه نشده باشد، آیا می توان نوبت چهارم را فقط به کسانی داد که برای بار اول، دوم و سوم واکسینه شده اند؟

افرادی که علیه کووید-19 واکسینه نشده اند، بیشترین خطر ابتلا به عفونت را دارند. بنابراین این فرد باید در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کند و واکسن اول و واکسن دوم را یک ماه بعد بزند.

4. واکسن ایرانی از نظر کیفیت و کارایی چقدر قابل اعتماد است؟

تمامی واکسن های تولید داخل طبق استانداردهای بین المللی و محلی تحت آزمایشات بالینی قرار گرفته اند و نتایج بسیار خوبی در مقایسه با واکسن های وارداتی به دست آورده اند. علاوه بر این، مقایسه شرایط عفونی در ایران و کشورهای اروپایی نتایج مشابهی از واکسیناسیون را در کاهش پذیرش و مرگ و میر در بیمارستان نشان می‌دهد. در حالی که واکسن های مختلف استفاده می شود.

5. برخی می گویند ما فقط باید علیه کرونا، یک پروتئین طبیعی، واکسینه شویم. بقیه هیچ عارضه ای ندارد. آیا حقیقت دارد؟

همه انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون را می توان به عنوان یادآور استفاده کرد. بنابراین به تمامی افرادی که بیش از شش ماه از نوبت قبلی خود می گذرد توصیه می شود واکسینه شوند. دریافت یک نوع واکسن مهمتر از دریافت یک نوع واکسن است.

6. آیا ما در برابر ویروس کرونا واکسینه شده ایم و دیگر به ویروس کرونا مبتلا نیستیم؟

مهمترین مزیت و دلیل واکسن کووید-19 این است که از اشکال شدید بیماری که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا عوارض جدی و مرگ می شود، جلوگیری می کند. احتمال وقوع این رویداد در افرادی که به طور کامل واکسینه شده اند کمتر از افرادی است که واکسینه نشده اند. .

7. احتمال عوارض ناشی از واکسن بر روی بدن چقدر است؟

بیش از سه میلیارد واکسن کووید 19 در کشورهای مختلف دنیا تزریق شده است و بیش از 150 میلیون واکسن کرونا در ایران داریم. خوشبختانه عوارض جانبی واکسن به طور کلی خفیف و قابل تحمل است. مهم ترین عوارض جانبی درد در محل تزریق و خواب آلودگی و ضعف یا خستگی است که در عرض دو یا سه روز از بین می رود که در مقایسه با درد و درد ناشی از آن کاملا قابل قبول است.از کووید-19 و پیامدهای جدی آن.

8. تفاوت واکسن آسترازنکا با واکسن ایرانی چیست؟

واکسن کووید-۱۹ با فناوری‌های مختلفی تولید می‌شود. در تولید واکسن AstraZeneca از آدنوویروس شامپانزه (که در انسان بیماری زا نیست) به عنوان ناقلی برای انتقال جزء آنتی ژنی ویروس کووید-19 استفاده می شود و به آن بر اساس ناقل می گویند. سایر واکسن ها با فناوری های مختلف مانند انتقال ویروس و سپس غیرفعال شدن آن (واکسن غیرفعال) با استفاده از بخشی از ژن کووید-19 به عنوان آنتی ژن و در تکثیر سلولی (تکثیر پروتئین) یا بخشی از ویروس. زنجیره ژن. (RNA) و تولید واکسن (واکسن ژنتیکی) انجام می شود.

9. واکسیناسیون چهارم چقدر طول می کشد؟ آیا هنوز باید تا پایان سال واکسن بزنیم؟

وضعیت بیماری کرونا در سراسر جهان و در خانه به دقت رصد می شود و تصمیمات بر اساس آخرین اطلاعات علمی در مورد واکسن کووید-19 اتخاذ می شود. بنابراین اینکه آیا یادآوری دیگری وجود خواهد داشت به شرایط و اطلاعات و یافته های جدید در ماه های آینده بستگی دارد. برخی از محققان معتقدند ممکن است ادامه واکسیناسیون هر سال برای حفظ ایمنی در برابر کووید-19 ضروری باشد.

10. آیا برای چهارمین واکسن محدودیت سنی وجود دارد؟

به همه افراد بالای 18 سال که شش ماه از تزریق قبلی خود می گذرد توصیه می شود که یک یادآوری دریافت کنند. افراد 12 تا 18 ساله در صورتی که از سیستم ایمنی ضعیف رنج می برند یا یک بیماری زمینه ای جدی دارند نیز واجد شرایط درخواست قرار ملاقات یادآوری واکسن هستند، اگر شش ماه از آخرین ملاقات گذشته باشد. افراد زیر 12 سال نیازی به دریافت نوبت یادآوری ندارند.

11. بیماران خاص و مبتلایان به سرطان از چه نوع واکسنی استفاده کنند؟

تمام واکسن های موجود در دسترس هستند.

12. آیا فرد مبتلا به آنفولانزا یا کرونا می تواند واکسینه شود؟

به افراد مبتلا به بیماری عروق بیماری کرونا توصیه می شود حداقل یک ماه پس از بهبودی صبر کنند و واکسینه شوند.

13. آیا برای دریافت واکسن باید روزه بگیریم یا بعد از آن باید دستورات خاصی را رعایت کنیم؟

برای واکسن زدن نیازی به روزه گرفتن نیست. پس از واکسیناسیون، حضور 15 تا 20 دقیقه در مرکز تزریق توصیه می شود. افراد دارای سابقه ضعف شدید پس از هر تزریق یا نمونه خون باید به کسانی که واکسینه شده اند اطلاع داده شود و پس از تزریق چند دقیقه استراحت کنند و بخوابند. توصیه می شود قبل از رفتن برای واکسیناسیون صبحانه بخورید. نوشیدن مایعات فراوان در روزهای اول و دوم پس از واکسیناسیون مفید است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا