عمومی

سوگواره‌ای برای امام؛ نقاهت علی(ع)

در مقابل آسیب امام علی (ع) یک بحث بود در قسمت کوتاه شفابخشی او.

الف ابوالفتوح رازی می نویسد که وقتی ابن ملجم مجروح شد ، امام و اطرافیان از ناامیدی و امید بی تاب شدند و خوشبختانه گفتند کاری کرده است که انجام نمی داد. نوشته شده است که او هزار دلار برای مأموریت خود و هزار دلار برای مسمومیت آن خرید تا راهی برای نجات امام نباشد و در این عمل به دنبال رضایت خدا و جهنم بود.عالی ترین بهشت. مسد ، 1371 ، ص 15 ، ص 389).

ب امام با اینکه حالش بد بود ، نمی دانست چگونه از دیگران مراقبت کند. ابن نباتا ، یک شریک ، گفت: “ما بیرون نشسته ایم. حسن (س) آمده است و می خواهد ما برویم ، اما من هنوز می مانم و وقتی علی (AA) فهمید که من را برای دیدن او فرستاده گریه می کند. او کمربند زرد بسته بود و ریش و صورتش در خون پر شده بود (همان ، ص 390).

فی در چنین شرایطی ، با رنج و درد زخم ، و همچنین ناجوانمردی و خشونت یک مهاجم عصبانی ، باید فقط با انتقام و مجازات به طبیعت فکر کرد ، اما امام هنوز در همان زمان است. این به جز اخلاقیات صدمه دیده و بی رحمانه است و او به قانون فکر نمی کند ، بنابراین او دو توصیه مهم به فرزندان خود می کند:

1 ابن ملجم کسی است که شما را اسیر کرده است ، پس او را زندانی بدانید نه قاتل. او را به خوبی تغذیه کنید و لباسهای نرم او را بپوشانید (یاکوبی ، تاکوک ، بیروت ، ج 2 ، ص 212).

اگر من میمیرم ، به تنهایی از قاتل من انتقام بگیرید و از ساختن بدن او که معمولاً برای تخلیه عصبانیت او انجام می شود ، خودداری کنید و اگر زنده هستم می دانم چه باید بکنم. بخشش یا انتقام (ابن عبد البر ، استیعاب ، بیروت ، 1992 ، 3 ، ص 1125).

ت رعایت حدود الهی یا به تعبیر مدرن حقوق بشر از ضروریات زندگی متمدنانه است و بیش از هر چیز یک امر اخلاقی است و پایبندی به آن یک ضرورت است. نقض مرزهای قانونی و اخلاقی بنیان های زندگی اجتماعی / انسانی را سست می کند ، بنابراین همانطور که لیاقت او را دارد و انتظار می رود حتی در این صورت فکر کند و درباره خشم و ایجاد ناراحتی بیش از حد ، غیرقانونی بودن یا رفتارهای غیراخلاقی مشاوره دهد.

این یک اصل مهم در فرهنگ ، دین / ارزش ها است: مقیاس جرم هرگز مجازات مجازاتی فراتر از آنچه در شریعت / قانون (مائده / 8) آمده است ، نمی شود و خدا واقعی است. سو ab استفاده کنندگان را دوست ندارید (بقره) / 190)

* عضو م theسسه علوم و فرهنگ اسلامی

دکمه بازگشت به بالا