ورزشی

سهم ماهشهر در سینما و تلویزیون هیچ است!

سعید آلبوآبادی در گفتگو با آنا خاطرنشان کرد;

خوزستانی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران از قصد خود برای ساخت مستندی از مبارزات مردم و رزمندگان ماهشهری در دوران دفاع مقدس خبر داد.

گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، سید مرتضی حسینی سعید آلبوآبادی متولد 1349 در ماهشهر بازیگر، نویسنده و کارگردان خوزستانی است. او در «23 نفر» و «یادو» حضور داشته و سابقه کارگردانی و فیلمنامه نویسی را نیز در کارنامه دارد. بازی او در نقش ملاصالح قاری در فیلم ۲۳ نفر به کارگردانی مهدی جعفری که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود، تماشاگران را مجذوب خود کرد.

آلبوآبادی در زمینه تولید مستند نیز فعالیت دارد و مستند کوتاه «اصیل» که در شانزدهم آذرماه جشنواره فیلم حکمت به نمایش درآمد، یکی از شاهکارهای اوست. این مستند به تهیه کنندگی مهدی عساکره درباره اسب های اصیل عرب و حمایت فرهنگی و اجتماعی از حقانیت این نژاد اسب گرانبها در ایران ساخته شده است. این مستند در بستر جغرافیا و فرهنگ خوزستان ساخته شده و رنگ و بوی فرهنگی این خطه از ایران را با خود دارد. البوآبادی همچنین کتاب «1417 و دو نمایشنامه دیگر» را با موضوع دفاع مقدس منتشر کرد.

این تهیه کننده مستند درباره فعالیت های اخیر خود به خبرنگار آنا گفت: از دو سال پیش برای آخرین مستندم تحقیق کردم و خدا را شکر این مرحله به پایان رسیده است. من اهل ماهشهر هستم این شهر از جایگاه ویژه ای در توسعه و رویدادهای جنگی برخوردار است. ماهشهر شهر بزرگی است که جلوتر از دشمنان بعثی از آب‌ها و خاک ایران دفاع می‌کند. همچنین کمک قابل توجهی به استقرار نیروها و کمک در جنگ کرد.

** «ماهشهر» حماسه ای فراموش شده است

وی گفت: در ماهشهر و مردم و نظامیان در ایام مبارکه اتفاقات عجیبی افتاد. از جمله آنها می توان به حمله کوثر به بنادر الامیه و البکر در عراق اشاره کرد. ماهشهر پیشتاز اسکان جان باختگان جنگ آبادان و خرمشهر بود، چرا که از آنجایی که راه ارتباطی آبادان با سایر نقاط کشور محسوب می شد. همچنین در جریان انتقال قربانیان این جنگ ها با قایق ها، حوادث و فداکاری های زیادی از سوی مردم و صاحبان این قایق ها صورت گرفت که واقعا شنیده می شود.

آلبوآبادی گفت: با وجود این همه وقایع و حقایق تاریخی، متأسفانه هیچ تصویر (تاکید می کنم) یا سکانسی از ماهشهر در فیلم ها و سریال های داستانی و غیرداستانی دفاع مقدس نداریم. این در حالی است که کارهای زیادی برای سایر شهرستان های استان یا غرب کشور درگیر جنگ انجام می شود که البته در جای خود لازم و ارزشمند است. این برای من خیلی سنگین است. با وجود این نقش ها و خدماتی که ماهشهری ها در دوران جنگ داشتند، بازتابی در سینما و تلویزیون نمی بینیم.

سهم ماهشهر در صنعت مقدس سینما و تلویزیون چیزی نیست!/ می خواهم از مردم سرزمینم فیلم بگیرم
سعید آلبوآبادی در پشت صحنه «۲۳ نفر»

وی افزود: حدود دو سال است که در راستای تحقیقات انجام شده با مسئولان شهری در حال مذاکره هستم اما متاسفانه هنوز نتیجه ای نگرفته ام. در صحبت هایی که داشتم معمولاً قول های خوبی داده می شد اما وقتی نوبت به عمل می رسید همه امتناع می کردند. این اتفاقی بود که در ساخت مستند قبلی من «واقعی» افتاد و من خیلی ناراحت شدم.

** چرا از مسئولان شهرم انتظار دارم؟

وی گفت: ماهشهر شهری غنی و صنعتی است. برای مدیر فرهنگی این شهر خوب نیست که من به عنوان فیلمساز ماهشهری برای کمک مادی و معنوی به تهران بروم. فکر می کنم حمایت هایی که مثلاً مرکز توسعه فیلم های مستند و تجربی یا انجمن فیلم های دفاع ناب و اوج و … انجام می دهند برای فیلمسازان مناطق کم برخوردار است و این توانایی ها در سرزمینشان وجود ندارد. اما ماهشهر این قابلیت را دارد که در ارتباط با تاریخ شهر در عرصه تولید فرهنگی حضور فعال داشته باشد.

بازیگر «یدو» گفت: خیلی دلم می خواهد این مستند را با بهترین کیفیت به نفع شهرم و به نفع خودم برای مدافع مقدس به پایان برسانم، اما اگر حمایتی از آن نشود، «تنها» را انجام خواهم داد. تولید این اثر اما نکته این است که آنچه در ذهن دارم نیازمند ابزارهای مالی و سازش هایی است که خارج از کنترل من است. استاندار خوزستان، فرمانداری ماهشهر، مدیر صنعت، صندوق شهدا و امور ایثارگران و نمایندگان ماهشهر در شورای اسلامی می توانند از این مستند حمایت کنند تا بتوانیم تاریخ شفاهی مبارزات ماهشهر را بازگو کنیم. مردم در طول جنگ اسکان دادند.

آلبوآبادی گفت: در زمان ساخت فیلم اصیل در هوای بسیار گرم زجر زیادی کشیدم، حتی گاهی دوربین را آب می کردم یا حتی دستکش می پوشیدم تا نتوانم سه پایه باقی مانده را جابجا کنم. زیر آفتاب کار میکنم مستندی درباره پیشینه فرهنگی اسب عرب و فرهنگ چند صد ساله خوزستان ساختم. بسیاری از سازمان ها از جمله تلویزیون قول همکاری دادند اما در نهایت حمایت کردند و من بیشتر کارها را با هزینه شخصی انجام دادم. در زمستان هوای اینجا خوب است و شرایط تولید قابل تحمل است. من می خواهم بیشتر کارها را در ماه های آینده انجام دهم. اما با این وضعیت شرایط تولید بسیار کند است.

سهم ماهشهر در صنعت مقدس سینما و تلویزیون چیزی نیست!/ می خواهم از مردم سرزمینم فیلم بگیرم

** نکات مهم مستند «نقش ماهشهر در جنگ»

وی افزود: محتوای مستند را می توان در این محورها خلاصه کرد: ثبت تاریخ شفاهی رزمندگان ماهشهری (اعم از نیروهای نظامی و غیرنظامی)، نقش فرمانده ماهشهری در عملیات های بزرگ جنگی، نحوه پشتیبانی از زمین و دریا. سپاه ماهشهر دوران دفاع مقدس مشارکت رزمندگان ماهشهری در شکستن حصر آبادان نحوه تشکیل تیپ 46 والفجر و اعزام نیرو به خط مقدم نقش ماهشهری ها در اسکان مهاجران و جانباختگان ثبت داستان سرداران غیر ماهشهری از جایگاه این هنر و مردم و رزمندگان دوران جنگ سرد مقدس. در یک کلام می خواهم داستان های مردم زادگاهم را ثبت کنم.

آلبوآبادی گفت: مستندسازان اگر محتوای عالی را نبینند به این موضوع نزدیک نمی شوند. در طول تحقیقاتم به توانایی‌ها و فیلمنامه‌های شگفت‌انگیزی رسیده‌ام که حتی می‌توانند موضوع فیلم‌های داستانی جالب باشند. اما این قصه ها تا زمانی که در قالب مستند ارائه نشوند، ارزش چندانی ندارند. من الان اهل این شهر هستم و شناخت خوبی از فرهنگ آشنا دارم، بهتر می توانم در این زمینه فعالیت کنم.

وی گفت: مستندها خاطره جهان هستند. قصد من این است که چند برگ روشن به خاطره تاریخ هشت ساله مدافعان مقدس اضافه کنم. عجیب است که با تمام اتفاقاتی که گفتم چرا در داستان و مستندهای سینمایی و تلویزیونی از ماهشهر خبری نیست. تاریخچه صنعت پتروشیمی در ماهشهر و چگونگی تداوم این صنایع در دوران سخت جنگ می تواند موضوعی جالب و کاملاً موضوعی باشد. این مستند می تواند مستندی از مبارزات مردم ماهشهر در دوران جنگ باشد تا نسل آینده به آن افتخار کند. امیدوارم مسئولین شهرمان بیشتر متوجه تاثیر تولیدات فرهنگی در این شرایط سخت شوند و حمایت بیشتری از این گونه کارها بکنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا