سهم‌خواهی به کابینه وفاق ملی آسیب می‌زند

مقدم در گفتگو با آنا:

به اشتراک گذاری به دنبال تضعیف کابینه وحدت ملی است

این کارشناس سیاسی تاکید می کند که از این پس رئیس جمهور نباید فشار بیاورد و به دنبال سهیم شدن است و می گوید که سهم خواهی آفت بزرگی است که دولت نمی تواند به آن خدمت کند منافع ملی به بهترین شکل

«بیژن مقدم» کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری آنا، تشکیل حکومت وحدت ملی را یک ضرورت و یک ضرورت دانست و گفت: باید همه افکار و سلیقه های سیاسی در دولت اتخاذ شود نباید اجازه داد کارشناسان و مراجع به دلیل اختلاف سلیقه سیاسی از ورود به کابینه منع شوند. ملاک اصلی تشکیل کابینه وحدت ملی عزم و اعتقاد مردم به نظام اقتدار، قانون و منافع ملی کشور است و هرکس با هر دیدگاه سیاسی به این سه اصل معتقد باشد باید خدمت کند . کابینه موافق است.

وی افزود که با تشکیل کابینه وحدت ملی، این کابینه می تواند از نظرات مختلف استفاده کند، نهادهای موثر در حکومت را سامان دهد و رضایت مردم و جمعی را جلب کند. در کابینه وحدت ملی هدف رسیدن به منافع ملی است نه منافع سیاسی و حزبی و به نظر من میشیگان با هوشمندی و احتیاط سعی در تشکیل کابینه وحدت ملی دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: کابینه دولت چهاردهم خالی از انتقاد نیست، اما باید به انتخاب رئیس جمهور و تصمیماتی که مجلس آینده خواهد گرفت، احترام گذاشت. مشاهده در لیست ارائه شده توسط رئیس جمهور در این کابینه قابل مشاهده است. البته ممکن است برخی از این وزرای پیشنهادی انتخابات لازم را به دست نیاورند و مجلس به آنها اعتماد نکند، اما حداقل رئیس جمهور اولین قدم ها را برای تحقق وعده وحدت ملی برداشته است.

مقدم گفت: از این پس رئیس جمهور نباید تحت فشار باشد و دولت نباید درگیر سهم خواهی باشد. اشتراک حشره بزرگی است که اگر توسط دولت گرفتار شود، سود خوبی برای ملت نخواهد داشت. برخی از مردم و احزاب سیاسی انتظار دارند که رئیس جمهور سهم بیشتری در دولت داشته باشد، اما شرط کشور این است که به ویژه در کشوری که سیستم حزبی ندارد، یافتن سهم نباید در اولویت باشد. دیدگاه های سودمند کنونی حزب، کشور را به عقب رانده و به منافع ملی آسیب رسانده است.

وی با بیان اینکه باید اجازه داد رئیس جمهور در مسیر شعار خود قدم بردارد، گفت: معیارهای اصلی دولت چهاردهم باید موثر باشد و نه بیشتر. در صورت تشکیل دولت کارآمد بر اساس وحدت ملی می توان به مسائل اقتصادی و معیشتی پرداخت و سیاست خارجی متوازن را پیش برد. باید صدایی از کشور به خارج فرستاده شود و این هدف حکومت وحدت ملی است.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: مردم باید طعم شیرین خدمات را بچشند، شکاف طبقاتی باید رفع شود. اینها وظایف ویژه ای برای دستیابی به حکومت وحدت ملی است. همه ارکان نظام باید به دولت کمک کنند و مجلس نیز در این راستا با دولت همکاری کند و از سوی دیگر احزاب نیز از تخریب دولت دست بردارند، زیرا تجربه نشان داده است که نابودی دولت مساوی است. افسردگی و تفرقه

مقدم با تاکید بر اینکه رئیس جمهور یک پست تشریفاتی نیست، گفت: قانون اساسی مسئولیت های زیادی به رئیس جمهور داده است و رئیس جمهور مجری قانون اساسی است و این وظیفه بزرگی محسوب می شود. رئیس جمهور جدید و وزرای او باید همیشه در میان مردم و جامعه باشند و کنترل از راه دور دیگر جوابگو نیست. محبوبیت دولت و رئیس جمهور شرط همدلی و وفاق ملی است و مزکیان و کابینه باید به این موضوع توجه کنند.

وی در پایان تاکید کرد: اختلافات طبیعی است، اما نباید اختلافات را به جامعه وارد کرد، بلکه باید در کابینه یا در بین قوا به آن پرداخت. مردم علاقه ای به تماشا و شنیدن درگیری ها ندارند. مردم از دولت ها و نهادها انتظار خدمت صادقانه دارند.

دکمه بازگشت به بالا