عمومی

سندروم خبر بد! – سلام آنلاین

روح ما همیشه در معرض گلوله های اطلاعات منفی است.»

به گزارش سلام آنلاین رسالت او نوشت: زمانی که حوادث تلخ و غم انگیز رخ می دهد، روح جامعه برای مدت طولانی آشفته می ماند. در چنین شرایطی جامعه برای رسیدن به حالت عادی دوران سختی را پشت سر گذاشته است. اما با تکرار چرخه رویدادها و ادامه بزرگی آن، مشکل بدتر می شود. در برخی جوامع شنیدن اخبار بد تعجب آور نیست و مردم تقریباً با اخبار بد و ناگوار آشنا هستند، اما بدیهی است که شنیدن اخبار بد آسان نیست. با این حال، این مشکل با کلمات تکراری رایج شده است. این در حالی است که رسانه ها نمی توانند رویداد را نادیده بگیرند و فقط اخبار خوب یا خنثی را منتشر کنند و از طرفی سرعت انتشار اخبار تلخ با شبکه های اجتماعی شتاب می گیرد و گاهاً ما مسئول گزارش هستیم. بنابراین روح جامعه هر لحظه با گلوله ای از اطلاعات منفی مواجه می شود و نمی تواند از این اطلاعات چشم پوشی کند، اما نباید باج خواهی کرد و شرایط التهابی ایجاد کرد.

انتقال اطلاعات می تواند کمی دلهره آور باشد، اما هر نوع آن، اگر زیاده روی شود، تبدیل به عادتی می شود که فرآیندهای زندگی روزمره را مختل می کند. درست است که اطلاعات منفی در زندگی روزمره جریان دارد، اما چقدر بر شرایط کنترل داریم و چگونه با آن برخورد می کنیم؟ بسیاری از ما غیر فعال هستیم و قادر به کنترل اوضاع نیستیم. ما فقط بازار رسانه را داغ می کنیم و نتیجه آن کاهش سلامت روان است. باید از خود بپرسیم که آیا نظارت و بازپخش اطلاعات منفی باعث شده است که گامی سازنده در جهت راه حل و راه حل برداریم؟ این خبر منفی فقط برای جامعه نیست. به عنوان مثال، مردم به طور فزاینده ای اخبار طلاق سلبریتی ها را دنبال می کنند و توجه نمی کنند که آیا این اطلاعات به رفاه ما کمک می کند و چگونه بر زندگی ما تأثیر می گذارد.

هر چه عنوان داغ تر باشد، بیشتر احساس تعلق می کنیم. گاهی اوقات ما حتی اطلاعات نادرست را منتشر می کنیم و نسبت به اطلاعات منفی بیش از حد واکنش نشان می دهیم. مشایخی موضوع را خطری برای جامعه برشمرد و گفت: این ما هستیم که اطلاعات را می سنجیم و بلافاصله توزیع می کنیم، مطرح کردند.

اکثر مردم صبح که از خواب بیدار می شوند و اخبار منفی را دنبال می کنند، اینترنت را چک می کنند، اما چرا دنبال کردن چنین اخبار تلخی تبدیل به عادت شده است؟ مشایخی می گوید: ما در روانشناسی اعتیاد هر گونه رفتار اجتنابی می شناسیم. در علوم رفتاری، اعتیاد را عادت به اجتناب از رفتار تعریف می کنیم. گاهی اوقات هنگام خواندن اخبار و اتفاقات اطرافمان احساس غریبی می کنیم. این یک احساس سرگرم کننده بود. زمانی که روزنامه ها فراوان بود و اینترنت چندان گسترده نبود، بسیاری از مردم به محض خرید روزنامه ابتدا به سراغ اخبار واقعه می رفتند و مشتاق بودند که اخبار قتل، سرقت، جنایت و … را دنبال کنند. در حال حاضر تعداد این افراد در جامعه افزایش چشمگیری داشته است. آنها از خواندن اخبار منفی لذت می برند و اگر اخبار بسیار احساسی باشد باز هم با هیجان گوش می دهند. از سوی دیگر، مغز و ذهن به این اطلاعات واکنش متفاوتی نشان می دهند. این واکنش در تکامل ما محدود نیست و مردم از زمان تکامل همیشه از مسائل تهدیدآمیز اجتناب کرده و یا برای محافظت از خود در برابر تهدیدها از رفتارهای خصمانه استفاده می کردند. اما اکنون اخبار منفی دیگر یک تهدید نیست. مردم اخبار منفی را با هیجان خاصی دنبال می کنند و اغلب در گفتگوهای روزانه خود درباره اطلاعات منفی صحبت می کنند.

وی گفت: ما اخبار منفی شنیده ایم. ناخودآگاه و ناخودآگاه وقتی در یک خانواده، دوستی یا حتی یک گروه مجازی هستیم، درباره اطلاعات منفی صحبت می کنیم. ما اغلب در نقش قربانی قرار می گیریم و وضعیت را غیرقابل تحمل توصیف می کنیم و تنها در این صورت است که در این شکل پذیرفته می شویم. گاهی اوقات، اگر اتفاق خوشی در زندگی ما بیفتد، کسی را نمی‌یابیم که بتوانیم به شادی بگوییم. ما خجالت می کشیم در مورد چیزی که ما را خوشحال می کند صحبت کنیم.»

بر اساس نظریه «سوگیری منفی»، ذهن انسان تمایل بیشتری به مطالعه و تمرکز روی چیزهای منفی دارد و به همین دلیل امروزه این باور غلط در بین برخی افراد وجود دارد که «اخبار بد» فروش بیشتری دارد. در همین راستا، «مژده ارشادی»، روان درمانگر، از تأثیرات خبرهای بد بر ذهن افراد جامعه می گوید: نیاز واقعی انسان به تعامل در این عصر. این نیاز فقط بین مردم و مردم نیست، بلکه این تعامل به شکل رابطه بین یک مرد و یک گروه و یک گروه دیگر در جایی و همیشه تعریف می شود. این ارتباط توسط دستگاه هایی ایجاد می شود که نقش مهمی در زندگی امروز ما دارند. تأثیر عمده این تعامل با دنیای اطراف ما این است که مردم نسبت به گذشته به اطلاعات، اطلاعات و محتوا دسترسی بیشتری دارند. وی افزود: در عصر حاضر شاهد تسلط دنیای مجازی بر واقعیت هستیم، یعنی بر اساس تصمیمات برخی سیستم ها و فضای رسانه ای، می توان واقعیت در جامعه را از بین برد و اتفاقاتی که رخ نمی دهد، در اینترنت شاید به جای آن. “

وی گفت: «در دنیای امروز دسترسی به امکانات نسبت به نسل های گذشته به میزان قابل توجهی بهبود یافته است، اما این امکانات به معنای آرامش بیشتر در جامعه نیست.» در حال حاضر خیر. یکی از پیامدهای برخورداری از امکانات اجتماعی کاهش تحمل مردم در برابر اتفاقات بد و اخبار بد است. دسترسی به اطلاعات و اطلاعات نیاز همه است. مؤلفه روانی قدرت برای همه مهم است و کسب دانش و درک، قدرت، نفوذ و اثربخشی فرد را افزایش می دهد.

وی گفت: زمانی که استرس، استرس روحی و جسمی ناشی از اخبار بد به اوج خود برسد، افراد نمی توانند با استرس و افسردگی کنار بیایند و این امر به یک بیماری همه گیر در جامعه تبدیل می شود و حتی می تواند بقای انسان را به خطر بیندازد. شوک ناشی از اخبار بد به قدری خطرناک و مشمئز کننده است که ثبات اجتماعی و اجتماعی جامعه را از بین می برد، افراد را افسرده و آنها را دچار استرس و اضطراب می کند و تأثیر عمیقی بر زندگی اجتماعی و جامعه می گذارد.روابط خانوادگی انسان ها نیز. یکی از پیامدهای داشتن اطلاعات بد زیاد در فضاهای مختلف ایجاد پروکسی یا شرایط آسیب ثانویه است. هنگامی که فردی در معرض یک حادثه تروماتیک قرار می گیرد، به این آسیب جدی آسیب می گویند. بنابراین وقتی انسان دچار این آسیب می شود نگرش خاصی پیدا می کند و تغییر پذیر می شود. این فرد این واقعیت را انکار می کند که هیچ واکنش طبیعی به این رویداد وجود ندارد و دچار اضطراب یا اختلال استرس پس از سانحه می شود. مواجهه منظم با رویدادهای این افراد باعث ترس، ناامنی و بی اعتمادی می شود. در نتیجه می تواند منجر به اضطراب و افسردگی به خصوص در کودکان و نوجوانان شود.

ارشادی در ادامه به دنبال راه های موثر برای دوری از خبرهای بد است و می گوید: شنیدن مداوم اخبار ناگوار از مکان های مجازی و واقعی باعث ضعف جسمی و روحی، بدخلقی، عصبانیت و اضطراب می شود، پس چی؟ رصد این موارد چه فایده ای دارد و چقدر به بقای ما کمک می کند یکی از اقدامات پیشگیرانه سنجش مخاطب است یعنی در هنگام انتشار اخبار به سن افراد حاضر در جلسات و نامناسب بودن اطلاعات برای جوانان توجه شود. ما باید منابع موثق پیدا کنیم تا حقایق اخبار را بپذیریم، اخبار خوب را به همان اندازه که اخبار بد را دنبال می کنیم ارزش قائل شویم و تا آنجا که ممکن است سعی کنیم محیطی سازنده ایجاد کنیم. انجیل را به دیگران موعظه کنید.

این روانپزشک تاکید کرد: کنترل ذهنی موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. افراد می توانند از تکنیک های تمرکز حواس برای سنجش میزان تحمل خود برای درگیر شدن در اخبار تلخ و شیرین استفاده کنند و همچنین می توانند از افراد قابل اعتماد یا گروه درمانی در شبکه های اجتماعی برای کاهش استرس دریافت استفاده کنند.خبر بد. زمانی که با اخبار بد مواجه می شویم نباید در مورد زوایای مختلف حادثه سوال بپرسیم و پاسخ دهیم، بلکه از تلویزیون، اینترنت، روزنامه ها و سایت های خبری به درستی و موثر استفاده کنیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا