سخنی از سوز دل ! 

بار دیگر به درگاه ایزد منان و حضرت رسول اکرم و حوزه علمیه عظیم الشأن و مرجع عالیقدر و پیروان آن قدرت بزرگ تسلیت عرض می نماییم!

کلمه درد دارد!

وقتی این بزرگان آنجا هستند، ما احساس دلگرمی می‌کنیم و حامیان قدرتمندی داریم، اما وقتی این حامیان بزرگ را از دست می‌دهیم، متوجه می‌شویم که شخصیت‌های قدرتمند و حامیان خانواده‌ها و حوزه‌ها وجود دارند، از جمله چیزهایی که از دست دادیم!

حضور من در مجلس ترحیم و دعا و جنازه و ترحیم همه با خاطراتی است که بیش از نیم قرن خانواده حقیر و انصاری داشته اند و در کنار خانواده روحانی مانند یک فیلم سینمایی و زیبا از مقابلم گذشت. لحظه حضور در کنار پدر شهیدم در خدمت این مرد بزرگ که از غربت به وطن بازگشتند، قم بود، سخنرانی ایشان درباره مکتب فیضیه و خاطره مصائب، شخصیت ایشان و سکوی عموی ما. حاج انصاری و حمله دژخیمان شاه و … همه به نظر من از این مرجع بزرگ خاطره ای ثبت کردند.

کلمه درد دارد!
از کودکی عشق و علاقه وصف ناپذیری به آیت الله العظمی حاج سید محمد روحانی داشتم تا اینکه روز جمعه سعی کردم به همراه ناپدری ام در کلیسای ایشان حضور داشته باشم و یک فنجان خالی از میهمانان جمعی از کارآموزان حاضر در بیرون آن و این ارادت داشته باشم. و محبت ادامه داشت تا اینکه نزد داماد ایشان مشرف شدم و بعد از آن با آیت الله العظمی حاج سید محمد صادق روحانی و کلمه خانواده بیشتر پیوند خوردم. با توجه به او (عمو جون) در بیان و زبان ما صحبت با این مرد بزرگ عادی شد.

ملاقات موسوم به هازیان این دو عالم و برادر بزرگ زبانزد و رایج است.
در این جلسات انتظار ندارید که در مقابل کوهی از دانش دارما بنشینید!
کانوا فینا کاهدنا!
و این از عظمت و تواضع آنها سرچشمه می گیرد!


ـ

این دو خواهر و برادر اساتید زیادی دارند که هر کدام از آنها در رشته و عصر خود ستاره ای برجسته به حساب می آیند و بسیاری از شاگردی یکی دو ستاره یاد شده احساس غرور و خوشحالی می کنند.فقط بر سر چنین میزی نشسته اند. بچه های بزرگ و خوشه چینی درست کردند! این دو برادر بزرگوار مرجه که از آیات شیخ کاظم شیرازی، محمد حسین اصفهانی معروف به شرکت، سید ابوالحسن اصفهانی و نابغه اواخر قرن آیت الله اعظمی خویی بهره بردند و از ایشان، میز مطالعه، چه خبر؟ ، پس از این هر کدام تبدیل به استوانه ای از علم و اصول و فقه و … شدند و ده ها ستاره در نجف و قم تربیت کردند، اما افسوس و افسوس هزاران قم و عمل کنندگان جدیدش! ! آنها نه تنها قدر این سرمایه ها را ندانستند، بلکه با این دو مرجع بزرگ با بی احترامی برخورد کردند و
ظلم و ستم از سوی دیگر دانشجویان و دانش پژوهان از تحصیل این دو میلیاردر محروم هستند!!

کلمه درد دارد!
بی شک یک قرن می گذرد و در میان صدها ستاره، خورشید در همه اعصار ظهور می کند.شیخ طوسی، شیخ انصاری، مقدس اردبیلی، صاحب جواهر، بحرالعلوم، میرزای شیرازی، آخوند خراسانی و میرزای نائینی و میرزا عبدالهادی شیرازی و سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی و سید محمود شاهرودی و سید عبدالعلی سبزواری و سید روح الله خمینی و سید محمد باقر صدر و میرزا جواد تبریزی و میرزا جواد طبری. ، سید کاظم شریعتمداری، سید احمد خوانساری، سید محمدرضا گلپایگانی، سید شهاب الدین مرعشی، لطف الله صافی، سید محمد سعید حکیم و بسیاری از ستارگان و مراجع فعلی در نجف اشرف و قم. حاصل چندین دهه تلاش آنها میدانی و در میان صدها ستاره پرتلاش! و ما به سادگی چنین دارایی ارزشمندی را از دست خواهیم داد و با اتهامات واهی و تهمت های واهی، کارگاه و کارآموزان را از خوشه های چینی از این درختان عظیم محروم خواهیم کرد!!

کلمه درد دارد!
پاسخ شما به چنین اقداماتی برای نسل حاضر و آینده چیست؟
باغبانان و باغداران با تلاش بی وقفه خود سالیان دراز درختان و درختان میوه کاشتند و در حین چیدن میوه ها و بارهای آنها غریبه ها بر درختان یا بوته ها می افتادند این کار با تبر آن را از پایه بریدند. علما و علما و علما از ترس تبر در دستان خود لب های خود را ببندند و انگشتان خود را در دهان و چشمان خود فرو کنند!!
چه حیف و اندوه برای هزاران انسان که چنین انسانهای شگفت انگیزی را از دست دادیم و اکنون در غم و اندوه از دست دادن آنها به زانو در آمده ایم!
تا زمانی که هست و زنده است نمی فهمند یا نمی گذارند ما از برکات وجودشان بدانیم و بفهمیم!!
اما پس از مرگ، چشمان کسانی که آنها را دیده اند، اشک می نشینیم.

ـکلمه درد دارد!

شکی نداریم که ایشان در عالی ترین و عالی ترین مقام ها و نزد اجداد پاکشان هستند و از دهه های عمرشان به طور کامل در جهت معرفت و پیشرفت به کار گرفته شده اند.خود و فرزندپروری هر چه بیشتر دانش آموزان را می گویند!
غم و اندوه و انتظار ما از دست دادن شخصیت ها و ابرقهرمانان عصری است که نمی شناسیم و پس از مرگ آنها فضائل و ویژگی های آنها را می شنویم، غمگین می شویم.

و به شاکی

تسلیم علی رب کریم
نام آنها مانا است
بگذار خاطراتشان دوست داشته شود.

دکتر هادی انصاری
عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران
چهارشنبه 30 دی 1401
26 جمادی اول 1444
تهران

دکمه بازگشت به بالا