سبزی پلویی چیست؟

سبزی پلو با ماهی یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایران است که پخش کننده های زیادی دارد و یکی از غذاهای پرطرفدار شب عید است.

برنج نقش بسیار مهمی در سفره ایرانی دارد. از این رو اکثر مردم انواع غذاها مانند باقالی پلو، عدس پلو، زرشک پلو، مرصع پلو و سبزی پلو را با برنج تهیه و می خورند. سبزی پلو یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین پلوهای ایرانی است که معمولا با ماهی، مرغ یا گوشت سرو می شود. در ادامه این مطلب با طرز تهیه سبزی پلو آشنا می شویم.

ماهی پلو سبزی یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و یکی از غذاهای پرطرفدار شب عید است. بسیاری از خانواده ها این غذا را در شب عید نوروز تهیه می کنند و ترجیح می دهند دور هم جمع شوند و با هم از این غذای خوشمزه لذت ببرند.

سبزی پلو با ماهی را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد. سبزی هایی که در سبزی پلو استفاده می شود نیز خوشمزه است. برخی آن را فقط با شوید تهیه می کنند و برخی دیگر از ترکیب چند سبزی برای تهیه سبزی پلو استفاده می کنند.

برای اطلاع از قیمت سبزی پلویی و خرید سبزی ترش واش به سایت torshvash مراجعه نمایید.

ماجرای سبزی پلو و ماهی در شب عید

در ایران یکی از رسوم استقبال از سال نو، خوردن کلم و ماهی در کنار خانواده است. این غذا ریشه در فرهنگ ایرانی دارد. طبق باورها، این ماهی بیانگر داستان سلیمان است که حلقه خود را در شکم ماهی پیدا کرد. در روایات آمده است:

سلیمان انگشتری داشت که نام بزرگ الهی بر آن حک شده بود. روزی این پیامبر انگشتر خود را به کنیز خود داد تا به گارامبا برود. دیوی از این ماجرا باخبر شد و خود را به صورت سلیمان درآورد تا انگشتر را از دست بنده بگیرد. دیو پس از گرفتن انگشتر بر تخت سلیمان نشست و خود را حضرت سلیمان اعلام کرد. حضرت سليمان وقتي از گرما خارج شد و از ماجرا مطلع شد، اعلام كرد كه من سليمان واقعي هستم و شخص جايگاه من ديو است! اما مردم درخواست حضرت سلیمان را نپذیرفتند، لذا حضرت سلیمان مجبور شد به دریا برود و ماهی بگیرد. دیو ترسید که انگشتر به دست حضرت سلیمان بیفتد، انگشتر را در دریا انداخت و با افتخاری که به دست آورده بود بر تخت سلیمان نشست.

به مرور زمان که مردم عشق و محبت سلیمانی را از داو ندیدند، به او شک کردند. عده ای هم فهمیدند که او یک شیطان است و سلیمان واقعی همان کسی است که ماهیگیر شده است. روزی سلیمان ماهی گرفت و وقتی داشت ماهی را تمیز می کرد حلقه آن را در شکم ماهی دید. حضرت سلیمان به شهر برنگشت، اما مردم متوجه شدند که سلیمان واقعی کسی است که در خارج از شهر زندگی می کند. وقتی مردم به زیارت حضرت سلیمان رفتند انگشتری را در دستان حضرت سلیمان دیدند. سپس تمام حقیقت آشکار شد.

ایرانیان بر این باورند که رسم ماهی خوردن در روز اول سال نیز شبیه همین داستان است. هرچقدر هم که حقیقت پنهان باشد، روزی همه حقیقت را خواهند دانست و حقیقت آشکار خواهد شد. علاوه بر این مردم سبزی پلو با ماهی را به دلیل داشتن فواید و ویتامین های فراوان بهانه خوبی برای شروع سال با انگیزه و انرژی بیشتر می دانند. ماهی به دلیل لطفی که دارد برای برنج نماد زندگی و سبزیجات نماد برکت و تولد است.
سبزی پلو چه سبزی هایی است؟

سبزی پلو ترکیبی از سبزیجات تازه مانند تره، جعفری، شوید و گشنیز به مقدار مساوی است که به آن کمی بادیان و سیر تازه اضافه می شود.

طرز تهیه سبزی پلو

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو (برای 4 نفر)

سه فنجان برنج

دو پیمانه سبزی پلو (شامل تره، جعفری، گشنیز، رازیانه و حبه سیر)

سیب زمینی متوسط ​​(یا نان پیتا به انتخاب شما)

روغن به درستی

نمک به میزان لازم

زعفران به مقدار لازم تهیه می شود

مراحل تهیه سبزی پلو

اولین مرحله آماده کردن سبزیجات است.

ابتدا سبزی پلو را بشویید و خوب بشویید. سبزی ها را بعد از خشک شدن با چاقوی تیز به قطعات متوسط ​​برش دهید و کنار بگذارید. سبزی های خرد شده را در تابه ای با کمی روغن تفت دهید تا سبزی ها سرخ شده و آب آن کاملا تبخیر شود. تفت دادن سبزیجات سلیقه ای است و می توان از سبزیجات خام نیز استفاده کرد.

مرحله دوم پخت برنج:

برنج را با دو قاشق غذاخوری نمک در آب داغ خیس کنید و بگذارید چند ساعت بماند. آب جوش را داخل قابلمه بریزید و روی شعله متوسط ​​گاز قرار دهید. برنج را در آب بریزید و به مدت 5-10 دقیقه بپزید. زمانی که دانه های برنج کمی نرم شد اما هسته ها هنوز سفت هستند، برنج را آبکش کنید.

مرحله سوم برای آماده کردن ته دیگ:

برای خوش طعم شدن و خوش رنگ شدن ته قابلمه، یک قاشق غذاخوری کره یا روغن کف قابلمه بریزید، سپس 2 قاشق غذاخوری آب و یک قاشق غذاخوری زعفران خورشتی به آن اضافه کنید. سیب زمینی یا نان تخت را کف قابلمه قرار دهید تا ته دیگ کاملا پر شود.

مرحله چهارم برای تهیه برنج سرخ شده با سبزی پلو:

کف تابه دو تا سه سانتی متری برنج بریزید و با یک پتوی سبزیجات بپوشانید. این کار را تا آماده شدن برنج و سبزی ادامه می دهیم. برای طعم بهتر، سیر خرد شده را بین برنج اضافه کنید. در آخر مقداری زعفران پخته شده را روی برنج بریزید و اجازه دهید برنج با حرارت ملایم حدود یک ساعت خیس بخورد.

دکمه بازگشت به بالا