سایه وحشت بر جهانِ بدون لایه ازن

سایه وحشت بر جهانِ بدون لایه ازن

16 سپتامبر روز جهانی حفاظت از لایه اوزون است، روزی برای یادآوری پیامدهایی که اگر این لایه بازسازی نشود، جهان با آن مواجه خواهد شد.

به گزارش سلام آنلاین، خراسان نوشت: امروز روز جهانی ازن است; روزی که حدود دو دهه پیش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای بزرگداشت یکی از معاهدات تعیین شد، معاهده مونترال بود که به سال 1987 بازمی گردد. در این قرارداد که در 16 سپتامبر بین اکثر کشورهای جهان منعقد شد؛ آنها متعهد شدند که از طریق آموزش، تغییر سیاست های صنعتی و زیست محیطی و غیره برای بهبود لایه اوزون گام بردارند. اما چرا این مهم است؟

50 سال برای بازسازی لایه اوزون

لایه اوزون حدود 30 کیلومتر با زمین فاصله دارد و در استراتوسفر اتمسفر، لایه ای بسیار نازک، برخلاف تصور بسیاری از ما، اما حتی نازک، می تواند از زمین و محتویات آن مراقبت کند. شما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید به عنوان یک لایه محافظ زندگی می کنید. لایه اوزون بین 95 تا 99 درصد از این اشعه ها را جذب می کند و به شکل مادون قرمز به سطح زمین می فرستد تا به پوست ما آسیبی نرساند. یخ های قطبی ذوب نمی شوند و زندگی با مکانیسم دقیق خود در این سیاره ادامه دارد. از اواخر دهه 1980، زمانی که برنامه‌های حفاظتی برای نازک کردن بخش‌هایی از لایه یا نفوذ در سطح جهانی طراحی شد، حفره‌های آن در مناطقی مانند قطب جنوب در حال بهبود بود، اما بد نیست بدانید که با وجود تمام اقدامات انجام شده. اگر روند مثبت ادامه یابد، لایه اوزون تا حدود سال 2070 در قسمت‌های مختلف آن ترمیم نخواهد شد و در آن زمان وضعیت به حالت دهه 70 برمی‌گردد.

چرا لایه اوزون مهم است؟

اشعه ماوراء بنفش خورشید خطرات زیادی برای پوست ما دارد، می تواند زمینه سرطان پوست خطرناک را فراهم کند. علاوه بر این، می تواند باعث آب مروارید، سیستم ایمنی بدن و برخی مشکلات کوچک و بزرگ شود که مستقیماً بر سلامت ما تأثیر می گذارد. اما این همه ماجرا نیست. با نازک شدن یا نازک شدن لایه اوزون و رسیدن تشعشعات بیشتری به سطح زمین، اشکال مختلف گرمایش جهانی و اثرات آن بر اکوسیستم، محیط زیست، همه موجودات و در نهایت حیات روی زمین رخ می دهد. گرم شدن کره زمین خطر ذوب شدن یخ های قطبی، آلودگی آب دریا با میکروارگانیسم های یخ زده در قطب ها، از دست دادن زیستگاه بسیاری از موجودات و زنجیره ای از گونه های منقرض شده را به همراه دارد. به نظر می رسد شیوع بیماری در طول تلاش های انسان و حیوان، مانند تب دنگی، تشدید شود. تعادل سیاره از بین می رود و یک فاجعه نه تنها گونه های ما، انسان ها، بلکه کل سیاره را تهدید می کند.

تعهدات ما چیست؟

به طور خلاصه گازهای موجود در یخچال، فریزر، شیلنگ آتش نشانی و … بر لایه ازن اثر می گذارد. برای ایفای نقش مثبت در این امر، نباید محصولاتی را که حاوی کلروفلوئوروکربن (CFC) هستند خریداری کنیم. از این ترکیبات در اسپری ها، عطرها و سوسک ها استفاده می شود. اگرچه محصولات فوق سال هاست که بدون CFC تولید می شوند. بنابراین هنگام خرید اسپری به علائم سازگاری با ازن (Ozone Friendly) توجه کنید. در حمل و نقل عمومی و دوچرخه از یک خودروی سواری به جای یک خودروی سواری تک استفاده نکنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا