عمومی

سازمان همکاری شانگ‌های یک الگوی موفق همکاری راهبردی منطقه‌ای است

به گزارش ایرنا، محمد مخبر شامگاه پنجشنبه در بیستمین اجلاس شورای نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای از طریق ویدئو کنفرانس گفت: سازمان همکاری شانگهای الگوی موفق همکاری راهبردی در ارتقای منطقه ای و فرهنگی چندجانبه گرایی بین المللی است. وی خاطرنشان کرد: سازمان همکاری شانگهای با ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراوانی که برای همکاری‌های چندجانبه دارد، می‌تواند با همکاری و توجه متقابل آینده‌ای روشن را برای ملت‌های منطقه نوید دهد.

وی سخنان خود را با تشکر از عسکر مامین نخست وزیر قزاقستان آغاز کرد و ادامه داد: خوشحالم که فرصت حضور در نشست مجازی نخست وزیر سازمان همکاری شانگهای را دارم. همچنین مراتب قدردانی و قدردانی خود را از دولت و ملت ایران از حمایت اعضای این سازمان برای پذیرش درخواست های عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در این سازمان اعلام می کنم.
وی گفت: “سازمان همکاری شانگهای اکنون یک مدل موفق از همکاری استراتژیک منطقه ای با هدف ترویج فرهنگ چندجانبه گرایی بین المللی است، بنابراین ما آماده ایم تا روند عضویت را در اسرع وقت تکمیل کنیم.”
این منبع گفت: بدون شک حمایت مستمر کشورهای عضو روند عضویت کامل و فعالیت های همه جانبه ایران در سازمان همکاری شانگهای را تسهیل می کند.
وی خاطرنشان کرد: اعضای سازمان همکاری شانگهای اکنون با پتانسیل ها و فرصت های بسیار زیاد برای همکاری های چند جانبه می توانند با همکاری و درک متقابل آینده روشنی را برای ملت در منطقه نوید دهند، بیا و برو. این قابلیت ها در عین حال سازمان ها و اعضا را در برابر چالش های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی مقاوم می کند.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی مسئول در منطقه و جامعه بین‌المللی دارای قابلیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری از جمله امنیت و ثبات، منابع غنی انرژی، مزایای پیوندهای جغرافیایی و وحدت ملی است. روابط تاریخی و فرهنگی گسترده با کشورهای عضو و ناظران سازمان و همچنین سابقه فرهنگی غنی که مانع رشد ایدئولوژی افراطی در منطقه شده است.

پتانسیل بزرگ اقتصادی و مزیت های نسبی هر یک از کشورهای عضو توجه جامعه بین المللی را به خود جلب می کند و فرصت های بی نظیری را برای اتحادها و تعاملات استراتژیک بیشتر بین اعضا ایجاد می کند.

وی گفت: از این نظر مزیت حمل و نقل و جغرافیا به دلیل نزدیک بودن به دو آب دریای خزر و خلیج فارس و دسترسی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و ناظران از خاک جمهوری اسلامی است. ایران برای انتقال کالا و انرژی به بازارهای جهانی. حوزه مهم همکاری راهبردی ایران و سازمان است.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست ابلاغی آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت و گسترش روابط و همکاری ها با دولت های محلی به ویژه تقویت و تسهیل شبکه حمل و نقل است. برای تقویت روابط بین چین.” آسیای جنوبی و جنوب شرقی اولویت ویژه ای به افغانستان، آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه دارد.
ایجاد خط پایدار، مطمئن و قابل اطمینان در مسیر شمال به جنوب و استفاده از زیرساخت‌های فعال در بنادر جنوبی به‌ویژه بندر چابهار، بخشی از سیاست راهبردی ایران برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و گسترش قوی مبادلات تجاری با کشورهای همسایه است. . “.

این منبع افزود: برنامه ریزی برای تسهیل سرمایه گذاری و گسترش همکاری های اقتصادی متقابل و متقابل که منجر به توسعه پایدار و امنیت پایدار در منطقه می شود. بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی و توجه به آرامش ملت غیر ممکن است.
وی افزود: “بنابراین برای دستیابی به این هدف، تهدیدات امنیتی بزرگ و چالش های منطقه ای مانند بحران در افغانستان دوست و برادر ما باید فورا توسط همسایگان ما رسیدگی شود.” ما و اعضای محترم همکاری شانگهای. سازمان.”
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تلاش‌ها برای کمک به این کشور همسایه و مردمش، نشستی را در 27 اکتبر با کشورهای همسایه افغانستان و روسیه تشکیل داده است.

نشست تهران پیام واحدی را به افغانستان و جامعه جهانی ارسال کرد که همسایگان افغانستان از یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در کشور حمایت می کنند.

وی گفت: با توجه به شرایط پس از کرونا که اهمیت مضاعفی دارد، می‌خواهم به برخی از اولویت‌ها در همکاری‌های تجاری و اقتصادی شانگهای اشاره کنم.
وی افزود: “خوشبختانه در اجلاس نخست وزیری شانگهای در سال 2005، سندی در مورد ایجاد “اتحادیه بین بانکی” به امضا رسید. هدف اصلی ایجاد مکانیزمی برای سرمایه گذاری و خدمات بانکی برای این پروژه است. آنچه مهم است توجه و حمایت ماست.
در اجلاس 2021، استراتژی کوتاه مدت اتحاد با هدف گسترش همکاری در زمینه های اتصال زیرساخت، فناوری، صنعت، کشاورزی پیشرفته و ایجاد یک زنجیره تامین منطقه ای کارآمد به تصویب رسید. تقویت این فرآیند به نفع همه اعضاست.
معاون اول رئیس جمهور انرژی و حمل و نقل گفت: “خوشحالیم که سازمان همکاری شانگهای دارای سازوکاری به نام “شورای بازرگانی” است که دبیرخانه ای در مسکو دارد و هدف آن ارتقای همکاری های اقتصادی و تجاری از جمله در زمینه است. .، مخابرات، بانکداری، آموزش، علم، فناوری نوین، بهداشت و کشاورزی.
وی افزود: «وجود سازوکار «بانک توسعه» و «باشگاه انرژی» در اتحادیه نشان می‌دهد که مهم این است که تقریباً همه سازوکارهای موجود در اتحادیه آینده‌نگری و اراده مشترک اعضا برای دستیابی به این اهداف باشد.
این منبع گفت: «می‌خواهم در این نشست مهم اعلام کنم که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو دائمی در شانگهای استقبال گرمی از این سازوکارها پذیرفته است و ما آماده اقدام هستیم.» ظرفیت عظیم ما را فعال کنید. کشور برای دستیابی به آنچه ذکر شد. هدف خدمت به همکاری گذشته است.» بریم یه منطقه
معاون اول رئیس جمهور در پایان ضمن تبریک ریاست اجلاس بعدی به دوست چینی، بار دیگر از نخست وزیر قزاقستان و همه دست اندرکاران برگزاری اجلاس تشکر کرد و برای دولت و ملت قزاقستان و سایر ملت ها و کشورهای عضو آرزوی موفقیت دارم. و رفاه.

سازمان همکاری شانگهای (SCO) یک سازمان بین دولتی است که در سال 2001 توسط چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برای همکاری های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تأسیس شد و پس از آن ایران، مغولستان، پاکستان، هند و افغانستان در سال بعد و پس از آن در سال 2018، توسط چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد. بلاروس به عنوان عضو ناظر در سازمان شرکت کرد.

در نشست امروز علاوه بر دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور، نخست وزیران روسیه، قرقیزستان، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، بلاروس، مغولستان و وزارت امور خارجه هند و پاکستان نیز حضور داشتند. . نخست وزیر ترکمنستان نیز به عنوان مهمان افتخاری در این اجلاس حضور داشت.

همزمان با سفر سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان و شرکت در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهریورماه، اعضای کلیدی این سازمان بر سر عضویت جمهوری اسلامی به توافق رسیدند و ایران عضو کامل آن است. و اکنون روند عضویت کامل ایران در این سازمان در حال انجام است.

دکمه بازگشت به بالا