زوال سراغ دومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد آمد؟

ضعف اقتصادی چین در سه ماهه سوم ادامه یافت و توجه مجدد را به نیاز به محرک های مالی بیشتر جلب کرد زیرا تقاضای داخلی تحت رکود بلندمدت مسکن کاهش یافت. ضعف اعتماد بر مصرف و سرمایه گذاری تاثیر می گذارد و هدف رشد سالانه دولت چین را در معرض خطر قرار می دهد.

آیا رکود به دومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد رسید؟

به گزارش سلام آنلاین، کاهش شدید سرمایه گذاری دارایی های ثابت به 3.6 درصد در هفت ماهه اول سال یکی از بزرگترین دستاوردهای اطلاعات منتشر شده بود. در حالی که مصرف با وجود افزایش فصلی فصل گذشته ضعیف است. علیرغم عرضه بیش از حد، تولید صنعتی اندکی کاهش یافت.

آخرین تصویر از اقتصاد 17 تریلیون دلاری چین نشان دهنده از دست دادن کلی پویایی و نشانه های رکود است زیرا مصرف کنندگان و مشاغل بدبین تر می شوند. تلاش‌های اخیر دولت، از جمله کاهش نرخ بهره برای افزایش مصرف و سرمایه‌گذاری، عملاً بی‌حرکت هستند زیرا دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنان به تولید برای رشد متکی است. مخارج سرمایه ای شرکت های دولتی در هفت ماهه اول 6.3 درصد از 6.8 درصد در نیمه اول کاهش یافت، در حالی که مخارج شرکت های خصوصی نسبت به سال قبل ثابت بود.

کارشناسان می گویند سرمایه گذاری در زیرساخت ها عامل اصلی تقاضای داخلی است که در سال جاری از تولید پیشی گرفته است و چشم انداز کاهش آن زنگ خطری است. این بدان معناست که موتور اقتصادی چین نیز با تقاضا سازگار شده و قدرت خود را از دست می دهد.

دینگ شوانگ، اقتصاددان ارشد میلیاردرهای چینی و آسیای شمالی، افزود که کاهش رشد، هدف دستیابی به رشد حدود 5 درصدی در سال جاری را بیشتر به چالش کشیده است.

اداره ملی آمار چین اعلام کرد که تولید صنعتی در ماه جولای نسبت به سال قبل 5.1 درصد افزایش یافته است که نسبت به رشد 5.3 درصدی در ژوئن کاهش یافته است. با این حال، اقتصاد به طور کلی با بهبودی در ماه جولای تثبیت شد. بیکاری به 5.2 درصد افزایش یافت که احتمالاً منعکس کننده دو موج فارغ التحصیلانی است که وارد نیروی کار می شوند.

سرنا ژو، اقتصاددان ارشد چین، گفت که در حالی که فروش خرده فروشی در ماه جولای 2.7 درصد افزایش یافت، کمی بهتر از پیش بینی بود. تا زمانی که رکود املاک و مستغلات چین همچنان به بودجه خانوارها فشار وارد می کند، بهبود بلندمدت مصرف کننده محتمل است. اگرچه دولت بزرگترین بسته نجات خود را برای بخش املاک و مستغلات در ماه مه ارائه کرد، اما هنوز نتوانسته به بازار کمک کند تا به سرعت بهبود یابد.

بلومبرگ گزارش داد، ارقام منتشر شده در اوایل این ماه شواهدی از شروع ضعیف سه ماهه سوم را نشان می دهد. رشد صادرات چین در ماه جولای به طور غیرمنتظره ای کاهش یافت زیرا وام های بانکی این کشور برای اولین بار در 19 سال گذشته کاهش یافت. ژائوپنگ زینگ، استراتژیست ارشد گروه بانکی چین استرالیا و نیوزلند در شانگهای، گفت که اقتصاد در نیمه دوم کند شد و تقاضای ضعیف همچنان قوی است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا