علمی و پزشکی

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

برعکس ، از اولین روزی که مرد خردمند روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و عظمت آن را دید ، این تصور بوجود آمد. تأثیر این دانش در اعماق افکار و اندیشه های انسان آنقدر آشکار است که نجوم بخشی از دانش فضای بازتاب او و آنچه از آسمان می بیند و تحلیل منطقی که دارد تبدیل شده است.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی در طول قرن ها ، با توهمات و تخیلات زیادی ترکیب شد و به علم بزرگ نجوم و نجوم تبدیل شد. هزاران سال است که نجوم با تخیلات علمی در ارتباط است که تأثیر عمیقی بر ذهن و جامعه انسان داشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده ای نوشته شده است و شاید یکی از ماهرترین کتابها کتاب خوابگردان باشد که زندگی انسان را با دانش های نجومی از دوران باستان تا به امروز دنبال می کند.
شخصاً ، من تحت تأثیر این اثر کوستلر قرار گرفتم و این علاقه در عشق من در آسمان ریشه دوانده است از زمانی که مادرم تخت مرا در میدان پهن کرده است ، و در میان عشق و ترس بر سرم. برخی از آنها را به بالا نگاه کردم آسمان و کمی بعد با ترس روی صورتم کشیدم.
چگونگی تغییر علم نجوم در قرون شانزدهم و شانزدهم و پس از آن ، و همچنین داستان تحول انقلابی که در قرن جاری در نجوم رخ داد ، موضوعی است که در بسیاری از کتابها و مجلات مطرح شده است.
در ایران ، مجله Astronomy این دانش را به صورت عاقلانه در تاریخ و تحقیق و توسعه فعلی به داوطلبان ایرانی ارائه می دهد. قبلاً در این مجله می دیدم که ایرانیان به این حوزه از دانش علاقه مند هستند. اما در طول سالها ، متأسفانه ، به دلیل مشکلات کمتر ، آن را دیده ام. این بار ، هنگامی که مسائل آن را مرور می کنم ، به اهمیت انتشار این مجله ، هم در زمینه انتشار علمی در بین مردم ، پی می برم ، تا دیدگاه ها و سایر اهداف موردنظر را تقویت کنم. بیا صحبت کنید.

مسئله این است که من فکر می کنم بیشتر خطاهای انسانی کنونی ریشه در تصورات غلط درباره بهشت ​​دارد. بر اساس وجود دانش غلط در بین انسان ها است که هزاران سال علم غیرمسئولانه به انسان نشان داده و زندگی آنها را بر اساس آن ایجاد کرده است. در حقیقت ، دو مشکل در اینجا وجود دارد: نجوم به طور خاص: اول ، انتشار اطلاعات نادرست نجومی ، و دوم ، تأثیر عمیق این دانش غلط بر زندگی مردم عادی.
در صورت اصلاح در جامعه بشری ، باید توجه داشت که بخش مهمی از تقسیم بندی و البته تأخیر مربوط به همان تصورات غلطی است که نه تنها در نجوم ، بلکه در بسیاری از موارد نیز وجود دارد. در پزشکی هم همینطور. نادرستی های علمی نادرست از انواع مختلف مشکلات زیادی را برای بشر ایجاد کرده است. برخی از این سوء تفاهم ها کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در زمینه نجوم و پزشکی به طور یکسان ، این اعتقاد مسلم است که ما به پزشک احتیاج نداریم و هرکسی که درد داده است درمان می کند. یا در زمینه نجوم ، به نام روایت ، داستانهای بی اساس از بدشانسی در زمانی گفته می شود که بسیاری از علمای دینی آن را درست نمی دانند. اما اینها قرن ها در قالب راهنمای نجات دهنده موجود بوده و هستند. اما بخش دیگری از عدم دقت مربوط به مشکلات داخلی خود این دانش است.
این حقیقت که ستارگان بر زندگی انسان تأثیر می گذارند و باعث قدرت گرفتن سلسله یا سقوط از قدرت یا سرنوشت انسان می شوند را می توان از طالع بینی آنها بدست آورد. به این معنا ، هزاران صفحه در کتابهای نجومی باستانی در میان مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به طور منظم به نام علم تولید و توزیع می شود. بنابراین می بینیم که چگونه علم می تواند ذهن هایی را ایجاد کند که برای ما علمی نیستند و سپس با اعتقاد عمیق به آنها و نقش عمیق این دانش در زندگی بشر ، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر ما به داستان آثار نادرست نجوم کاذب و ویرانی هایی که در جنگ به جا گذاشت نگاه کنیم. و غیره. کتابهای زیادی وجود خواهد داشت. تصحیح این ایده ها نیازمند اراده ای قوی برای حذف اطلاعات غلط از اذهان مردم است و این امر با ترویج علم در بین مردم برای قرن ها به گونه ای که بتواند بر روحیه قوی جامعه تأثیر بگذارد ، مستثنی نخواهد بود. ممکن است بسیاری از علوم تأثیر متداولی نداشته باشند ، اما نجوم حوزه ای است که آگاهی عمومی در آن بسیار مثر است.
متأسفانه ، به دلیل بی توجهی به این جنبه از مشکل ، زمانی بعد از صدها سال اکتشافات عمده علمی در این زمینه یا پزشکی ، ما احساس می کنیم که اطلاعات غلط هنوز ذهن افراد را به خود مشغول کرده و اجازه تغییر آنها را می دهد. از این منظر ، من به نجوم به عنوان یک مجله علمی با تمرکز بر طبقه متوسط ​​جامعه نگاه می کنم و می خواهم از کسانی که در این دهه تلاش کرده اند تشکر کنم. زیرا می بینم که این تنها مربوط به تاریخ ، علم یا تبلیغات نیست ، بلکه نوعی اصلاحات است.

چاپ شده در مجله سی سال ویژه نجوم

دکمه بازگشت به بالا